Platy???

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • animal_
    • January 2006
    • 102

Platy???

Hejsan!!

Min kusin har ett 40L(?) akvariuem hemma!! (elelr jag tror det är 40l , nånting runt det iaf)... Har tänkt att ha platys däär.. ska typ skaffa 1 hane och 2-3 honor.. vill gjärna fy yngel på de om jag ska köpa , och vill veta allt om platy och om skötsel avel och detta så nu ska ni skriva allt ni veet om platy , lite frågor som ni MÅSTE svara på hehe

- Kommer de att trivas i ett ungefär 40L kar??
    - Vad behöver man för att de ska må braa?
    - Får de lätt yngel?
    - Vad behöver man för att de ska få yngel??
    - Behöver de pump?`
    - Hur många grader ska det vara i vattnet?
    - Har hört att man måste ha salt i karet? stämmer detta??
    - Trivs de med andra fiskarter??
    - Hur gammla blir de??
    - Hur stora blir de??

Det var typ allyt jag kom på nuu , men ni kan säga det vi vet oxå hehe speciellt om avel...vil prova att avla å platys...

Tack i förhand!!
    Senast redigerad av animal_; 19 December 2006, 19:35.
  • Jimk
    • March 2005
    • 332

Många svar på dina frågor finner du under menyn till höger på http://www.zoopet.com/.

Start av akvarium
    Vatten
    Filter
    Mm mm
    //Jimk

Lite bilder

Kommentar

• animal_
      • January 2006
      • 102

Vart??

Kommentar

• LinneaHYLK
        • October 2006
        • 206

Ursprungligen postat av animal_
        Vart??

Kommentar

• animal_
          • January 2006
          • 102

Har läst där!... men det står ju inte alting... och vill veta om det finns någon här mer vet mer om platy så man kan fråga den om det blir problem!!
          Tack

Kommentar

• PlatyYngel
            • January 2006
            • 1105

Ursprungligen postat av animal_

- Kommer de att trivas i ett ungefär 40L kar??
            - Vad behöver man för att de ska må braa?
            - Får de lätt yngel?
            - Vad behöver man för att de ska få yngel??
            - Behöver de pump?`
            - Hur många grader ska det vara i vattnet?
            - Har hört att man måste ha salt i karet? stämmer detta??
            - Trivs de med andra fiskarter??
            - Hur gammla blir de??
            - Hur stora blir de?
            - 3 st kan man ha i ett sånt kar.
            - De vill ha ganska mkt växter men gärna nån öppen simyta. Vattnet får inte vara för strömt.
            - Dom föder levande yngel och du behöver inte göra något för att dom ska komma, dom finns där en dag garanterat. (Om dom trivs vill säga)
            -Dom behöver en pump, vattenpump med filter så skiten sugs in där.
            -Grader står det i artbeskrivningen så du kanske inte har läst så noga . Men 24-27 grader blir bra.
            -Salt till platy har jag iaf inte haft.
            -Dom trivs med de fresta fiskar. Men i ett kar på 40 liter kan man inte ha så många.
            -Dom blir väl nåt år eller två. Det är dock troligare att dom skulle dö av andra sjukdomar innan. Platy är inte lika tålig som förr, börjar bli lite som guppy tyvärr...
            - Storlek står också i artbeskrivningen... ca 5 cm.

Det verkar som du har bestämt dej på impuls och har väldigt bråttom (?) det bör du inte ha. Det krävs tid och tålamod med ett akvarium. Som algätare skulle du kunna ha ampullariasniglar, 4-5 kanske...
            / Marcus

Kommentar

• lisopasi
              • November 2006
              • 156

En sida om Platys

mvh Linda
              160 L - startat 23/12
              Platys 6 st + yngel
              Ancistrus 2 små
              LDA25, Pittbull pleco 2 st
              Kuhlii ålar 3 st
              Dvärgciklid 2 st

http://lisopasi.blogspot.com/

Kommentar

• animal_
                • January 2006
                • 102

Tack för det långa svaret haah nej jag har inte bråttom:P har inte ens fått karet:P om jag ska köpa ska jag köpa 1 hane och 2 honor dåå? ska köpa många växter på ena sidan typ och de får ha en fri simmyta på andra sidan..tror ni det blir bra dåå? och vad menas med strömt vatten?? läste att de trivdes i 24-27 grader :P men ändå hehe... Tack så mycket har redan sett monas sida men tack ändå.. några mer sidor om platys ?

Kommentar

• animal_
                  • January 2006
                  • 102

är platy typ som guppy? altså beteenda och vid lek och sånt? har haft guppy förut så vet ganska mycket om de!

Kommentar

• Healena
                    • May 2006
                    • 1440

- Kommer de att trivas i ett ungefär 40L kar?? - Om de ej blir för många. Köp 3 honor + 1 hanne och inga fler. Då är det lugnt.
                    - Vad behöver man för att de ska må braa? - Förutom det basala (mat & bra vatten) ett lite högre PH. Runt 7,5. Gärna en gnutta salt också.
                    - Får de lätt yngel? - När de väl börjat yngla är det ingen hejd på't.
                    - Vad behöver man för att de ska få yngel?? Bra vattenvärden typ...
                    - Behöver de pump? - Japp
                    - Hur många grader ska det vara i vattnet? - runt 25
                    - Har hört att man måste ha salt i karet? stämmer detta?? - inget måste, men platysar gillar det.
                    - Trivs de med andra fiskarter?? - Japp
                    - Hur gammla blir de?? - C.a 2 år tror jag
                    - Hur stora blir de?? - Ungefär 6 cm.

Ge även gärna varierad kost t.ex räkmix och grönsaker (ärtor,majs) utöver vanliga flingfodret.
                    Man brukar även säga att bästa sammansättningen är 3 honor / hane.
                    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

Kommentar

• animal_
                      • January 2006
                      • 102

ok .. Takc så mycket får svaren!1 har lärt mig lite nu iaf ´ska nog köpa 3 honor och hane och sen får vi se om det blir mer ska köpa massa växter så att ynglen kan gömma sig om det nu blir yngel ( hoppas) kan ni inte berätta mer om platyn? vad de brukar göra och sånt hära typ:P berätta om när ni fick platy för första gången och när ni fick yngel första gången:P hehe
                      visa gjärna bilder på era platysar vilka växter är bra "gömställen"??

Kommentar

• Healena
                        • May 2006
                        • 1440

En sak du kommer märka är att platysar är små "personligheter".
                        Ingen tråkig stimfisk - utan alla är speciella på sitt lilla vis och har sina vanor/ovanor.

Om du tänker skaffa mer fisk än 4 st. så bör du skaffa ett större akvarium.
                        Tänk på att yngel även växer & tar plats..
                        Skaffa gärna javamossa, som är den bästa yngelgömman.
                        Lägg runt växter eller rötter.
                        Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                        // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

Kommentar

• animal_
                          • January 2006
                          • 102

ok
                          ska nog inte köpa mer än 4 st dåå , får väll vänta och hoppas på yngel istället:P hehe... ska nog köpa javamossa , är detr en flytväxt?? någon som vet nån bra flytväxt?? visa gjärna bilder på era platys!!
                          Tack

Kommentar

• PlatyYngel
                            • January 2006
                            • 1105

Javamossa ligger på botten eller om du har knytit fast den på en gren så sitter den. Vattenpest är ett tips också. Vallesneriagräs är ett hett tips. Både vuxna och unga gillar det. Om du kan ska du hellst skaffa flytväxter också, ynglen gömmer sej bland rötterna.

Ja, dom är ungefär som guppy. Nästan exakt lite roligare bara...

Platy var bland dom första fiskarna som en gång kom till mitt kar. Jag tyckte att dom var jättefina och kunde knappt bärga mej till dom skulle föda (en kompis hade haft ett akvarium med platy några månader före mej och dom ynglade nåt grymt...) Men när dom kom blev jag helkonstig. Allt var jättekul och jag bodde vid karet dom första dagarna. Kommer bilder lite senare (gamla, men på mina platy)
                            / Marcus

Kommentar

• animal_
                              • January 2006
                              • 102

aha ok väntar på bilderna dåråå:P hmm men äter inte fiskarna vattenpest? såg en annan växt idag i zooaffären som såg bra ut som gömställe den börgade med något på c eler ngt n¨nting med camboma tyyp:P någon som veet?

Kommentar

Arbetssätt...