Hur snabbt växer guppys?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Grisen
    • December 2002
    • 5

Hur snabbt växer guppys?

Hur lång tid tar det innan guppys är fullvxna? Hur gamla kan de bli?

Grisen
    Grisen
  • shpend
    • August 2002
    • 2010

hej
    det tar mindre 2-3månader innan dom e könsmogna men fenorna och kroppen kan bli hur som helst.
    min guppy hanne hade lagom stora fenor när ja köpte den men sen blev dom bara större och större till slut va dom så stora att han knappt kunde simma den dog för några månader sen.
    min guppy hona va också lagom stor när ja köpte den men sen blev den också bara större och större den va typ som 3 guppy hannar om man inte räknar med fenorna.
    den dog innan den skulle yngla kunde inte röra sej.
    har fullt me yngel och dom kommer att bli ännu större det syns på dom nu dom har ganska stora fenor.
    åldern är olika och stprleken och formen är olika men den kanske lever i några år eller nåt.
    det beror på hur man tar hand om den.
    ha lampan på länge när dom ynglar för att då växer dom snabbare och mata mycket.

MVH Shpend

Kommentar

• orvil
      • January 2003
      • 69

Om fenorna blir så stora att dom tynger ner bakkroppen kan man åtgärda det med en sax. Om man matar dom ofta e det best om man byter ca 5-10% vatten varje dag,men växer dom för snabt e det lätt at man får missväxta yngel

//Dennis
      //Dennis

Kommentar

• shpend
        • August 2002
        • 2010

hej
        den var rätt gammal det var ingen ide att kupera fenorna på den

MVH Shpend

Kommentar

• jonas_k
          • November 2002
          • 101

ja fick yngel i november å dom e f*nemej inte stora än heller... nu har färgen på fenorna börjat synas lite... tröööööööööööööööööögt

Kommentar

• Rakel
            • December 2002
            • 65

Men vänta nu...kupera fenorna på fisken måste väl vara fruktansvärt?Förstora fenor beror väl på att dom avlats så hårt? Ska man sen ge sej på och klippa dom också??

Kommentar

• shpend
              • August 2002
              • 2010

hej
              ja skulle ints göra det på min afiskar men ja tror inte att det e så farligt för att dom har nästan ingen blodcirkulation i fenorna så dom känner inget....

MVH Shpend

Kommentar

• cyanida
                • January 2002
                • 11

Lite oseriöst att föreslå någon att kupera stjärtfenorna eller fenor överhuvudtaget enligt min åsikt... Jag tror nog att de har mer känsel i sina fenor än vi har i våra naglar tex. Och då räknas kuperingen som djurplågeri...

Guppys i allmänhet idag är så hårt drivna (inte alla men många) så att de har svårt att klara av en normal bakterieflora, detta gör att de blir känsliga och som regel dör efter några månader i det nya akvariet. Många guppies odlas i hög temperatur och med penicillin tillsatser, vilket frambringar resistenta fiskar, dvs fiskar som ej svarar på penicillin behandling.

Försök få tag på hemodlade guppies, de är som regel tåligare.

/Cyanida

Cyanida
                Cyanida

Kommentar

Arbetssätt...