Gravid Silver Molly

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gerard
    • January 2008
    • 21

Gravid Silver Molly

Hej!

Jag är nybörjare på detta med akvarium. Jag har ett äldre akvarium (60l) som mina föräldrar haft, men nu har jag fått det och kollat så det är helt. Jag har gjort rent det och tvättat alla stenar och dekotationer i kokande vatten. Sedan köpte jag en ny pump (tetratec in400plus) som funkar bra, förutom att akvariet står i mitt sovrum så det väsnas lite men jag har vant mig lite nu. Sedan så bar det iväg till djuraffären i fredags så jag köpte växter, två st men som sagt är jag nybörjare så visste inte att jag skulle behöva mycket mer men ska köpa mer växter. Sedan köpte jag 11 neontetror, 3 guppy(hanar), 1 algätare, 1 black molly(hona) och 2 silver molly en hane och en hona där dom i djuraffären sa att silver molly hona kanske var gravid :O
    Så det är där jag vill ställa en fråga:
    Hur länge är en silver molly vanligen gravid?
    Hur stora blir ynglen?
    Hur många yngel kan man få?
    Hur länge behöver ynglen vara i yngelkassen tills man kan lägga i dom bland andra?

Sedan har jag även en fråga om black molly honan. Hon är oftast för sig själv och simmar i bakre delan vid ytan och är oftast stilla, men ibland är hon med dom andra fiskarna och simmar omkring. Är det för att hon är den ända black mollyn eller kan den vara sjuk? Jag fick lite broschyrer i djuraffären med massa bra info som jag har lusläst men jag kan inte påstå att den verkar ha några problem enligt vad det står i dom. Men jag blev lite orolig för den. Borde jag köpa en till black molly?

Tack på förhand//Gerhard
    Senast redigerad av gerard; 05 January 2008, 21:29.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

Jag är nybörjare på detta med akvarium. Jag har ett äldre akvarium (60l) som mina föräldrar haft, men nu har jag fått det och kollat så det är helt. Jag har gjort rent det och tvättat alla stenar och dekotationer i kokande vatten. Sedan köpte jag en ny pump (tetratec in400plus) som funkar bra, förutom att akvariet står i mitt sovrum så det väsnas lite men jag har vant mig lite nu. Sedan så bar det iväg till djuraffären i fredags så jag köpte växter, två st men som sagt är jag nybörjare så visste inte att jag skulle behöva mycket mer men ska köpa mer växter. Sedan köpte jag 11 neontetror, 3 guppy(hanar), 1 algätare, 1 black molly(hona) och 2 silver molly en hane och en hona där dom i djuraffären sa att silver molly hona kanske var gravid :O
    Kanske lite mycket fisk i ett 60 liters akvarium, och har du satt i dessa fiskar på en gång i ett nystartat akvarium så finns det risk att du får nitrit. Köp ett dropptest för nitrit och kolla detta och mata även försiktigt nu den första tiden.
    Så det är där jag vill ställa en fråga:
    Hur länge är en silver molly vanligen gravid?
    ca en månad
    Hur stora blir ynglen?
    De är ca 8-10 mm vid födseln
    Hur många yngel kan man få?
    Beror mycket på honans kondition, storlek och andra faktorer men oftast runt 20-30 yngel.
    Hur länge behöver ynglen vara i yngelkassen tills man kan lägga i dom bland andra?
    Tills de inte kommer i i munnen på andra fiskar.

Sedan har jag även en fråga om black molly honan. Hon är oftast för sig själv och simmar i bakre delan vid ytan och är oftast stilla, men ibland är hon med dom andra fiskarna och simmar omkring. Är det för att hon är den ända black mollyn eller kan den vara sjuk? Jag fick lite broschyrer i djuraffären med massa bra info som jag har lusläst men jag kan inte påstå att den verkar ha några problem enligt vad det står i dom. Men jag blev lite orolig för den. Borde jag köpa en till black molly?
    De molly som du har kan korsa sig med varandra och i ditt kar skulle jag inte köpt fler fiskar då de du har kommer att fixa förökningen alldeles själva.
    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• gerard
      • January 2008
      • 21

Tack för svaret.
      Jo jag la in fiskarna samtidigt, vilket tydligen inte var så smart :/ men får väl hoppas att det går bra. Jag får väl köpa mig ett sånt test. Jag läste att man kunde få sånt om man matade dom ibörjan, men det har jag inte gjort än för tydligen skulle man vänta 2-3 dagar innan, så har tänkt att jag ska börja ge dom lite mat imorgon. Men annars så verkar det vara bra, alla fiskar verkar okay och black molly är mycket mer med silver mollysarna nu så den kanske var sån eftersom att den var i ett nytt akvarium.
      Hur stor blir magen typ då när den är gravid? För nu är det som en liten bulle typ men inte så stor, blir den större och lär man märka när det snart är dags?

Kommentar

• ansjo
        • November 2005
        • 29967

Molly blir ganska sprängfyllda innan de föder och man tror nästan att de ska spricka.
        När fisken drar sig undan så brukar det vara snart dags för födsel och tittar du vid analfenan så blir det även en vitaktig utbuckning eller hur man nu ska förklara det.
        /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• gerard
          • January 2008
          • 21

haha, okay
          jaa då är det nog inte dags än så länge

Tack för hjälpen//Gerhard

Kommentar

• gerard
            • January 2008
            • 21

OMG!
            Idag när jag kom hem för ungefär en timme sen och kollade i mitt akvarium upptäckte jag 5 små, vad jag tror är, black molly yngel! Vad jag kan se så är dom helt svarta. Kan det vara silver mollys yngel? För jag tycker bara det är lite underligt för black mollys kan det inte vara för jag borde ha sätt om hon var gravid, men silver molly ser bara större ut. Jag vet inte om det kom fler som har blivit uppätna, men dom som är i nu verkar okay, dom gömmer sig i växterna och dom större fiskarna värkar inte bry sig om dom, fast dom kanske bara är mätta? Jag hoppas att några klarar sig, men var väldigt chockad för jag hade inte räknat med att fy yngel än.

Ny bliven yngel ägare//Gerhard

Kommentar

• ansjo
              • November 2005
              • 29967

Det är säkert din Black molly som har fött några yngel, och din sivlermolly står nu på tur att föda.
              Har de bara klarat sig någon/några dagar så brukar det gå bra, då det är de första timmarna som är mest kritiska för de små.
              /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• gerard
                • January 2008
                • 21

Ursprungligen postat av ansjo
                Det är säkert din Black molly som har fött några yngel, och din sivlermolly står nu på tur att föda.
                Har de bara klarat sig någon/några dagar så brukar det gå bra, då det är de första timmarna som är mest kritiska för de små.
                men jag kan absolut inte tro att det är min black mollys yngel, för redan när jag köpte dom så var silver molly lite stor och black mollyn ser inte ut att ha förändras allts. Okay, men jag har ingen aning när idag dom kom för ingen har varit hemma mellan typ 7-16. Men jag övervakar dom nu och så får jag väl så om det kommer mer yngel eller inte. Får bara hoppas att någon överlever, det skulle ju vara kul mest för erfarenhetens skull

Kommentar

• ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

Det är alltid kul att få yngel i akvariet!
                  Att det är din BM som fött betyder inte att hon var smällfet, utan det kan vara en liten kull om honan är liten än så länge. Hoppas att några överlever så du får se att det är Black Molly du fått. Silvermollyyngel är helvita vid födseln, om honan inte är befruktad av tex en svart hanne.
                  /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• mini_c4
                    • January 2008
                    • 61

Ursäkta men hoppar in med några frågor här..
                    Hoppas det är ok.
                    För några dagar sen köpte jag några 2 black molly, 2 silver molly och 2 guldiga. Medans dom var i påsen i akvariumet så kom 2 st yngel. En vit & en svart. Men den ena var redan död när jag såg detta.
                    Har nu två guldiga (molly) & en silvrig som är väldigt stora, en av dom ser ut att spricka när som helst och hon är guldig men vit på magen.

När dom har fått sina yngel är dom lika uppblåsta fortfarande i några dagar eller det lägger sig direkt?

Och om det nu är så att dom ska ha yngel så vet jag inte när jag ska förflytta dom?

Är liksom allt för ny på denna fronten med tanke på att jag inte har haft sådana fiskar tidigare.

MVH // Den förvirrade

Kommentar

• Sannstrom
                      • August 2007
                      • 211

När dom har fått sina yngel är dom lika uppblåsta fortfarande i några dagar eller det lägger sig direkt?

Och om det nu är så att dom ska ha yngel så vet jag inte när jag ska förflytta dom?

Du skulle kunna flytta dom nu för om den är helt uppbålst så kommer det troligen yngel inatt eller så. Och fiskarna tar inte skada av att vara i yngel buren n natt för mycket heller. Min var där 3 dagar, fast det kom inga bebisar, sedan efter typ 2 månader var hon där i 1 natt och då kom det 7 små sötnosar. Fast jag har platys, men antar att platy och svärdbärare är ungifär likadana i beteende? För min platy så var hon lite tjockare än normal tjock, inte alls så uppblåst långre.
                      70l : Ancistrus dolichopterus, Chokladfärgad mal.
                      Platys, afrikanska dvärgklogrodor.
                      Kejsartetra, Dvärggurami.Regnbågshaj.

Kommentar

• tummen
                        • March 2005
                        • 5199

Ursprungligen postat av gerard
                        men jag kan absolut inte tro att det är min black mollys yngel, för redan när jag köpte dom så var silver molly lite stor och black mollyn ser inte ut att ha förändras allts. Okay, men jag har ingen aning när idag dom kom för ingen har varit hemma mellan typ 7-16. Men jag övervakar dom nu och så får jag väl så om det kommer mer yngel eller inte. Får bara hoppas att någon överlever, det skulle ju vara kul mest för erfarenhetens skull
                        Mollysorterna du köpt KAN bvara olika arter och då kan dina silvermolly bli betydligt större än BM, men de kan ändå få yngel eftersom alla vanliga molly korsar sig, men din BM var säkert redan befruktad och kan få flera kullar "renrasiga" BM efter varandra eftersom se har FÖRRÅDSBEFRUKTNING. Men hoppas inte för mycket eftersom du har teror i akvariet, de är GLUPSKA!

Lycka till.
                        Förresten skulle jag inte rekomendera YNGELKASSE/YNGELBUR till levandefödare eftersom det stressar honorna, det blir som att sitta i isoleringscell. Skaffa hellre någon sorts yngelakvarium som honorna kan få föda fritt i istället.
                        Thomas "tummen" Wallén

Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

Kommentar

• unbreake
                          • January 2008
                          • 32

Håller med Tummen, vill du att dina fiskar ska må så bra som möjligt så är knappast en pytteliten yngelbur idealiskt... Bör endast användas i nödfall om alla riskerar stryka med... Iaf om du frågar mig. =)

Kommentar

• gerard
                            • January 2008
                            • 21

På så vis.
                            Men nu har det hänt en del, för min SM och BM hona har dött pga att dom fick någon bakterie infektion så många av mina fiskar har dött, jag har bara kvar SM hanen, 5 tetror och två guppyhanar. Jag tror att SM hanen åt upp dom två BM yngel jag hade kvar så nu har jag inga kvar men så är det. Dom har varit under medicinerin, jag var i djuraffären i förra veckan och dom rekommenderade att jag skulle använda medi mor medicin. Medicin perioden är klar nu och dom fiskar jag har kvar är mycket piggare. Än så tänker jag inte köpa fler fiskar på ett tag, vill nu se till att dom jag har mår bra innan.
                            Men tack för alla svar och tips, det har hjälpt

Hörs//Gerhard

Kommentar

• tummen
                              • March 2005
                              • 5199

Ursprungligen postat av gerard
                              På så vis.
                              Men nu har det hänt en del, för min SM och BM hona har dött pga att dom fick någon bakterie infektion så många av mina fiskar har dött, jag har bara kvar SM hanen, 5 tetror och två guppyhanar. Jag tror att SM hanen åt upp dom två BM yngel jag hade kvar så nu har jag inga kvar men så är det. Dom har varit under medicinerin, jag var i djuraffären i förra veckan och dom rekommenderade att jag skulle använda medi mor medicin. Medicin perioden är klar nu och dom fiskar jag har kvar är mycket piggare. Än så tänker jag inte köpa fler fiskar på ett tag, vill nu se till att dom jag har mår bra innan.
                              Men tack för alla svar och tips, det har hjälpt

Hörs//Gerhard

Tråkigt att höra om dina döda fiskar, men sådant händer, vet du vad det berodde på att de blev sjuka från början? Det är hursomhelst väldigt bra att vänta med att skaffa nya fiskar tills man verkligen vet att alla de överlevande är ok, annars kan eländet mycket väl upprepa sig...Hur stort är ditt akvarium förresten?

Lycka till.
                              Thomas "tummen" Wallén

Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

Kommentar

Arbetssätt...