Guppy hona äter gyppy hane!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patriksg
    • May 2007
    • 1705

Guppy hona äter gyppy hane!

Vet inte om detta hör hemma på denna tråden eller på sjukdoms tråden men jag tog denna

har ett 50l kar med bla 3st gyppy honor och 1 hane.
    har sett att min hane inte kommer fram och äter längre eller att den uppvaktar honorna.

när jag idag skulle leta efter den för att se om den var sjuk jagade jag fram den bland stenarna och då kom 2 st honor och tuggade i sig av hanens redan sönderätna fena!! hanen såg jätte svag så ja la den i en skål med lite stenar och flytväxter...

har ni några tips på vad jag ska göra eller tänka på?
    ska jag ha i salt?
    skålen han ligger i nu är på ca 10l max!

Tackar för alla tips och råd!!!
    Mvh Patrik
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

Hej,

Han är inte frisk om honorna får en chans att mobba honom sådär... Ettriga damer du har... En del guppy är så sönderavlade att de är hyperkänsliga men för att kunna svara på varför han mår dåligt så måste de berätta lite mer...

Hur länge har karet varit igång, har du testat några vattenvärden, hur syresätter du vattnet, temp, hur mycket mat osv???
    Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• Julle*
      • July 2007
      • 484

Han orkar inte med

Hej du har helt enkelt fått/skaffat en svag kille han orkar inte med trycket med 3 tjejer Ne skojja, det e helt klart att han e sjuk eller typ försvagad av något...ålderna kanske??
      msn: Julia_puma@hotmail.com
      Mvh Julle

Kommentar

• patriksg
        • May 2007
        • 1705

Jag har haft karet i kanske 2 månader nu. matar dom ganska mycket, ofta med flingfoder och sen lite pellets och liknande till räkorna som är i samma kar.

hade en hane till som fastnade i pumpen och dog, den hanen jagade den hanen som är kvar nu.
        men han har mått bra innan och han har gjort en massa yngel.
        Men hans bakdel om man kan säga så hänger. ska se om jag kan lägga upp en bild på honom.

ska ta med ett vattenprov till affären och se om dom kan mäta..

jag har många växter i karet och en pump som cirkulerar rätt så mycket. byter ca 15-20% vatten i veckan..

tycker ni att jag ska ha salt i det lilla karet där han ligger? elelr har ni några andra tips?
        ska jag mata hanen som ligger i skålen??
        Mvh Patrik

Kommentar

• tummen
          • March 2005
          • 5199

Ursprungligen postat av patriksg
          Jag har haft karet i kanske 2 månader nu. matar dom ganska mycket, ofta med flingfoder och sen lite pellets och liknande till räkorna som är i samma kar.

hade en hane till som fastnade i pumpen och dog, den hanen jagade den hanen som är kvar nu.
          men han har mått bra innan och han har gjort en massa yngel.
          Men hans bakdel om man kan säga så hänger. ska se om jag kan lägga upp en bild på honom.

ska ta med ett vattenprov till affären och se om dom kan mäta..

jag har många växter i karet och en pump som cirkulerar rätt så mycket. byter ca 15-20% vatten i veckan..

tycker ni att jag ska ha salt i det lilla karet där han ligger? elelr har ni några andra tips?
          ska jag mata hanen som ligger i skålen??
          Han kommer nog inte att klara sig, helt klart är att han är döende av någon anledning... Jag skulle gissa på ålderdom....
          Skaffa 2 nya hanar istället, pigga, helst ungfiskar med inte ännu utvuxna fenor, de kommer så småningom ändå.
          Häll inte salt i vattnet där han ligger, det är sötvattensfiskar vi pratar om. Nej ta hanen och gör processen kort, däng honom i diskhon -HÅRT- så dör han direkt.... Ja, jag vet att man brukar rekommendera sk. Extozonsalt, men det har jag aldrig använt och mina fiskar mår hur bra som helst. Sänk genomströmningen i akvariet lite grann om den är extremt stark, annars orkar inte fiskarna med i längden, vad har du för pump egentligen....?
          Senast redigerad av tummen; 11 July 2007, 09:30.
          Thomas "tummen" Wallén

Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

Kommentar

• patriksg
            • May 2007
            • 1705

Ursprungligen postat av tummen
            Han kommer nog inte att klara sig, helt klart är att han är döende av någon anledning... Jag skulle gissa på ålderdom....
            Skaffa 2 nya hanar istället, pigga, helst ungfiskar med inte ännu utvuxna fenor, de kommer så småningom ändå.
            Häll inte salt i vattnet där han ligger, det är sötvattensfiskar vi pratar om. Nej ta hanen och gör processen kort, däng honom i diskhon -HÅRT- så dör han direkt.... Ja, jag vet att man brukar rekommendera sk. Extozonsalt, men det har jag aldrig använt och mina fiskar mår hur bra som helst. Sänk genomströmningen i akvariet lite grann om den är extremt stark, annars orkar inte fiskarna med i längden, vad har du för pump egentligen....?
            Jag har lite yngel som ser ut att vara stora nog för att itne bli mat, hoppas någon av dom blir till en hane
            Vet inte vad jag har för pump men jag har ställt in den på minsta hastighet.
            vet inte hur jag skulle kunna göra för att få mindre flöde

Tror jag ska vänta lite innan jag avrättar fisken :P
            Mvh Patrik

Kommentar

• tummen
              • March 2005
              • 5199

Ursprungligen postat av patriksg
              Jag har lite yngel som ser ut att vara stora nog för att itne bli mat, hoppas någon av dom blir till en hane
              Vet inte vad jag har för pump men jag har ställt in den på minsta hastighet.
              vet inte hur jag skulle kunna göra för att få mindre flöde

Tror jag ska vänta lite innan jag avrättar fisken :P
              Jag tror nog att du inte skall vänta, bättre att han får slippa lida.
              Vill du minska farten på vattnet, men inte kan ställa ner pumpen mer, så kan du rikta utblåset mot en ruta lite grann så bromsas vattnet i resten av akvariet, det bildas "bakvatten" som fiskarna kan vila i. Det borde bli NÅGON hane bland ynglen, och om du inte kan vänta så skaffa gärna några andra hanar ändå....det finns många typer att välja på:

Thomas "tummen" Wallén

Kommentar

• Katharina
                • December 2006
                • 4045

Salt är bra...

Även om det är sötvattensfiskar så är de lite salta i kroppen och då måste de "försvara" sig emot det söta vattnet och blir de sjuka så tar det ännu mer på krafterna.. Därför kan de må bra av att man har i lite salt. Jag har inte salt men jag har räkor och de gillar inte salt...

Det brukar vara svårt att få ordning på en guppyhanne som har börjat att säcka...

Kan du ha nitrit??? När jag hade nitrit så tyckte jag att det luktade som en unken damm, jag tyckte också att det såg unket ut på nått sätt... Om du tycker att det är så kan du byta lite mer vatten på en gång, men det är bra om du kollar vattenvärdena, tycker jag...

Har du innerfiltret så att vattenytan vågas lite så att syret skjutsas ner i karet???
                Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• tummen
                  • March 2005
                  • 5199

Ursprungligen postat av Katharina
                  Även om det är sötvattensfiskar så är de lite salta i kroppen och då måste de "försvara" sig emot det söta vattnet och blir de sjuka så tar det ännu mer på krafterna.. Därför kan de må bra av att man har i lite salt. Jag har inte salt men jag har räkor och de gillar inte salt...

Det brukar vara svårt att få ordning på en guppyhanne som har börjat att säcka...

Kan du ha nitrit??? När jag hade nitrit så tyckte jag att det luktade som en unken damm, jag tyckte också att det såg unket ut på nått sätt... Om du tycker att det är så kan du byta lite mer vatten på en gång, men det är bra om du kollar vattenvärdena, tycker jag...

Har du innerfiltret så att vattenytan vågas lite så att syret skjutsas ner i karet???
                  Men om det blir FÖR mycket salt så sugs vattnet ur fisken istället... de behöver inte försvara sig mot naturliga vattenvärden, men vårat kranvatten saknar ibland olika MINERALSALTER,det är för "mjukt", och man använder salt för att höja hårdheten på vattnet, men det gör man bättre på ett enklare sätt genom att helt enkelt ha i en liten bit kalksten, men tänk på att det inte funkar med alla akvariefiskar, och framför allt inte med räkor av olika slag. Varför testa vattnet om man ändå tycker det luktar unket? Det är ju bara att byta MYCKET vatten direkt.....nej, efter allt jag läst om guppyhanen så tror jag att han bara blivit "trött" och gammal, det är inget att göra åt. Bättre då att han får "frid" i fiskhimlen...och att man skaffar andra pigga hanar till änkorna.
                  Och om jag förstått rätt så var det BARA han som inte mådde bra, alla andra var pigga eller hur?
                  Thomas "tummen" Wallén

Kommentar

• patriksg
                    • May 2007
                    • 1705

Japp övriga fiskar mår bra tycker jag, men en hona blev en dag jätte smal. kanske har hon fött?
                    mår han inte bättre när jag kommer hem nu så för jag nog avliva honom.
                    Tack för alla svar
                    Mvh Patrik

Kommentar

• Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

Hå hå...

Ursprungligen postat av tummen

Men om det blir FÖR mycket salt så sugs vattnet ur fisken istället... de behöver inte försvara sig mot naturliga vattenvärden, men vårat kranvatten saknar ibland olika MINERALSALTER,det är för "mjukt", och man använder salt för att höja hårdheten på vattnet, men det gör man bättre på ett enklare sätt genom att helt enkelt ha i en liten bit kalksten, men tänk på att det inte funkar med alla akvariefiskar, och framför allt inte med räkor av olika slag. Varför testa vattnet om man ändå tycker det luktar unket? Det är ju bara att byta MYCKET vatten direkt.....nej, efter allt jag läst om guppyhanen så tror jag att han bara blivit "trött" och gammal, det är inget att göra åt. Bättre då att han får "frid" i fiskhimlen...och att man skaffar andra pigga hanar till änkorna.
                      Och om jag förstått rätt så var det BARA han som inte mådde bra, alla andra var pigga eller hur?
                      Jag menar givetvis att han ska kolla vattenvärderna även om det inte luktar unket...

Det är många olika teser kring att ha salt i vattnet, vi har diskuterat det förut här på Zoopet. Jag tror inte att man ska ha i en "massa" salt men jag tror att lite salt skyddar fisken... Men jag är ingen kemist... Det är många människor som har sagt till mig att fiskarna måste försvara sig emot sötvatten så jag köper inte din tes rakt av...
                      Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• patriksg
                        • May 2007
                        • 1705

Kom hem idag och hittade min lilla guppy död. tror att han var gammal och dålig. ska åka till nols ciklid ochh köpa en ny tror jag..
                        tackar för alla svar och tips
                        Mvh Patrik

Kommentar

• tummen
                          • March 2005
                          • 5199

Jag menar givetvis att han ska kolla vattenvärderna även om det inte luktar unket...

Det är många olika teser kring att ha salt i vattnet, vi har diskuterat det förut här på Zoopet. Jag tror inte att man ska ha i en "massa" salt men jag tror att lite salt skyddar fisken... Men jag är ingen kemist... Det är många människor som har sagt till mig att fiskarna måste försvara sig emot sötvatten så jag köper inte din tes rakt av...
                          Men då undrar jag vem som går och häller salt i vattnet i naturen, för de kan väl inte klara sig i sötvatten där heller? Nej jag har hittills aldrig använt salt till mina fiskar och de mår HUR BRA SOM HELST! Då skall du veta att jag aldrig testar vattnet heller, tycker det är slöseri med pengar att hålla på och köpa vattentester...eller skrev jag det förut? Dessutom erkänner du själv att du inte är någon kemist eller hur? Nej, att fiskarna "innehåller" salt är för att de inte skall drabbas av "uttorkning" hur konstigt det än låter: så länge det är lite saltare innanför huden på fisken så "suger" huden vatten åt rätt håll, det är så jag kommer ihåg det i alla fall, men om man flyttar en fisk till ett betydligt hådrare vatten hastigt så kan den drabbas av obalans i kroppen som faktiskt KAN leda till döden, det är därför man skall koppa in fisken långsamt...och det är DÄRFÖR jag inte tycker man behöver riskera något genom att experimentera med salt i vattnet. Det där med salt kan dessutom misstolkas att det går bra med vanligt bordssalt, men det går inte så bra för det är (oftast) Jodberikat, kan vara farligt det med för lilla guppyn eller vad det nu är för fisk man utsätter för experimentet. Så tänker jag och därför argumenterar jag MOT alla typer av salt i vattnet. Klart slut.
                          Senast redigerad av tummen; 12 July 2007, 20:26.
                          Thomas "tummen" Wallén

Kommentar

• Katharina
                            • December 2006
                            • 4045

Nej jag är ingen kemist eller expert men..

.. det är många väldigt duktiga fiskmänniskor som har sagt detta och förklarat varför så jag återger bara vad jag har hört..

Som sagt, jag använder inte heller salt och det fungerar bra för mig också men har man dålig balans så säger kunnigt folk att det hjälper.. I naturen så är det ju bättre balans än i ett nystartat akvarium.. Åtminstonde har det varit det, nu för tiden är det ju inte ovanligt med massdöd av fisk i naturen heller

Aha, vi kanske ska salta vattnet i sjöarna också
                            Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• tummen
                              • March 2005
                              • 5199

.. det är många väldigt duktiga fiskmänniskor som har sagt detta och förklarat varför så jag återger bara vad jag har hört..

Som sagt, jag använder inte heller salt och det fungerar bra för mig också men har man dålig balans så säger kunnigt folk att det hjälper.. I naturen så är det ju bättre balans än i ett nystartat akvarium.. Åtminstonde har det varit det, nu för tiden är det ju inte ovanligt med massdöd av fisk i naturen heller

Aha, vi kanske ska salta vattnet i sjöarna också
                              Nja, kanske bättre att värna miljön, alltid bättre att göra nå´t åt problemet istället för SYMPTOMEN, eller hur? Det är därför jag förespråkar vattenbyten före vattentester och diverse tillsatser och mediciner... och du; jag har ungefär 20 års akvarieerfarenhet, och jag har vid det här laget vet jag att det finns MÅNGA "skolor" och det är tyvärr så att de som gillar medicin och salttillsatser som oftast hörs i debatterna...
                              Sedan finns det VISSA fiskarter som lever i naturligt bräckvatten, t.ex vissa mollies, och DÄR SKALL man tillsätta lite salt till vattnet, men då skall man använda RÄTT salt, dvs. naturligt havssalt, men då får man dessutom tänka på vilka övriga fiskar som skall bo i akvariet. Hej svejs!
                              Thomas "tummen" Wallén

Kommentar

Arbetssätt...