Massa frågor om Molly yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lineli
    • February 2010
    • 565

    Massa frågor om Molly yngel

    Hej!
    Jag är rätt grön när det gäller vattenvärden så här följer några (kanske självklara) frågor.
    När vet man att en Blackmolly snart ska få yngel? Hur hittar man ynglen om hon får i akvariet bland de andra fiskarna? Var får de hälst sina yngel?
    Bland växter el stenar?
    Är det olika hur olika Molly fiskar fungerar vid yngel dvs får de samma antal mm?
    Mycket frågor men skulle vara kul att veta.
    Jag har två silverfärgade, två orange och tre svarta Mpllysar
  • sofiemedg
    • March 2010
    • 98

    #2
    Hej!
    Har precis fått ca 15 black molly yngel, så här kommer lite erfarenhet.
    Honan blir väldigt rund runt magen och kan även få en såkallad gravidfläck - en vit liten prick vid analöppningen. Min såg även ut som hon "öppnade" sig för att yngla ett par gånger, utan yngel dock. så då släppte jag ner henne i en yngelkasse med ett par små snäckor på botten och lite flytväxter. två dagar senare hade jag ynglen. dom är ganska lätta att hitta för dom är svarta som mamma när dom föds, men små såklart.

    om du inte har någon kasse så är det ingen stor investering, annars så inred akvariet med många små gömställen och täta växter där de kan gömma sig så klarar sig säkertnågra. jag tycker kassen är bättre, fulare men bättre. ett eget yngelkar är väl det ultimata men har inte plats för det.
    89

    Kommentar

    • PoSa
      • February 2010
      • 44

      #3
      Jag har precis fått 11 yngel plus att jag har fått 10 yngel vid tidigare tillfällen.
      Du märker ganska fort på honan om hon är nära födsel. Om det skulle vara så att du missar när hon föder så leta bland växter och andra bra gömställen. Yngelkasse är ingenting jag rekommenderar i första hand. Helst skall du ha ett eget kar för ynglen. Anledningen till detta är att dom blir starkare och större mycket snabbare än om du har dom i en yngelkasse. Sedan är det fruktansvärt fult med en sådan liten plast box (personligt tycke!). Jag har mina 11 yngel i ett eget yngelkar just nu och jag gissar på att dom är redo att släppas ner i det stora karet bland dom andra fiskarna om ca 1 - 2 veckor (har haft dom sen 16/3). Den förra kullen jag fick gav jag bort 8 yngel nästan direkt vid födsel och behöll 2 st. Dom hade jag i en yngelkasse ca 5 - 6 veckor innan dom var tillräckligt stora. Får hon ynglen bland dom andra fiskarna och du skulle missa detta skulle jag vilja säga att det inte gör någonting om du har mycket gömställen för dom. Sedan är det också så att du kommer att få flera kullar av dina Mollysar. Själv har jag 3 st Segelfensmolly och 3 st Black Molly (1 hane och 2 honor av varje) och dom har fått yngel 3 ggr sen December 2009.
      Men som sagt så rekommenderar jag ett eget kar för ynglen. Jag har ett på endast 40 liter och det räcker gott och väl.
      Vad har du för andra fiskar i karet och hur stort är det? Mycket växter och grottor?

      Kommentar

      • Lineli
        • February 2010
        • 565

        #4
        Jag har en del växter, stenar, rot, grotta. Karet är 112l.
        Övriga firrar är neontetra, Silver molly, gul Molly, svärdbärare, Platy som är silver och blå, superfina, en Ancistrus och en kuliål.

        Kommentar

        • sofiemedg
          • March 2010
          • 98

          #5
          alla dina fiskar är i stort sett potentielle "hot" för ynglen, utom ålen skulle jag tro. men som sagt, med många gömställen och växter klarar sig dom starkaste. om du vill att så många som möjligt klarar sig - fixa ett eget kar till som små rackarna.
          89

          Kommentar

          • PoSa
            • February 2010
            • 44

            #6
            Jag skulle råda dig att skaffa ett eget kar till dom. Räcker gott och väl med 30 liters. Det är som Sofiemedg säger; Alla dina fiskar är hot mot ynglena om dom är i det stora karet.

            Kommentar

            • Lineli
              • February 2010
              • 565

              #7
              Vad trevligt med så många tips! jag tror nog att det är yngel på gång Den ena Black mollyn har en tjock buk och ser ut att ha en vit prick vid analöppningen, hoppas vi hittar dem sedan

              Kommentar

              • PoSa
                • February 2010
                • 44

                #8
                Du kan göra som så att du lägger henne i en yngelkasse eller i det lilla karet (om du har något sådant). Låt henne vara där tills hon fött och släpp sedan ner henne i det stora karet. Då slipper du leta efter yngel. Dom är inte jätte lätta att hitta om man säger så :P Hoppas det kommer att gå bra för dig =)

                Kommentar

                • Lineli
                  • February 2010
                  • 565

                  #9
                  känner att jag ska åka o köpa en yngelkasse idag

                  Kommentar

                  • PoSa
                    • February 2010
                    • 44

                    #10
                    Lycka till!!! =)

                    Kommentar

                    • Lineli
                      • February 2010
                      • 565

                      #11
                      Nu har jag införskaffat en "yngelkasse" en plastbehållare där ynglen ramlar ner genom golvet till säkert utrymme

                      Mollyhonan är ff tjock men när vet jag att hon ska föda?
                      Jag vill ju inte att hon ska få tillbringa jättemycket tid i "yngelkassen" den är ju jätteliten...

                      Kommentar

                      • PoSa
                        • February 2010
                        • 44

                        #12
                        Du kommer att märka det på henne. Mina honor blir jätte slöa innan födsel. Vissa säger att det framkommer någon ring runt analöppningen. Inget som jar har tänkt på iaf.

                        Kommentar

                        • Estetfjortiz
                          • March 2009
                          • 365

                          #13
                          Jag tycker det kan vara svårt att märka när de ska föda, om man inte håller koll p ådem dygnet runt. Mina dalmatinermollys jag hade förut lyckades alltid tjuvföda på natten Dock är mina endlershonor lätta att se när de ska föda eftersom de alltid födde på dagen
                          HETER NU MERA UNDERVATTEN!

                          Kommentar

                          • Lineli
                            • February 2010
                            • 565

                            #14
                            Hur länge ska man ha honan kvar i "kassen" det kanske tar flera dagar innan hon föder el föder de alltid på natten isf kan jag ju sätta i henne på nätterna

                            Kommentar

                            • Lineli
                              • February 2010
                              • 565

                              #15
                              Vad rekomenderar ni för kar om man ska ha ett separat yngelkar för tillväxt?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...