Guppy vs. Platy

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eldhroka
    • September 2006
    • 207

Guppy vs. Platy

Jag tycker ju väldigt mycket om mina guppies men har ju lite problem med dem. Stallägaren som jag fått dem av har samma problem med de fiskar som kommer ur samma kull som mina Hennes bror har dock fått några ur den kullen men han har inga problem med sina...

Idag pratade jag med den tredje hästägaren och hon har platys.. Vi pratade lite, hon ska åka ned till kusten före jul och sa att hon kunde köpa fiskar om vi ville ha, själv skulle hon köpa räkor och några fiskar.. Jag sa att jag funderade på att köpa två guppyhonor så att man får in lite nytt blod i guppygruppen.. Då började hon prata om att hon har haft mer tur med platys än med guppys.. Nu funderar jag, är platys friskare än guppys, generellt sett? Eller är de lika sönderavlade?

Tänker inte ge upp guppysarna men de kanske kan få några andra kompisar

mvh Anna
    54 liter 105 liter 450 liter45 l 112 liter
  • Jenny_E
    • July 2004
    • 661

Jag vet inte om de är mer eller mindre sönderavlade, men jag har alltid haft bättre tur med guppys än med platys.
    Senast redigerad av Jenny_E; 24 November 2006, 00:23. Anledning: skrev fel...

Kommentar

• MaxRobban
      • August 2006
      • 1048

Att få in nytt blod i stammar är ofta bra, men detta med inavel är ofta inte så stort problem som de flesta tror. Det behöver ofta gång många generationer innan det blir ett problem. Vid odling av guppy så är det ganska ofta man med flit odlar på syskon t.ex...

Så kommer problemet om man ska ta in nya guppy i sitt akvarium... då man blandar guppy som inte är så vana vid varandra så är det så lätt det blir problem med det vi så ofta pratar om här på forum, det som vi kallar fen klibb. Jag var på möte hos Svenska guppysällskapet igårkväll och vi pratade just om detta. Ska du ta in nya guppy i din grupp du har så ska du göra vad du kan för att förebygga fenklibb. Bästa sättet är att göra ett 50% vattenbyte just innan du lägger in dina nya guppy med den grupp du har...

Men Platy är också en trevlig fisk och det ena utesluter ju inte det andra :-)

Hälsn Robban

Kommentar

• Healena
        • May 2006
        • 1440

Jag har i början av min akvariehobby haft både guppy & platys, inköpta med några veckors mellanrum från samma fiskhandlare....

Guppysarna blev det tyvärr problem med direkt!
        Såhär i efterhand vet jag att det troligtvis var torpedsjukan (min första vackra kampis strök också med tyvärr - dreadlockfenor,,)
        Och de som ej blev drabbade kroknade istället!!

Platysarna svassade helt obekymrat runt i akvariet
        Efter detta - blev det platys för mig!!! Har inte ångrat det!!

Å andra sidan - hade jag verkligen gillat guppysar hade jag nog ändå köpt nya, men det gick inge bra med kampfisk och var i mitt tycke för små!
        Platys är mer "min stil" (säger platynörden Helena)
        Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
        // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

Kommentar

• frankieboy
          • March 2006
          • 116

Hade också platy och guppy i början men ja... De blev bara platy kvar efter ett tag. mina tre guppy dog medans endast en av fem platy dog.
          Sen tycker jag att guppy är ganska ful med sina gula/rå genomskinliga kroppar (även om de har fina fenor) Då tycker jag platy är roligare!
          frank

Kommentar

• eldhroka
            • September 2006
            • 207

Det lutar mot att det blir några platys den här gången iaf. Mina yngel verkar ju iaf må bra så det är väl bara att ha lite tålamod antar jag.. Men det finns inte så många kvar av min startgrupp De är reducerade till 6 st Med andra ord har 11 fiskar dött för mig

Jag funderar över vad som är fel, värdena är fortfarande bra men ändå dör någon fisk ungefär varannan vecka... Den tredje hästägaren har också fått guppies av denna kull (som jag har förstått det) och de har inte heller klarat sig så bra...men stallägarens bror har ju också fiskar ur denna kull och de mår ju bra...

Så vad är felet??? Det enda jag vet om stallägarens vatten är att det är väldigt mycket nitrat i det (egen brunn). Vi gjorde nämligen ett test på hennes akvarievatten samt kranvatten innan jag tog hem testerna och som sagt...hon har högt nitrat redan ifrån början, dvs i vattnet i kranen.. Kan det inverka på något vis? Men varför klarar sig då hennes brors fiskar så bra... Man borde nog göra ett studiebesök hos honom och se vad som är skillnaden i hans akvarium motför i våra..

mvh Anna
            Senast redigerad av eldhroka; 25 November 2006, 08:16.

Kommentar

• Healena
              • May 2006
              • 1440

Det tar ändock upp till 2 månader för ett nystartat akvarium att bli "färdigcyklat", och du är väl inte riktigt där än med ditt akvarium??
              Håll koll på dina värden och ha lite is i magen ...
              Har de några sjukdomssymptom? Har du medicinerat mot något?

Tråkigt när de dör för en
              // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

Kommentar

• eldhroka
                • September 2006
                • 207

Nej, jag är ju inte riktigt där än.. Det har bara gått lite drygt en månad...

Däremot så hade jag räknat fel.. Jag ville ha det till att 7 st överlevt men sen räknade jag igen och missade ena hanen Så 10 st har dött för mig.. 4 av 10 yngel överlevde och nu får de vara ifred för de större guppiesarna...

Äsch..vet inte vad jag tänkte på när jag skrev 10 yngel.. 4 av 6 yngel har klarat sig...Kan inte räkna nu för tiden...

mvh Anna
                Senast redigerad av eldhroka; 25 November 2006, 10:15.

Kommentar

• Marcus.N
                  • September 2006
                  • 1173

om man ska välja så har ja bättre erfarenhet av guppy så ja väljer guppy har också hört att platy brukar hoppa utanför akvariumet och ta livet av sig på många sätt
                  why am i the only one how gives the most all the time?
                  www.agnescarlsson.se
                  www.myspace.com/agnescarlsson
                  http://static.fanzone.org/data/image...78eba9961f.png
                  http://youtube.com/watch?v=E_NqFDN74G4

Kommentar

• Healena
                    • May 2006
                    • 1440

Ursprungligen postat av Marcus.N
                    har också hört att platy brukar hoppa utanför akvariumet och ta livet av sig på många sätt
                    Hihi...har hittills aldrig stött på en hoppande platy
                    Men det är säkert möjligt - de är ju lite busiga

Kommentar

• eldhroka
                      • September 2006
                      • 207

Har läst här på zoopet om hoppande platys men varken stallägaren eller den tredje hästägaren har haft någon platy som har hoppat...

Igår läste jag däremot något skrämmande, det var några platys som hade löpt amok och ätit upp både yngel och räkor för sin ägare Det vill jag ju inte att det ska hända..å andra sidan så har ju stallägaren en massa platys, (guppies och praktbotior) tillsammans med sina amanoräkor...

mvh Anna

Kommentar

• eldhroka
                        • September 2006
                        • 207

Via en annan tråd hittade jag en bra sida om Platys. Har kollat in de olika varianterna där och kommit fram till två sorter som jag skulle vilja ha:

*Gul komet
                        *Indian (sunset variatus)

Jag hittade en platy hos stallägaren ohc tyckte att just den platyn var så fin. Frågade den tredje hästägaren som mest har platys om hon visste vad den varianten hette och hon sa att hon trodde att det var en Indianplaty och det hade hon rätt i..den såg precis ut som på monas platysida

mvh Anna

Kommentar

• batski
                          • October 2004
                          • 8891

eldhroka: Hur stort är ditt akvarium och hur många fiskar började du med? Börjar man med för många fiskar brukar det alltid bli katastrof.

Sen är många guppies rätt sönderavlade i dag. Så ja, platy är nog friskare än vanliga guppy. Vill man ha friska guppies bör man satsa på vilda former som har bättre hälsa. Fast det är dumt att blanda vilda former med framavlade former, för då förstör man de vilda stammarna.

Själv har jag endlers och är mycket nöjd med dem. Endlers är så närbesläktade med guppy att många anser att de är en form av vildguppy.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

Kommentar

• Healena
                            • May 2006
                            • 1440

Det är sant att platyna är ganska hårda på att äta upp sina yngel
                            Och vill man ha kvar yngel får man helt enkelt vara med & passa när det är yngeldax och fånga upp dem. Har man mycket gömställen kan det gå bra, men mina "tjejer" är hopplösa!!! Men för min del uppvägs det av deras charm!!!

Jag har 6 helt olikfärgade vackra platytjejer. Jag gillar när det är färgvariation, och det är spännande att se hur ynglena blir
                            Har nu för tillfället inga hanar - de har nyligen dött (ålder troligtvis)
                            och jag tycker det räcker med yngel nu!!! *L*

Jag har nu:
                            1 gul musse (Musse) - lekfull.
                            1 vit/gul m. svarta fläckar (Dottie) - bossig.
                            1 sunset (Sunny) - snäll men glupsk!!
                            1 Wagtail korall -(Wagtail = svarta fenor & mun) (Ruby) - jättelugn!
                            1 Orange wagtail (Lill-Berta) - full rulle, men ensamvarg.
                            1 Wagtail m vit & röd kropp (snövit) - rackarkotta!

Båda mina hanar var tuxedos (det ser ut som om de har mörk frack), och jag har nu 2 små minikopior av dem simmandes fritt i akvariet,
                            en med helgul botten & svart tux (Hannibal) och en med orangeröd botten & brunsvart tux (Godzilla). En till liten fjutt finns också i akvariet som är helt guldgul med svartspräcklig stjärtrot (Dido).
                            Det finns säkert andra jag ej hunnit fånga upp också...
                            Men jag har även 2 wagtails, en korall & en guldgul på tillväxt i yngelkar..

Asch..nu gick jag igång igen med mitt platyprat...sorry
                            (/platynörden Helena )
                            Senast redigerad av Healena; 26 November 2006, 13:08.

Kommentar

• eldhroka
                              • September 2006
                              • 207

Ingen fara, Healena, det är bara intressant att få lära sig mer Platys verkar vara ganska trevliga rackare på allt jag har fått berättat.. Det verkar som om de har väldigt olika personligheter, precis som guppies Stallägaren och den tredje hästägaren har en del platy-yngel simmandes i sina kar.. De är duktiga på att gömma sig i flytväxterna

Prata gärna vidare om platysarna

Batski: Jo, det blev ju så tokigt för min del. Jag hade ju tänkt börja med väldigt få fiskar men fick ju 17 fiskar på en gång..

mvh Anna

Kommentar

Arbetssätt...