Fenbitande platy?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApAd
    • June 2013
    • 74

    Fenbitande platy?

    Hej!
    Har i mitt akvarium 6 platys. 3 oranga (2 honor och 1 hane) och 2 mindre vita hanor. Hade planerat att köpa fler denna vecka men pga strul är jag osäker.

    Har varit lite orolig för en av mina vita killarna då han ofta trycker långt bak i akvariumet, ibland under pumpen där jag inte kan se honom. Han är framme när det vankas mat och när jag inte är i närheten är han framme så gissade på att han bara var lite skygg och inte har så mycket att komma med då han är mindre. Han flörtade en hel del med min nu avlidna vita hona.

    Min oranga hänger mycket med mina 2 honor och har sett dem leka en hel del så förväntar mig yngel om några veckor. Men han har de senaste dagarna haft en trasig framfena. Har tänkt att han bara varit klantig och han simmar helt ok så var inte så orolig men har hållit ett öga på det.

    MEN Idag när jag satt vid skrivbordet såg jag den lilla vita jaga och BITA den stora oranga i dens skadade fena! Blev irriterad så jagade bort den vita genom att ställa mig vid akvariumet. Men det hände 3 gånger till och den oranga försöker bara komma undan och gör inget för att försvara sig. han vänder sidan emot den vita och cirkulerar runt den vita. Har stoppat den oranga i nätkassen nu så han ska få det lite lungt.

    Är detta normalt?
    Är det ett dominant beteende som finns hos platy?
    Kan det vara för jag har för få hon fiskar jämtemot han fiskar (är så pga ett dödsfall och ett felköp) och det jag kan göra för att rätta till det är att sätta in fler honor?
    Är min vita bara "aggresiv" och knäpp? (han är en smart rackare då han vet att han kan bli upphåvad när jag är vid akvariumet)
    Kommer fenan kunna "växa tillbaka" eller kommer min oranga alltid vara utsatt pga sin trasiga fena?
    Har svårt att kunna lämna tillbaka någon av dem då jag har blivit fäst vid dem båda men det kanske är bäst? Vilken i så fall?
    Eller kommer de "etablera sin dominans" och sen komma överens igen sen?

    De håller sig oftast lite "färguppdelat" i akvariummet och den andra vita verkar ointresserad av honorna.

    Tacksam för svar!
  • ApAd
    • June 2013
    • 74

    #2
    Nu bara för att jag "plockat undan" den oranga hanen har den vita helt försvunnit i akvariumet... Tycekr det är lite konstigt då han borte vara på honorna som klister om det var det han var ute efter...

    Kommentar

    Arbetssätt...