Hur bestäms färgerna?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fridas
    • September 2007
    • 629

Hur bestäms färgerna?

Hur är det med fiskar, och Platys framför allt: hur blir det med färgerna då man korsar olika? Har en dåligt tecknad Musse Pig hona som är "vit" med blått och svart på, samt vanliga röda platykillar. Kan ungarna bli vilken färg som helst, typ fläckiga och prickiga, eller blir de mer som sina föräldrar? Träder färger fram som ligger längre tillbaka i stammarna?

Har 10-15 yngel hemma nu som är efter denna kombination och många av dem är knallgula medans vissa är "ofärgade". Jag bryr mig inte så mycket om vad olika "standarder" säger eftersom dessa skall behållas för eget "bruk", men är det olika färgkorsningar som folk brukar kalla för bastarder?

Tacksam för svar!
    ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..
  • Guest

Helt off topic:
    Men, ha ha ha, vilken skön bild du har på din startsida!!

Jo bastarder är när man avlar fel, utifrån vad som kan anses skäligt färgmässigt. Och vem avgör det?
    Det är en annan sak...

Jag tycker man kan korsa hejvilt för eget bruk, men man ska försöka hålla arterna rena när det är till marknadens bruk.

Däremot kan man ju själv få fram nåt åtrovärt om man leker lite i färgsättningarna.
    Vad som är starkast färgmässigt skulle jag tro är gult, det går nästan alltid igenom.

Kommentar

• _Lena_
      • June 2006
      • 1273

Bastarder är främst mellan olika närstående arter inte mellan olika färgkombinationer. Kom bara ihåg att sälja dem som platymix om du säljer dem så de vet att de kan bära på vilka färganlag som helst.

Kommentar

• Fridas
        • September 2007
        • 629

Ursprungligen postat av Anettejt
        Helt off topic:
        Men, ha ha ha, vilken skön bild du har på din startsida!!
        Ja visst är han söt min lilla tomte

Förstår att det blir fel i handeln om man skulle börja sälja platys i konstiga färger eller yngel efter föräldrar med olika färger. Honan jag har är fömodligen någon "mixform" eftersom hon är så konstigt tecknad. Hon är ju inte riktigt Musse Pigg. Dessa kommer dock att stanna här hemma så det är ingen risk att de säljs i handeln.

Men det är alltså olika med platy och guppy, för guppy kan väl vara korsade lite hur som helst när det gäller färger?

Brukar röda platys vara gula från början eller kan dessa som är några dygn bli just gula? Vore kul att få fram någon som är helgul. Dessa små är ju bara dagar gamla men några av dem är verkligen knallgula.

Tack för hjälpen!! På detta forum lär man sig något nytt varje dag
        ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

Kommentar

• MattiasL
          • September 2006
          • 1479

Äsch Platys är bara roligare när de är lite olika i utseendet. En typisk fisk som jag inte tycker behöver vara vrålförädlad. Förmodligen har de ofta även bättre anlag när de är mixade.
          Qui audet adipiscitur!

Kommentar

• Guest

Ursprungligen postat av Fridas
            Brukar röda platys vara gula från början eller kan dessa som är några dygn bli just gula? Vore kul att få fram någon som är helgul. Dessa små är ju bara dagar gamla men några av dem är verkligen knallgula.
            Ja det beror på hur hon är köpt.
            Är din röda hona köpt som "mixed" så har hon andra färg gener i sig och då kan mycket väl en avkomma bli gul eller fläckig.
            Det är som Lena skriver viktigt att påtala detta då man säljer dom, men jag skulle väl tro att en 60-70% av allt i affären som säljs som rent faktiskt är mixed.

Därför är det extra kul att skriva ner alla sina fiskar o avkommors färger, så har man något att gå tillbaka till.
            Hur man tänkte sig det, och hur det blev är något man lär sig mest av.

Kommentar

• _Lena_
              • June 2006
              • 1273

J
              Förstår att det blir fel i handeln om man skulle börja sälja platys i konstiga färger eller yngel efter föräldrar med olika färger. Honan jag har är fömodligen någon "mixform" eftersom hon är så konstigt tecknad. Hon är ju inte riktigt Musse Pigg. Dessa kommer dock att stanna här hemma så det är ingen risk att de säljs i handeln.
              Många handlare säljer platymix, då billigare en plays i renodlade färger.

Vi har haft röd wagtail, sunset och korall tillsammans. De enda som överlevde var wagtailen och några generationer senare är fortfarande alla yngel wagtailfärgade...

Kommentar

• tummen
                • March 2005
                • 5199

Ja visst är han söt min lilla tomte

Men det är alltså olika med platy och guppy, för guppy kan väl vara korsade lite hur som helst när det gäller färger?

Tack för hjälpen!! På detta forum lär man sig något nytt varje dag
                Platy kan vara precis lika mixade som guppy och bära på dolda anlag som vips kommer fram när man minst anar det....
                Röda platy kan få gula yngel, speciellt om det är en vit hona som korsats med en röd hane (eller tvärt om), de gula kommer nog inte bli rödare över tiden.

Sedan finns det ju förståss olika gula varianter av platy att köpa också....då kan du förstärka det gula i din stam, men vill man avla lite mer seriöst så får man rensa ut det oönskade ur stammen så man avlar "rent" stammen på sikt. Vill man bli ännu mer seriös så skaffar man många små akvarier och separerar ynglen från varandra så fort man kan se vilket kön de har, sedan sätter man bara ihop de individer som man vill korsa så man styr vem som blir pappa och vem som blir mamma, DET är seriös avel, att bara föda upp i ett vanligt mixakvarium kan man nog på sin höjd kalla hobbyuppfödning......

Många här på forumet använder ordet "avel" väldigt slarvigt om vilken som helst fiskuppfödning....
                Thomas "tummen" Wallén

Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

Kommentar

• BlueJ
                  • January 2008
                  • 261

jag undrar hur lång tid tar de innan man får yngel av guppy?
                  The nicest person is nott always the winner

Kommentar

Arbetssätt...