Black Molly skötsel??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

Black Molly skötsel??

Hej, ni som kan det där med Black Molly.. Hur gör man för att de ska må bra och få yngel. Har Platy och Endlers idag. Är så sugen på att försöka men vet inte riktigt om jag vågar de är ju så känsliga!?
    Har även småräkor, men Molly är väl inte så elaka av sig??

God fortsättning...
    Ha dé bäst... Tina
  • Malinitzi
    • December 2006
    • 2088

Hej Katharina!
    Nej, Black Molly är inte så elaka men alltid hungriga. Får de ungar äts de också upp. Har skött ett litet akvarium i några veckor med Black Molly, räkor och dvärggroda. De rör aldrig de sistnämnda men hinner alltid först till maten förstås. Du kan ju alltid skaffa den flytbara yngelinsatsen till ev. födsel. Men passa de små så de inte blir BM-mat.

Kommentar

• *Ulrica*
      • June 2006
      • 682

Klart att du ska våga!

Visserligen dog 3 av de fyra molly vi skaffade som våra allra första fiskar men den andra gruppen vi skaffade direkt efter har aldrig visat tecken på ohälsa. De har heller inte ätit några yngel vad jag har sett, varken första eller andra gången vi har fått yngel. Totalt har vi över 30 yngel nu så skulle de ha tagit några så är det ingen katastrof.
      De vill ha det ganska varmt, gärna 26-28 grader och som sagt så älskar de mat, ibland tycker man lite synd om de andra i karet för att de inte får något. Jag brukar mata på flera ställen samtidigt så att även de andra får en chans. Mina mollysar älskar kokt broccoli, ja föressten, de älskar all mat jag ger dem...

Lycka till!

Kommentar

• Katharina
        • December 2006
        • 4045

Maten???

Ursprungligen postat av Mamma_och_Simon
        Klart att du ska våga!

Jag brukar mata på flera ställen samtidigt så att även de andra får en chans. Mina mollysar älskar kokt broccoli, ja föressten, de älskar all mat jag ger dem...

Lycka till!
        Tack för svaren...

Vad ger ni mer än broccoli?? Flingfoder och fryst levande foder???
        Jag har hört någon gång att om inte Black Molly får levande så dör de???

Ha de´ bäst
        Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• *Ulrica*
          • June 2006
          • 682

Ursprungligen postat av Katharina
          Tack för svaren...

Vad ger ni mer än broccoli?? Flingfoder och fryst levande foder???
          Jag har hört någon gång att om inte Black Molly får levande så dör de???

Ha de´ bäst
          De får vegetabiliskt flingfoder, ett basflingfoder med färgförstärkande medel i, en sorts tabletter (kommer inte ihåg namnet) som man kan fästa på rutan, frysta smådjur och några gånger levande. Lite varierat alltså. De dör absolut inte, har aldrig ens hör talas om det....

Kommentar

• Katharina
            • December 2006
            • 4045

Tackar, kanske man ska våga prova då...
            Annars är det omtalat att de är så svåra så du fick nog tag på bra exemplar... Andra gången i alla fall. Ska fråga på affären om tabletterna...

Än en gång tack för tipsen...
            Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• Whizzer
              • May 2005
              • 498

Svåra har jag aldrig hört att de ska vara.. de säljs ju som nybörjarfiskar.. ialf vad jag vet
              Whizzer
              http://ninavarblane.blogspot.com

Kommentar

• Malinitzi
                • December 2006
                • 2088

Black Molly är inte min favoritfisk men det är absolut en nybörjarfisk som man inte bör misslyckas med. I min dotters akvarium går ett 10-tal i olika färger och mår utmärkt på varannandag flingfoder, varannandag fryst levandefoder. Kokt broccoli måste även jag pröva. Tack för tips!

Kommentar

• fifi
                  • August 2006
                  • 695

Ojoj, har heller aldrig hört att de ska vara svåra! Och i mina kar simmar säkerligen en 70 st nu Har fått kull på kull av mina 2 fertila honor, de andra är för unga så fullt med småbarn är det.

Molly och guppy är väl snarare de fiskar som man kan ge enbart vegetabiliskt foder och de mår bra ändå, de växer lite långsammare som yngel men som sagt - de mår bra. Blir de hängiga är det bara att pytsa i lite salt, detta mår de fint av.
                  mvh
                  Fifi

I'm so cute, I poop rainbows.

Kommentar

• Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

Joo de e svåra....

De har sagt det till mig på Simbi i Sickla, Djurmagasinet i Farsta och på Akvarielagret. På Södermalm sa Janne idag att de behöver salt som sagt var och att det gillar inte guppy... Så sa han...

Ja men tack för era svar, om jag satsar så tror jag att jag väntar till att kombinera dem med andra saltälskare och storglufsar... Fast mina Endlers glufsar faktiskt också

Ha de´ bäst...
                    Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• fifi
                      • August 2006
                      • 695

Hmm underligt. Fast det beror nog mycket på ifall man köper dem ifrån affär eller person som själv har salt i karen. Mina mollys får inget salt [bara ifall de börjar "sloka" och det är mkt mkt sällan och enbart ifall jag slarvat med vattenbytena..] och de mår toppen.

Angående maten så ger jag dem lite olika flingfoder [spirulina, vitaminberikat, vanligt], frysmat [artemia och röda mygglarver] och då och då ett granulat. De äter även alla alger i karet så jag har inga alger alls kvar

Så jag råder dig till att testa ändå oavsett vad du hört - kan ju säga det att inte en enda molly har dött för mig, undantaget en silverhane som tyvärr var sjuk vid inköpet och avled i karantänkaret.

Och de ynglar av sig väldigt mycket. Har precis inatt fått en ny kull av två honor och en tredje kommer yngla snart. De är pigga, glupska, roliga och personliga fiskar!
                      mvh
                      Fifi

Kommentar

• Knyttet
                        • December 2006
                        • 646

ska black molly vara mer känsliga än t ex silvermolly?
                        min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

Kommentar

• fifi
                          • August 2006
                          • 695

Jag tror inte det nej. Borde inte vara någon skillnad då de är samma men odlade efter en annan färg.
                          mvh
                          Fifi

Kommentar

• Knyttet
                            • December 2006
                            • 646

Ursprungligen postat av fifi
                            Jag tror inte det nej. Borde inte vara någon skillnad då de är samma men odlade efter en annan färg.
                            i så fall så tycker inte jag heller att de är svårskötta (har segelfens-, silver - och saffransmollys)
                            min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

Kommentar

• fifi
                              • August 2006
                              • 695

Nej, precis.

De är enkla och trevliga att ha att göra med faktiskt. Däremot är det ju lite tråkigt att så många myter och osanningar fortfarande tas för sant när det gäller molly.

Några exempel är ju dels att de måste ha bräckt vatten [inte sant.. man kan ta till det vid sjukdom dock] samt att de bara äter vegetabilier - även om man bara ger dem vegetabilisk mat så äter de sina yngel och dessutom så växer de dåligt och lever inte lika länge ifall de inte får levandefoder [fryst eller i fling/tablettform - "vanlig" fiskmat].

Segelfensmollys är vackra Dock svåra att få tag på i Göteborg, alltså fina exemplar som inte har sjukdomar eller missbildningar :S
                              mvh
                              Fifi

Kommentar

Arbetssätt...