Färgar guppies ut?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jazzo
    • February 2004
    • 42

Färgar guppies ut?

Hej!

Jag har en guppy som fram tills idag var helt oansenlig. Liten, vitblå stjärt och lite gula prickar, inget speciellt. Men igår köpte jag ett stim med fler guppies till honom (innan jag visste bättre fick de bo med kamphanen, som åt upp de andra, nu har han ett eget hem) och han har jagat runt en hona hela dagen igår och hela dagen idag. I eftermiddags när jag tittade till dom så såg han precis lika oansenlig ut. Jag åkte iväg o nu för några timmar sen så kom jag hem o då var han jättevacker! Han har svarta streck på stjärten och både röda, gula och lite gröna prickar på kroppen.
    Är det för att han har lekt? Det gick ju bara på några timmar (eller kanske minuter?)
    Jag blev lite fundersam.. har sökt på ämnet men har inte precis hittat något, iaf inte här på forumet. Bara om yngel.
    Så ja.. jag undrar helt enkelt om han blev vackrare för att han har lekt, eller för att han uppvaktar en hona? Eller om det är något annat.

Tacksam för svar.
    Mvh /Jazzo
    ”I used to think I had all the time in the world to do everything I wanted. But what’s the use of having all the time in the world if you’re always wasting it on things that don’t mean a thing?” - Think about it

• andreassofus
    • November 2005
    • 5643

om han va ensam innan va nog risken stor att han inte trivdes så bra. så när du fick i honorna blev han nog gladare. en glad o välmående fisk färgar ut mer

andreas
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

Kommentar

• Jazzo
      • February 2004
      • 42

Ja, jag tänkte lite i de banorna.
      Men nu när jag tittade på honom för fem minuter sen så hade han ändrat färg igen! De svarta strecken på stjärtfenan har försvunnit.
      Det är rätt intressant att se, det är som en ny fisk hela tiden. :-)
      Ingen annan guppy har ändrat färg. De är förövrigt bara guppies i det akvariet. (om det kan spela någon roll)

/Jazzo
      ”I used to think I had all the time in the world to do everything I wanted. But what’s the use of having all the time in the world if you’re always wasting it on things that don’t mean a thing?” - Think about it

Kommentar

• platy5
        • May 2005
        • 1087

Om du tittar på stressade fiskar så ser du att dom bleknar. Han kanske trivs bättre nu och är inte stressad eller rädd längre.

Kommentar

• Jazzo
          • February 2004
          • 42

Ja, jag vet att dom brukar blekna när dom är stressade.
          Så det är nog så.. Plus att jag tror att han uppvaktar honorna.. för nu har jag studerat honom i några timmar och han skiftar färger hela tiden. Rätt häftigt. :-) Han spänner också ut fenorna för honorna och jagar bort de andra hanarna när de också vill uppvakta.

Kommentar

• andreassofus
            • November 2005
            • 5643

ja du vore ju inte den första som får dina guppys o leka så att säga
            brukar ju bli några miljarder yngel till slut..
            får studera mina guppys o se om dom oxå ändrar färg

Andreas
            Mvh Andreas
            min zoon
            msn adress

Kommentar

• Jazzo
              • February 2004
              • 42

*skratta*
              Näe, dom är rätt lättlekta :-D

Nu skiftar han färg hela tiden den lilla krabaten, dock ingen annan i akvariet som gör det.

Aja, han får leka på

Kommentar

• andreassofus
                • November 2005
                • 5643

du får skriva o säga ifall de blir några yngel. kul o veta

Andreas
                Mvh Andreas
                min zoon
                msn adress

Kommentar

• Jazzo
                  • February 2004
                  • 42

Jajamän
                  Men jag vet inte om det är han som är fadern till de små ynglen då.. Honan såg lite tjock ut redan när jag köpte henne (den ena honan). Men yngel är ju kul ändå.

Kommentar

• platy5
                    • May 2005
                    • 1087

Haha lita inte på de att han e fadern. Så kåta som guppysar är vet man inte vem som är mamman lr pappan

Kommentar

• Jazzo
                      • February 2004
                      • 42

*skratta*
                      Fast det är faktiskt bara han som är "sån" i mitt akvarium.. hmm.. skumt.

Kommentar

• Hugin
                        • December 2005
                        • 499

Ursprungligen postat av platy5
                        Haha lita inte på de att han e fadern. Så kåta som guppysar är vet man inte vem som är mamman lr pappan
                        Nä, men mamman och pappan är inte specielt bra föräldrar heller! Dom käkar sina egna ungar!!! Varför gör fiskar så? Det minskar ju bara chanserna för deras gener att spridas vidare. Fast guppysar bryr sig nog inte, dom är nog bara kåta!
                        "Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt."
                        Winston Churchill

Kommentar

• platy5
                          • May 2005
                          • 1087

Dom är väll hungriga ? haha men alla äter inte sina yngel mina guppysar, ballong molly och platysar äter inte sina yngel.

Kommentar

• Hugin
                            • December 2005
                            • 499

Endlers äter inte sina yngel men dom får färre ungar också. Ballong-mollys är sönderavlade, dom kan ju knapp simma, stackars satar.
                            "Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt."
                            Winston Churchill

Kommentar

Arbetssätt...