Endlers v/s vildguppy

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Miina
    • April 2005
    • 215

Endlers v/s vildguppy

Känner mig helt snurrig i debatterna kring endlers och vet snart varken ut eller in!

Hur i hela fridens dagar ser man skillnad på dessa två?! Har guppys simmande i mittt mellan kar som lär ska vara vildguppys, men benämts som endlers vid inköp.
    Kram Miina
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

Man kan inte se skillnad på Endlers och Vildguppy.
    Endlers är en halv-naturlig hybrid mellan P. wingei och P. reticulata (nån tros ha satt ut P. wingei i dammar där det redan fanns P. reticulata, och de korsade sig; Dr. Endler samlade sedemera in några av dessa hybrider, vilket blev grunden för "Endlers guppy"). Under tiden i fångenskap dessa hybrider sedan upprepade gånger korsats ytterligare med P. reticulata.

Detta under förutsättning att P. wingei alls existerar och inte bara är en slumpmässig blandning av vildformer av P. reticulata - vilket jag tror.

Standardsvaret är annars att Endlers-hanar har en komma-liknande svart fläck på sidan, vilket inte Vanlig Guppy har - och inte många av de fiskar som säljs som Endlers heller, för den delen.

Dessutom har bara en av de många populationer som påstås höra till P. wingei denna fläck.

Vad gäller att skilja P. wingei från P. reticulata så kan de endast skiljas på att 1) wingei skall ha tydligare färger, och alla färger skall ha metallglans, samt att 2) wingei-hanar är mindre aggressiva vid uppvaktningen av honorna än reticulata-hanar.
    Jag överlåter åt var och en att fundera över hur pålitliga de karaktärerna egentligen är.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Miina
      • April 2005
      • 215

Ja, då har jag nog vackra P. reticulata då, för mina har inte kommatecken och det som är orange på fiskarna är inte metallfärg. Tack för hjälpen!

Det där med uppvaktandet kan ju vara lite svårt att bestämma när man bara har en sort.
      Kram Miina

Kommentar

• MaxRobban
        • August 2006
        • 1048

Detta är en spännande fråga... Själv har jag 7-8 olika vildformer av guppy och de som är lätta att känna igen är ju Endlers då de har så karateristisk teckning. Men så är nästa fråga.. det finns ju både genuina vildfomer, alltså riktiga guppy från biotopen och sedan utplanterade. Du kan hitta sl " vild guppy " i nästan hela världen, men naturligt finns de inte på så många platser.

Jag har både genuina vildformer och utplanterade och alla ser olika ut, de från Caracas har mer rött i sig än andra, mina från Venezuela har mer blått, De som är utplanterade i Mexico har längre ryggfenor, de från Colombia är mest intesägande och ganska färglösa... Men frågar du ngn annan som också har vildformer av guppy eller utplanterade så kan de beskriva det på ett annat sätt än jag, Det finns lokala variationer beroende på fångstplatser och annat.. detta är en riktig djungel ska du veta.

Sedan vad gäller Endlers så kan de se ut på flera olika vis, det svarta strecket är karakteristiskt och en viss färgsammansättning, men även formen på dem.. men sedan kan Endlers ha olik grundfärg också och då ändras färg o teckning.. de som har blå grundfärg är i princip grå och svarta.. o kika här på mina Endlers med blod grundfärg.. de liknar inte andra Endlers i färg o teckning, men likväl är det Endlers..

Gillade din fråga, men svår att svara på.. och ska man vara riktigt säker på vad det är för vildform man har ska man nästan ha fångat den själv på plats eller verkligen veta säkert på annat vis vart de kommer ifrån.

Hälsn Robban

Kommentar

• Miina
          • April 2005
          • 215

Intressant!

Tack, Robban! Med andra ord så är det bara att njuta av fiskarna och sluta fundera på vad jag har.

Kanske lyckas plåta dem under dagen. I sånafall lägger jag ut bilder så får vi se om någon kunnig vågar sig på en gissning på vad det är jag har!
          Kram Miina

Kommentar

• wierdalien
            • February 2003
            • 936

Hej MaxRobban: Jag blev väldigt intresserad av dina Guld Endlers. Var kan man få tag på sånna?
            -----------------------

Kommentar

• Malinitzi
              • December 2006
              • 2088

Jag också!!!!

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Administrator

• December 2001
                • 48148

och ska man vara riktigt säker på vad det är för vildform man har ska man nästan ha fångat den själv på plats eller verkligen veta säkert på annat vis vart de kommer ifrån.
                Jag var ju på Poeciliamötet i Århus för några veckor sedan och där auktionerades det ut en hel del fisk. För de arter där en säker fångstplats kunde anges så kunde priset bli ganska högt, medan de arter där ingen säker fångstplats kunde anges så gick fiskarna för en spottstyver.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Miina
                  • April 2005
                  • 215

Här kommer bilder på mina guppysar!

Och en bild på min värdelösa kampis som inte alls ser till att hålla guppybeståndet nere, vilket jag hade tänkt mig.

Nu får ni proffs gärna uttala er om mina guppysar! Tack på förhand!
                  Kram Miina

Kommentar

• Malinitzi
                    • December 2006
                    • 2088

Hej Miina!

Ursprungligen postat av Miina

Och en bild på min värdelösa kampis som inte alls ser till att hålla guppybeståndet nere, vilket jag hade tänkt mig.

Fina kort du tagit! Då jag fått hem min nya dator och laddat upp foton ska jag också visa dem. Nu är jag inget proffs på guppys (det är en djungel, som någon sa). Mina har inte runda färgfläckar, de är flerfärgade i fält som går längs sidan och uppå ryggen. Men metallskimret finns i överflöd! Bor du i stockholmstrakten eller långt ifrån? Kul om man kunde byta avelsdjur????
                    PS. Såg på ditt info att du bor i Finland - typiskt!DS

Kommentar

• Miina
                      • April 2005
                      • 215

Ursprungligen postat av Malinitzi
                      Fina kort du tagit! Då jag fått hem min nya dator och laddat upp foton ska jag också visa dem. Nu är jag inget proffs på guppys (det är en djungel, som någon sa). Mina har inte runda färgfläckar, de är flerfärgade i fält som går längs sidan och uppå ryggen. Men metallskimret finns i överflöd! Bor du i stockholmstrakten eller långt ifrån? Kul om man kunde byta avelsdjur????
                      PS. Såg på ditt info att du bor i Finland - typiskt!DS
                      Tack för komplimangen! Själv blev jag missnöjd över kvalitén, men så har jag aldrig försökt fånga guppysar på bild tidigare! Shit va snabba de är!

Jag bor faktiskt på Åland och tar mig över till Stockholm ibland, så om du inte har jätte bråttom kanske det går att ordna i framtiden att jag tar med mig ett gäng när jag kommer!
                      Kram Miina

Kommentar

• Malinitzi
                        • December 2006
                        • 2088

Åland?

Åland? Kul, därifrån känner jag många trevliga kufar! Men har aldrig varit där, trots att jag seglat förbi nån gång. Men jag är bilburen och om det passar längre fram (brådskar inte) kunde vi träffas och granska våra alster!

Kommentar

• Miina
                          • April 2005
                          • 215

Ursprungligen postat av Malinitzi
                          Åland? Kul, därifrån känner jag många trevliga kufar! Men har aldrig varit där, trots att jag seglat förbi nån gång. Men jag är bilburen och om det passar längre fram (brådskar inte) kunde vi träffas och granska våra alster!
                          Det låter bra! Hör av dig när du känner att det börjar bli dags! Att du missat vår fina ö måste vi ju göra något åt!
                          Kram Miina

Kommentar

• Malinitzi
                            • December 2006
                            • 2088

Yes box.....

Nu ligger du på min VIP-lista!

Kram Ann-Marie

Kommentar

• Matsvin
                              • April 2006
                              • 254

Ursprungligen postat av Miina

Det där såg inte alls ut som Endler i mina ögon, men jag är ju ingen expert! Tycker det liknar någon vildguppy av något slag.

Själv har jag två olika stammar av Endler som jag lyckats korsa (ähum) samt dessutom blå endlers och guldendlers. Samt vildguppy från Trinidad mm
                              Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

Kommentar

Arbetssätt...