Marcus.N: Jag såg grorna..dom va ju ganska söta faktiskt..
Förövrigt så har jag lagt ner min guppy hona Ika i ett yngelkar nu tror hon ska ha yngel inom några dagr hon är jätte tjock om magen..en riktig liten tjockis..:P
Hur ska man göra med vattnet när man har yngel så dom inte blir sjuka och dör????
maxrobban: ja brukar få ganska bra bilder på fiskar men dem här är så snabba och hehe! ja tror det är två honor ifrån den första kullen ja tänkte inte på hur man skulle göra med vattnet under första kullen så dom flesta dog i torpedsjukan men nu vet ja hur ja ska gö så den andra kullen växer jätte bra!
Tack för svaret.
Jag blev lite uppjagad igår. Om man är lite av ett kontrollfreak så kan guppys vara stressande
Jo, jag läste sedan att Endlers kan få upp till 20 yngel per kull!
Jag som trodde att det var vanligare med ca 5 yngel. Delvis eftersom hon fick 5 förra gången, eller kanske bara 5 överlevde.
Så troligtvis är det Luna som fött dem alla.
Jag skulle också gärna se bilder på yngel, och lära mig se skillnad på kön.
Förr eller senare så ser man det, men det är intressant att lära sig mer!
Grattis til ldina yngel Ceci... 29 dagar... det var ju ganska bra inprickat då vi brukar skriva 28 dagar.. det kan skilja ngn enstaka dag hit eller dit.. men 29 dagar är normalt det med.. Klurigt att veta vem som är pappa till ynglen, men guppy har ju förråds befruktning så fick hon en kull för 19 dagar sedan är det troligen samma pappa till denna kull med oavsett om du har den hannen kvar eller inte,
Visst kan det vara 2 honor som fött, men gissar bara på att det är den ena om den är betydligt slankare.. så du får kanske en kull till om några dagar.
Marcus... ska inte tjata om bilder på dina yngel, men vore spännande att se. jag vet hur hopplöst det är att fota fiskar,, de vill ju bestämma själva. Men vore kul om jag kunde se om det var ngn hanne på gång även om du inte ser färger på dem ännu, för din första kull är väl 6 veckor nu.. o då borde vi kunna separera könen på dem.. du får sitta redo ngn gång då du matar. Du brukar ju lyckas fånga fiskar på bild
Igår började jag tvivla på att någon av Nova eller Luna var gravid. Visst, de är runda om magen, men nu hade det gått 29 dagar. Haha. I morse, måndag, ser jag minst fem nya MINI-yngel på botten. De är så små att de fortfarande ligger och trycker mot botten. Jag ville egentligen sätta in dem i ett yngelkar, för att veta att de är en kull (helsyskon) men jag skulle iväg till jobbet. Jag behöver ju kontrollera när de färgar ut om de är av mammas stam ”Black Bar-liknande” eller om de blivit bland-Endlers. Men jag tänkte att så mycket kan väl inte hända på en dag, det är bara bra att de får en tuff start ute i karet. ”Survival of the fittest”. Som jag naturligtvis hade på känn, så är det ännu fler yngel när jag kommer hem från jobbet! 9 stycken yngel har jag nu fångat in och lagt i ett yngelkar, för att mata dem med yngelfoder. Nu är den stora frågan: Är de av samma hona/samma kull, eller har bägge honorna lyckats föda på samma dag? Kan man se på honorna att de har fött? Luna är definitivt slankare, men Nova är tveksam. Till råga på allt så verkar det som att de nu månadsgamla större ynglen är 6 stycken! Förvirringen är TOTAL!
Senast redigerad av Ceci; 05 December 2006, 10:21.
Anledning: slarvfel
maxrobban: det är asa jobbigt för att ingen vill va med på bild dom åker och gömmer sig i flyttväxterna dom är inte framme så mycket än mest när det är mat dags!
nattdimma: gör det kommentera dom ''läskiga'' grodorna också^^
Ja där klurade du ut svaret själv Ceci... så det är samma pappa till flera kullar som kommer i rad... så yngel är helsyskon... trots de kan komma under kanske 3-4 månader. Men är lite olika hur många kullar det blir.. Så därför är det så viktigt att ha en hona som ej är parad om man själv vill ha koll på vilken hanne man vill ska bli far till barnen.
Som du säger Marcus så ser de flesta ungfiskar av guppy ut som honor, men det brukar bli lika mkt av bägge könen på ett ungefär.. men man kan styra det lite med temperaturen på vattnet.. men du har säkert hannar bland dina yngel och den dagen de har lust att stå still på bild så kanske vi kan plocka ut ngn hanne trots du inte ser ngn färg på dem alls... spec de med grundfärg grå... då kan man ana det som sedan ska bli " yngelfläck " o då vet man det är honor o sedan ska man kika på fenan som ska ombildas till ett gonopodium.
Men det är inte alls negativt att man ser könskillnader sent.. ofta är det så på ungfödare att de man sist ser blir hannar är de som blir störst o kraftigast.
Eh...jag vet inte om det var någon som förstod min "dumma" fråga, men jag kan svara på den själv.
Jag läste på SGS hemsida att honan sparar ett förråd av säd, efter att ha parat sig med en hane, därefter kan hon föda flera kullar.
(Det finns tydligen fågelarter där en hona kan lägga ägg befruktade av olika hanar i samma kull, därav mina funderingar.)
Senast redigerad av Ceci; 03 December 2006, 22:12.
Anledning: redigering
Hej nu har jag en ny fundering kring det här med förrådsbefruktning.
Min (Endlers) guppyhona Nova ska när som helst få sin andra kull med yngel. På lördag är det 28 dagar sedan den förra kullen kom. De ynglen är 5 st och går tillsammans med de vuxna fiskarna sedan en vecka tillbaka. De äter mygglarver och växer så det knakar.
Min fråga:
Kan flera hanar befrukta en och samma hona?
Efter att hon fick sin första kull (hos mig) flyttade det in andra hanar, kan nästa kull vara befruktad av dem? (Jag vill inte det)
Eller är en "pågående yngelproduktion" under flera månader resultat av samma parning?
maxrobban: ja har ingen anning hoppas bara nån växer och blir hane! men ja var i en fisk-afärr (dom sålde bara akvariefiskar) och ja fråga när man kan se noga var dte är för kön och då sa han att det tar ett tag för folk tror att dom felsta är honor men sen vissar det sig att det är en hane så han sa att folk (hans kunder) kommer och säger att deras honor har blivit hanar
nattdimma: ja har laggt in bilder i amfiber tråden lite längre ner! där kan du kolla dom är inte läskiga hehhe
Eldhroka: tack så mycket..jag tycker om min katt jätte mycket han är så himla mysig och mjuk.. Ligger i mitt knä nu o spinner som bara den..:P
Marcus.N: ja jag läste det att du hade skaffat grodor..jag tycker dom är lite otäcka jag..men lägga gärna en bild så vi får se hur dom ser ut..
MaxRobban: Ja jag tycekr också det va synd att den dog..hon har en yngelbox som hon läggr honorna i när dom ska föda os en har hon yngeln separat från dom andra fiskaran tills dom är stora nog att inte bli uppätna..
Tror förövrigt att min guppy hona Ika snart ska ha yngel..hon är jätte rund och svart bak vid bakfenan..
Yngel växer i lite olika takt, men du har ju olika grundfärg på dem o mer än en kull.. men på unga honor med grå grundfärg brukar man kunna ana det vi kallar yngelfläck ganska tidigt ibland, då blir det en hona.. blonda honor kan man ofta se lite senare.. men du har ingen ungfisk som du kan ana ska bli en hanne ? Man kan ibland se en tendens på analfenan att de ser lite olika ut.. det som senare ska bli parningsorganet gonopodium... det kan man ibland se att ngt är på gång innan man ser ngn färg alls på fisken
eldhroka: hehe du är inte ödla-freak utan ödla-besattxD
maxrobban: ja vet ej blir förvirad för vissa är gråa och visa blonda och vissa är större än vissa andra=)
ja har några bilder på en av mina grodor (den ena vill inte ställa upp på bilder)
en annnan sak om dvärgklogroder dom ser så snälla och små ut men icke sa nicke dom mördar ju mina växter dom har ställt sig på växterna med stora blad som dom har knäckts och så biter dom rötter:P fast en växt har redan börjat att växa igen hehe!
Lämna en kommentar: