endler guppy-frågor!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skyblueangel14
    • January 2006
    • 111

endler guppy-frågor!

hej och hallå!

jo jag läste lite på artbeskrivingen hära om endlers guppy och såg på bilderna och guuud va fina dom är!
    jag funderar faktiskt väldigt starkt på att skaffa mig ett par sånna, och kommer då med en massa frågor!

1.vill endlers guppyna leva i stim? hur många? 5-7 eller fler?
    2.vilka andra fiskar trivs dom ihop med? är dom ungefär som den 'vanliga' guppyn?
    3. kan man ha endlerguppyn tsm med en kamphane eller blire mos av endlerna då?
    4. ngn som vet vart någonstans hära i sthlm som man kan få tag på endlers? för här på våran lokala djuraffär har dom inga endlers, bara 'vanliga' guppys.
    5. ni som har endlers, vilka andra fiskar har ni dom tsm med?
    6. på artbeskrivningen står det att dom kan bo i ett 20liters kar, hur många fiskar syftar dom då på? En ensam endler guppy eller ett stim(hur många)?
    7. tycker ni man bör ha dom ensama eller tsm med andra fiskar?
    8. ngt annat jag bör veta/ngt annat ni vill tilläga?

tack på förhand!
    //Betty.
  • Malinitzi
    • December 2006
    • 2088

Svenska Guppysällskapet!

Ursprungligen postat av skyblueangel14
    hej och hallå!

jo jag läste lite på artbeskrivingen hära om endlers guppy och såg på bilderna och guuud va fina dom är!
    jag funderar faktiskt väldigt starkt på att skaffa mig ett par sånna, och kommer då med en massa frågor!

2.vilka andra fiskar trivs dom ihop med? är dom ungefär som den 'vanliga' guppyn?
    4. ngn som vet vart någonstans hära i sthlm som man kan få tag på endlers? för här på våran lokala djuraffär har dom inga endlers, bara 'vanliga' guppys.
    6. på artbeskrivningen står det att dom kan bo i ett 20liters kar, hur många fiskar syftar dom då på? En ensam endler guppy eller ett stim(hur många)?

tack på förhand!
    Nu har jag inte exakta adressen till Guppysällskapet men försök på nätet med svenska guppysällskapet. Där får du bra info. Här på Zoopet finns också trådar men vet inte exakt vad de ligger.

Kommentar

• Katharina
      • December 2006
      • 4045

Jättebra...

De är inte så hårt avlade som guppy utan mer tålig... Den jagar inte ihjäl sina honor som guppy... Den äter inte upp sina yngel lika mycket... De går med andra fiskar men då lär de äta upp endlerns yngel...

Jag tycker att det verkar som om honorna behöver varierad kost för att må bra när de får mycket yngel, gäller även guppy, då främst fryst levandefoder...
      Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• skyblueangel14
        • January 2006
        • 111

Malinitzi: okej, tack för tipset, ska genast söka lite
        Katharina: okej, mer varierade kost *antecknar*
        men vet inte någon av er eller ngn annan påden här sidan om endlerguppys går ihop med kampfiskar(asså en kamphane)
        //Betty.

Kommentar

• Marcus.N
          • September 2006
          • 1173

Hej
          Kampfiskar går ibland ihop med ''vanliga'' guppys fast då bara honor när en kampfisk iband kan tro att guppy hanar är andra kampfiskar med deras fenor!
          Ge dem lite mygglarver då och då det älskar mina ''vanliga'' guppys det borde ju inte va så stor skillnad mellan guppy och endlers med deras kost!
          Lycka till!
          why am i the only one how gives the most all the time?
          www.agnescarlsson.se
          www.myspace.com/agnescarlsson
          http://static.fanzone.org/data/image...78eba9961f.png
          http://youtube.com/watch?v=E_NqFDN74G4

Kommentar

• Matsvin
            • April 2006
            • 254

hej och hallå!

tack på förhand!
            Jag har både Endler och guppy.

1. Endler trivs flera tillsammans. Jag köpte 3 st och fick så småningom flera hundra stycken...

2. Samma som vildguppy.

3. Har ej provat, men kamphanarna skiljer sig åt mycket sinsemellan i beteendet, så det kan funka med en kamphane men inte en annan!

4. Södermalms Akvarieaffär på Söder, Akvariekällar'n nära Odenplan (Upplandsgatan/Frejgatan, ny akvarieaffär!).

5. Har Endlers i flera olika akvarier, några går med bara Endlers, några med dvärgsvärdbärare, några med Limia perugiae, och resten med Xenotoca eiseni, ett par palettciklider samt siamesiska algätare.

6. Jag tycker att 20 liters är alldeles för litet, men funkar ett tag. Personligen tycker jag att de bör ha lika stort som guppy, minst 50 - 60 liter helst, för honornas skull. Endlerhanar funkar utmärkt i 20 liters, men inte de stora Endlerhonorna...

7. De funkar säkert utmärkt bra med små snälla fiskar som små tetror, barber, rasboror och även med platy, molly, corydorasmalar, Otocinclus osv. Ej med vanliga svärdbärare.

8. Bör ej heller hållas med guppy för de korsar sig. Endler är supertrevliga fiskar!!

/Matsvin.
            Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

Kommentar

• skyblueangel14
              • January 2006
              • 111

Ursprungligen postat av Matsvin
              Jag har både Endler och guppy.

1. Endler trivs flera tillsammans. Jag köpte 3 st och fick så småningom flera hundra stycken...

2. Samma som vildguppy.

3. Har ej provat, men kamphanarna skiljer sig åt mycket sinsemellan i beteendet, så det kan funka med en kamphane men inte en annan!

4. Södermalms Akvarieaffär på Söder, Akvariekällar'n nära Odenplan (Upplandsgatan/Frejgatan, ny akvarieaffär!).

5. Har Endlers i flera olika akvarier, några går med bara Endlers, några med dvärgsvärdbärare, några med Limia perugiae, och resten med Xenotoca eiseni, ett par palettciklider samt siamesiska algätare.

6. Jag tycker att 20 liters är alldeles för litet, men funkar ett tag. Personligen tycker jag att de bör ha lika stort som guppy, minst 50 - 60 liter helst, för honornas skull. Endlerhanar funkar utmärkt i 20 liters, men inte de stora Endlerhonorna...

7. De funkar säkert utmärkt bra med små snälla fiskar som små tetror, barber, rasboror och även med platy, molly, corydorasmalar, Otocinclus osv. Ej med vanliga svärdbärare.

8. Bör ej heller hållas med guppy för de korsar sig. Endler är supertrevliga fiskar!!

/Matsvin.

ojdå, flera hundra? hur gick det till
              men får väl prova ifall det fungerar,men ska köpa ett till akvarium innan dess, ett på ca 45-50l fungerar det inte, ja då kan kampfisken flytta till det akvariumet och fungerar det, ja då har jag ett yngelkar eller ja nått åt det hållet...
              åh, tack så mkt för akvarieaffärs-tipsen! det uppskattas!
              tack så mkt för svaret!
              //Betty.

Kommentar

• albjohn
                • March 2006
                • 1179

Det är nästan svårt att undvika att det blir flera hundra, jag började med 4 st i ett 54 l och nu är det ett oräkneligt antal som jag snart inte vet vad jag ska göra med.
                Mvh Leif

Kommentar

• skyblueangel14
                  • January 2006
                  • 111

Ursprungligen postat av albjohn
                  Det är nästan svårt att undvika att det blir flera hundra, jag började med 4 st i ett 54 l och nu är det ett oräkneligt antal som jag snart inte vet vad jag ska göra med.
                  ojdå, !!

men om man har en annan akvariefisk också, som käkar yngel, då kan man väl behålla dem på ett rimligt antal?
                  //Betty.

Kommentar

• landstrykeren
                    • July 2006
                    • 440

Ursprungligen postat av Katharina
                    De är inte så hårt avlade som guppy utan mer tålig... Den jagar inte ihjäl sina honor som guppy...
                    Själv så tycker jag tvärtom. nåt kåtare än endlershannar får man leta efter, en av mina hannar slutar aldrig att jaga honorna, kanske därför jag knappt har några vuxna honor kvar.

Kommentar

• icejoy
                      • August 2006
                      • 593

Ursprungligen postat av landstrykeren
                      Själv så tycker jag tvärtom. nåt kåtare än endlershannar får man leta efter, en av mina hannar slutar aldrig att jaga honorna, kanske därför jag knappt har några vuxna honor kvar.
                      Här håller jag definitivt med.

Kommentar

• albjohn
                        • March 2006
                        • 1179

ojdå, !!

men om man har en annan akvariefisk också, som käkar yngel, då kan man väl behålla dem på ett rimligt antal?
                        Visst är det så men du kan börja med att låta dom få nån kull så du får en bra stam innan du sätter i annan fisk.

Men dom kan vara lite tröga innan dom sätter igång men sen går det av bara farten, köp helst fler honor än hanar tex 1 hanne på 2-3 honor.

Honorna verkar desutom lite känsligare än hannarna så det skadar inte med lite överantal på dom.
                        Honorna som föds i ditt eget akvarium verkar dock tåligare än dom köpta, så har det varit för mig i alla fall.
                        Mvh Leif

Kommentar

• tummen
                          • March 2005
                          • 5199

Jag tycker inte att det är någon nämnvärd skillnad i skötsel jämfört med vanliga guppy.
                          Thomas "tummen" Wallén

Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

Kommentar

• tummen
                            • March 2005
                            • 5199

ojdå, !!

Gå till en affär med överblivna individer och byt mot nå´t annat. Annars äter T.ex Scalarer gärna upp överskottet....
                            Thomas "tummen" Wallén

Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

Kommentar

• Katharina
                              • December 2006
                              • 4045

Okey...

Ursprungligen postat av landstrykeren
                              Då är det individuellt då?!? Det är vad jag fick höra när jag köpte dem, mina är ju odlade och har alltså guppy i sig men är lik endlers utom att de är större...

Här på Zoopet har jag läst om någon som aldrig såg sina endlershannar överhuvudtaget bry sig om sina honor men det blev bebisar så den personen undrade om de gjorde det i skydd av mörkret...

Mina uppvaktar men jag har inte förlorat en hona och när de är höggravida och slöa får de vara helt i fred...
                              Ha dé bäst... Tina

Kommentar

Arbetssätt...