Precis fått yngel, hur göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel_c
    • October 2002
    • 53

    Precis fått yngel, hur göra?

    Har precis bevittnat en födsel av ca:20 segelfensmolly, (jag har ett litet yngelkar som man sänker ner i akvariet).
    Jag tog upp honan efter ca:20 st. resten får klara sej själva i mitt kar.
    Hur skall jag nu sköta dessa yngel för att de så fort som möjligt kan släppas ut i akvariet?
    Jag har lagt i en växt i yngelkaret så att de kan gömma sej.
    Jag har gett de lite yngelmat, skall de ha oftare/mer än de övriga i akvariet?

    många frågor....

    /Daniel C
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej,
    Det bästa är utan tvekan att ha ett litet yngelakvarium vid sidan av. Att sköta dem den relativt långa tid som behövs innan de blir tillräckligt stora för att kunna släppas ut i huvudakvariet i ett litet yngelkar i akvariet är svårt.
    Yngeln bör matas oftare än de vuxna fiskarna och man bör därför också byta mer vatten på det akvarium de går i.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • zingo_boy
      • August 2002
      • 983

      #3
      kan man ha ynglena i en guldfisk kupa så länge? min lilla guppy hona är på väg att få yngel igen, det är andra gången. men jag har inte ett akvarium ledigt. jag har 2 då. ett med en salig fisk soppa i sen en annan med (tyvärr) 2 slöjstjärtar i, anledningen till att det står tyvärr är det att det är en skål på ca 12 l. jag vet att det är för liten men jag fick den av min mamma. å hon förstår (nästan) ingenting om fisakr, enligt mig då, hon vet att dom simmar i vatten å att dom inte andas luft som vi.

      ???

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Hej,
        Några yngel i en guldfiskskål borde funka bra. Se till att byta 1-2 liter vatten varje dag.
        Ett litet problem med molly-yngel är att det inte trivs om det är för kallt och det kan vara svårt att få upp värmen i en skål.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell

        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • zingo_boy
          • August 2002
          • 983

          #5
          ok! men du, jag vet att detta är fel forum, men försöker ändå. jag har ett par gröna bågciklider (jag köpte bara ett par så jag har inte låtit dom fått para ut sig naturligt) och dom har fått yngel idag, med vad ska jag mata dom med?

          ???

          Kommentar

          • Svanis
            • August 2002
            • 72

            #6
            Jag brukar ge mina ciklidyngel nykläckt artemia, det finns massor av artiklar om artemiakläckning på nätet. Börja inte mata förrän ynglens gulesäck är borta. / Elin

            Kommentar

            • Svanis
              • August 2002
              • 72

              #7
              Jag brukar ge mina ciklidyngel nykläckt artemia, det finns massor av artiklar om artemiakläckning på nätet. Börja inte mata förrän ynglens gulesäck är borta. Lycka till med dina yngel! / Elin

              Kommentar

              Arbetssätt...