min platy har fått yngel, vad gör man med dom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tulebo
    • June 2011
    • 40

    #16
    Yngelkasse eller riktigt tätt planterat och flytväxter är ett måste om du vill ha hög överlevnadsgrad. Både Platy och kardinaler är väldigt effektiva yngeljägare. Jag gav mina fryst artemnia i yngelkassen med stor framgång.
    Barnens 180l:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=781
    Pappas räkkar 20l:
    http://zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=802

    Kommentar

    • tazmaniak
      • October 2011
      • 109

      #17
      Nu fick jag svar på varför inte de andra 2 honorna födde yngel.......min andra hona födde precis inatt ca 20 yngel. Lyckades rädda en ca 10 yngel i yngelkassen.
      Nu har jag fått ganska bra koll på 2 av honorna, en föder runt den 1a och den andra föder runt 13e varje månad plus minus några dagar......nu återstår att få pejl på den sista honan

      Det finns nu ca 20 yngel i yngelkassen från 3 generationer och nästan alla äter finfördelat flingfoder eller fryst artemia, jättekul att se trots att de har så små munnar......

      Jag brukar mata lite då och då och titta på ynglens magar....när de har ätit putar magarna ut ganska tydligt och då slutar jag mata.

      Kommentar

      • Tobbe R
        • May 2009
        • 654

        #18
        Ursprungligen postat av Kiwie
        håller jag inte med om. möjligen om du tar ur ynglena o har dom i ett yngelkar kan du mata med nykläckt artemia, men levandefödarens yngel är rätt stora där de kommer ut så man kan mata med väl nermalt flingfoder.

        vadå att inte flingfoder borde vara grundfoder till nån fisk? vart har du hört det. flingfoder funkar utmärkt som grundfoder, om man inte köper storpack på tradera typ.


        Det jag menar är att flingfoder inte ger någon fisk den näring elr variation som en fisk behöver
        inget levande över hela jorden mår bra av att bara äta en sak. Man ska variera maten och det är även för att flingfodret är om man tänker efter inte en sådan bra med te.x speciellt flingfoder som innehåller extra näring, här en olika länkar till
        1, Atremia (färdig att ges behöver inte födas upp) LÄNK
        2, Mygglarver (Färdig att ges) LÄNK
        3, Daphnier (färdig att ges) LÄNK
        4, Här är en mix med lite av allt. LÄNK
        5, Mix av frystorkat foder. (24 bitar) LÄNK (265 bitar) LÄNK (2150 bitar) LÄNK
        Snälla Kiwie, jag tycker du ska ägna lite mera tid på att läsa här på Zoopet istället för att ge råd till andra.
        Flingfoder är inte en sorts mat, det består av många olika slags näringsämnen och duger gott till ungfödare.

        Det är inget fel på de andra foderslagen, det är ditt resonemang som är fel. Dessutom är din egen fiskhållning under all kritik så varför ger du råd till andra när du inte kan sköta ditt eget kar, dvs alldeles för mycket djur i en liten balja.

        /Tobbe

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #19
          Pandor äter bara bambu, koalor äter bara eucalyptusblad, bardvalar äter bara krill, fästinghonor äter bara blod.......

          Det är det totala näringsinnehållet i dieten som spelar roll, inte variationen i sig. Felet många gör är att de köper för stora förpackningar torrfoder, ställer burken bekvämt ovanpå rampen, då oxiderar vitaminerna rätt fort. Själv kör jag i stort sett uteslutande med torrfoder och det går alldeles utmärkt.
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #20
            Ursprungligen postat av Mumin
            Felet många gör är att de köper för stora förpackningar torrfoder, ställer burken bekvämt ovanpå rampen, då oxiderar vitaminerna rätt fort.
            Du har SÅ rätt i det, men samtidigt skulle jag aldrig ge bara en typ av foder! Jag mixar friskt, olika typer av torrfoder, för olika typer av fiskar, olika frysfoder, samt så ofta tillfälle ges; levndefoder! Resultatet? Glada fiskar! Omväxling förnöjer, och för växande yngel skadar det inte alls med så stor variation som möjligt....

            (för övrigt skulle jag vilja ha en Elefantofon- OM jag visste vad det var!)
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #21
              Ursprungligen postat av Kiwie
              Jag har flyttat över bara en liten del av mina yngel till yngelakraium, jag behöll dem flesta i det stora tillsammans med tetror och andra platys. Du borde kolla upp din inredning om du har nog med växter och gråttor o.s.v om du har rett inredning borde ca 4 av 10 överleva tills dem blir stora. Helst ska du mata dem så kallade sjöapor eller något speciellt yngel foder. Dem äter flingfoder med det borde aldrig vara grundfoder till någon fisk.
              Sjöapor???? Förklara dig!
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • VisualDarkness
                • February 2010
                • 7417

                #22
                Sea monkeys är ett amerikanskt "varumärmke" för Artemia.
                180l Sällskap:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                60l Asien:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #23
                  Ursprungligen postat av VisualDarkness
                  Sea monkeys är ett amerikanskt "varumärmke" för Artemia.
                  OK, men det heter ju faktiskt "artemia" ändå, eller hur(?), jag hade aldrig hört talas om det "varumärket", otroligt korkat att "uppfinna" ett ord/nytt namn när det finns ett som är vetenskapligt vedertaget....
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • tazmaniak
                    • October 2011
                    • 109

                    #24
                    Mina yngel som föddes i november börjar bli ganska stora, ca 1 cm långa. Är det dags att flytta ut dom till stora akvariet? Jag tänkte prova med ett yngel och se om den blir uppäten.....men om det går bra så flyttar jag ut dom....

                    Kommentar

                    • tazmaniak
                      • October 2011
                      • 109

                      #25
                      ............det gick inte så bra, det ena ynglet blev jagad runt i akvariet tills det hamnade i en platy-mage....

                      Kommentar

                      • tazmaniak
                        • October 2011
                        • 109

                        #26
                        nu har min hona fött igen, hon som föder i början på varje månad....det är roligt att det är så regelbundet...men den här gången födde hon inte lika många men lite större yngel. Vad kan det bero på? Jag har matat oftare med fryst artemia under januari, kan det vara därför?

                        Kommentar

                        Arbetssätt...