Min guppy tror att han är en svärdbärare...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CarroAnn
    • August 2011
    • 110

    Min guppy tror att han är en svärdbärare...

    Jag har ett kar med 4 guppyhonor och 2 guppyhanar (+tetror och svärdbärare). Den ena guppyhanen uppvaktar en guppyhona väldigt mycket, så det är ju bra, men sedan har vi ju den andra guppyhanen... Han ser så liten och tuff ut, och han uppvaktar bara svärdbärare, även hanar! Jag blir knäpp på honom! Det ser ju så fjantigt ut

    Nu till min fråga... Eftersom han verkligen parar sig med honorna, är det möjligt att de kan få yngel? Har läst runt på olika ställen angående just detta, men det råder skilda meningar överallt. Undrar också om detta är vanligt beteende??
    Andra synpunkter på hans uppförande är välkomna!

    Glömde dessutom nämna att mina vuxna svärdbärarhanar är de mest ofertila som finns! Bryr sig bara om sig själva och ägnar inte en sekund åt någon hona, några ideer på varför det är så? Vad jag dessutom menar är, att om svärdbärarhonan skulle få yngel vill jag tro att det är guppy-bärare...
    Senast redigerad av CarroAnn; 17 June 2012, 15:34.
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    Jag har skrivit det förr och jag skriver det igen; det KAN gå att korsa guppy med svärdbärare, men bara om du har en obefruktad svärdbärarhona tillsammans med en guppyhanne i ett eget akvarium, den artegna sperman tränger ut/lagrar över guppyspermierna så det blir troligen inga yngel av det, och OM det hände så kommer de säkert inte bli långlivade, naturen själv reglerar det där rätt bra, jag fick en gång "pluppysar", av misstag, men ynglen, ett fåtal, levde bara typ en månad eller så, sedan tynade de bort och dog. Att dina svärdbärare verkar ointresserade är nog bara som du tror, för du sitter väl inte och kollar dem 24/7? De parar sig säkert någon gång då och då, och skulle det inte bli yngel så kan det bero på andra orsaker, testa med mer varierad utfodring, tätare vattenbyten, mindre/mer ljus, så skall du se att det kanske snart händer saker. Kanske att akvariet är för litet? Hanarna kanske inte får plats med sin karakteristiska "dans" och låter bli, svärdbärare är stora fiskar med snabbt simsätt, alltså krävs det rätt ordentligt med utrymme! Lycka till!
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    Arbetssätt...