Flytande yngelbox

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rick
    • April 2005
    • 1012

Flytande yngelbox

Hur funkar en självflytande yngelbox?
    Fördelen med den jämfört med en vanlig som sätts fast.
    Sen har jag även sätt att dom är 2 delade på våglängden....
    Förstår att det på nåt sätt ska separera honan för ynglen men hur?
    / Rickard
  • embliz
    • October 2004
    • 88

Jag har en sånt flytande plastgrunka.
    Den flyter till ena hörnet i karet och där stannar den. Inget spektakulärt med det

Det finns en avdelare en bit från botten (vågrät) med glipor i.. som sedan ynglarna faller genom.
    De kommer alltså ner, men inte upp till modern igen, om inte ynglerna är pyttepytte små.
    Sedan tror jag det även finns en avdelare till moderns yta (lodrät), så att man kan ha 2 st, en i varsin "lucka". Jag har bara bottendelarn kvar, men använder den sällan.

Har ingen som sätts fast så jag vet inte fördelar och nackdelar mellan dem.
    Men.. jag kan tro att själva funktionen nog är densamma.

Hoppas jag var till nån hjälp. :o
    1+1=3

Kommentar

• Sara1982
      • March 2005
      • 315

den ända skillnaden som jag märkt på mina plastgrunkor till yngelkar är att den ena kan jag sätta fast den andra flyter fritt.
      Den som jag sätter fast vet jag ju vart jag har hela tiden men den som flyter fritt följer med strömmen tills den fastnar i nån växt eller i ett hörn.

Båda mina är avdelade men tycker springorna är lite för smala för ynglen kommer inte ner där utan de får leta sig till de lite större hålen på sidorna. Och när honan ynglat av sig klart så är det bara att ta upp honan och avdelningen. :-)

Kommentar

• uffe79
        • April 2005
        • 16

Jag har frågat detta tidigare i ett annat forum, jag fick rådet att inte stoppa i honan i boxen innan yngel kommer, och sedan efteråt sätta i bara ynglen där...

Men nu är jag så orolig att de andra ska hinna äta upp de små innan jag hinner se det!
        Vill så gärna se min första kull ju
        Tar honan skada av att va där själv? ska jag stoppa ner en liten växt som får flyta omkring där?
        Jag tror att det är dags vilken timme/dag som helst nu.

Va säger ni erfarna på det här? snälla hjälp mig, vad är bäst?

Ps det är guppy ds

Kommentar

• lostgirl
          • January 2005
          • 33

Jag har en flytande yngelbox som jag endast använt en gång då jag upplevde att honan blev alldeles för stressad. Boxen stannade aldrig riktigt upp, utan flöt runt i akvariet och krockade med glasrutorna.

Den bästa lösningen jag har sett är ett finmaskigt nät som placeras över hela ytan på yngelakvariet. Maskorna ska vara precis så stora att ynglena faller igenom. Växter och dyl. läggs i som gömställe åt honan. Jag har inte provat detta ännu, men tycker som sagt att det verkar vara ett mycket trevligare sätt att rädda så många yngel som möjligt.

Kommentar

• jonisg
            • April 2005
            • 172

Skaffade en sån där box igår, den sitter fast på glasrutan. Jag skaffade den pga att min Blackmolly hade fött för några nätter sedan men inget av ynglen klarade sig från hungriga Sorgmanteltetror och skalarer. Nästa gång någon blir på tjocken får den allt bo några dagar i boxen
            -:KUNGEN:-

Juwel 110 L, 2*18W, Eheim 2213 Ytterfilter, 100 W Hydor Heater. Mäsk Co2. PMDD

Zooline 50 L, Tomt....

Zooline 100 L, Blandade små ciklider.

Kommentar

• uffe79
              • April 2005
              • 16

Nu har jag fått yngel

Jag gjorde så att jag stoppade i honan i boxen, hon fick 2 st yngel där... men som ovan skrivare så tyckte jag hon såg stressad ut av att vara i boxen!
              Jag släppte ut henne igen o försökte fånga ynglen istället. efter att ha fått ihop 8 st tror jag det var så lät jag det vara...

Men hur ska jag på bästa sätt göra för att få dessa små liv att klara sig?
              växt i boxen? speciell mat? mm

Tack på förhand!

Kommentar

• Sara1982
                • March 2005
                • 315

ja kan uppleva på mina guppyhonor att hon är uppstressad några timmar efter att hon lagts i boxen men sen att hon lugnar sig....mina honor har fått sina hela kullar där i*ler*

Kommentar

Arbetssätt...