guppisyngel

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eivor
    • June 2005
    • 11

guppisyngel

hej hur gör jag ett vattenbyte när det vimmlar av yngel plötsligt? kommer de inte att följa med i vattensuget? och vad ska jag göra av alla fiskar om de växer upp? jag trodde att de skulle bli uppätna och jag tänker inte skaffa fler akvarium ett får räcka . jag har yngel som simmar vid ytan och att annat stimm som simmar vid botten , jag har guppis och algätare en typ av mal, kan det vara yngel från båda eller simmar guppiyngel både vid ytan och botten vore tacksam för svar för det är dax att byta vatten nu. mvh. eivor
  • PeterFag
    • August 2005
    • 200

Guppys simmar både vid ytan och botten, det är normalt. Då är t.ex Platy's mer bottenorienterade i yngelstadiet även om de också kan simma vid ytan.

Om de blir uppätna beror på dina stora guppys. Har de tillräckligt med mat i övrigt så jagar de inte ynglen i onödan.

Du kan sätta ett nät för slangmynningen om du använder det. Annars får du inspektera den hink du använder om det är en sådan och återbörda de yngel som råkar följa med. Det har hänt att någon enstaka följer med, men annars är de "ganska" duktiga på att undvika sådana faror.

Om du får för många guppys så kan du alltid skänka/sälja till någon zooaffär eller liknande, eller naturligtvis till vänner och bekanta.

Önskar du hålla nere beståndet på mer naturlig väg så kan du skaffa någon fisk som verkligen gillar att äta yngel. Botior tuggar dem med glädje om du har tillräcklit stort akvarie.

Guppys får yngel i princip en gång i månaden, så du har många yngel att se fram emot
    Senast redigerad av PeterFag; 14 September 2005, 12:55.

Kommentar

• eivor
      • June 2005
      • 11

hej tack för råd och information, jag bytte vatten som vanligt och det var bara ett yngel som följde med och det var jag tvungen att hälla tillbaka trots att det vimmlar av dem. ynglen har blivit modigare och simmar obekymmrat i hela akvariet de andra fiskarna bryr sig inte om dem , hur fort ser man vilka kön det är på dem kommer min hanne att att bråka med yngel hannarna? jag har en underbart vacker hanne blå med lång stjärtfena + en lång fena på ryggen. hur är det med arvsanlag kommer yngelhannarna att likna honom eller kan de se olika ut? vilka färger är vanliga eller ovanliga på guppis hoppas på svar mvh. eivor

Kommentar

• platy5
        • May 2005
        • 1087

Har samma guppy hane som dig och en hona som är blå, dom fick yngel i olika färger mest blåa då sen, oranga å gula och nåra mer. Guppy hanar brukar inte slåss dom dela gärna med sig honorna .

Kommentar

• PeterFag
          • August 2005
          • 200

Ungefär vid 4-5 månaders ålder brukart levandefödare bli könsmogna.

Säkrast kan man se könet 1-2 månad tidigare.
          Vissa utvecklas något senare så viss osäkerhet kan råda ibland.

Bland levandefödare så skall det vara ett övertal honor för att allt skall fungera 100% smärtfritt. Men om de bråkar så är det inga storbråk. Det handlar mer om att den starkare hanen jagar bort andra hanar från den honan som han för tillfället är intresserad av.
          Typiskt så kan samme hane tappa intresset för den honan och börja jaga en annan som "råkade" simma förbi och då är det fritt fram för de andra hos "gamla" honan.

De är inte så nogräknade och håller sig inte till monogami.

Största orsaken till att man önskar ett övertal på honor är för att låta honorna vila lite. De blir ganska ordentligt sextrakaserade av hanarna och har man för lite honor, kan honorna bli för stressade och börja gömma sig överallt.

Arvsanlagen kan slå åt alla håll. Några liknar honom helt, andra liknar honan helt och återigen en hel drös kan bli alla möjliga kombinationer.
          Även kombinationer du inte känner igen kan uppstå.

Kommentar

Arbetssätt...