storlek på yngel?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jessy
    • February 2005
    • 2

    storlek på yngel?!

    jag har två gyppysar som måste vara gravida, den ena är jätte tjock och ganska mörk på sin bakfläck, den andra är inte så väldigt stor men svart på fläcken. så här har det varit i flera veckor men det kommer aldrig några yngel... jag har aldrig fått några fast jag har haft dem i flera månader. OM det nu kommer några, hur ser dom ut och hur stora är dom?!
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Ynglen av guppy är jämförelsevis ganska stora vid födseln, drygt halv-centimetern och grågula till färgen.
    Trädgårds-Frida har skrivit en artikel om guppyfödsel på 1980-talet som finns på min zoon om du vill läsa mer om det:
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • jessy
      • February 2005
      • 2

      #3
      tack!! det var faktiskt exakt sådana bilder jag ville se...! mina honor har dock inte fått den där klumpen ännu.. ser dom alltid ut så när do ska föda?

      Kommentar

      • carmahan
        • February 2004
        • 265

        #4
        Den artikeln var kanon, tack för att du delar med dig av din guldkorn!

        Mvh
        carmahan

        Kommentar

        • Triana
          • January 2005
          • 840

          #5
          det stämmer inte erikhur.. jag har hållit på med guppyodling och man kan inte säga att de är en halvcm stora när de föds.. det beror helt på vad man har för teknik när man matar.. de minsta är väl nånstan 0,3 cm och de största jag fått en bra bit över 1.. det har och göra med matning.

          borde stå saker om det på svenska guppysällskapets hemsida.. kolla där.

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            mmm en expert på guppyodling...
            Jag har själv inte mätt dem med ett måttband bara med ögonmått och därför påstår jag dryga halvcm - endlers kan vara något mindre. Jag kan acceptera 4-6 mm som angivelse. De är i alla fall något större än de flesta killis som ofta är 3-4 mm i storlek.
            Frida har gjort sina bedömningar som står i hennes artikel (på min zoon).
            3 mm små guppyyngel har jag dock aldrig sett under de 30 år jag då och då sett guppyyngel...
            Och innan jag hänvisade till Fridas artikel kollade jag med Pinter och Rasmussen men hittade inga exakta uppgifter men varför har du inte kollat med guppysällskapets sida innan du påstår att det finns uppgifter där...
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Triana
              • January 2005
              • 840

              #7
              för att jag odlat just guppys i fem år.. förut hade jag en rysk stam.. när man fick 70+ yngel på varje kull så var de små... matningen stod om i papprena jag fick på guppy em för ett par år sedan.

              Kommentar

              • dgqlof
                • November 2003
                • 1344

                #8
                Vid min senaste tetra-odling mätte jag ynglen precis när de blev frisimmande genom att fotografera framför ett föremål som jag sedan kunde ta upp ur akvariet och mäta. Med hyffsad nogrannhet fick jag dem då till 3,4-3,5 mm. Jag har som mest fått 127 st yngel i en guppykull och jag skulle uppskatta att de ändå var dubbelt så långa.

                Kommentar

                • carmahan
                  • February 2004
                  • 265

                  #9
                  Personligen så tror jag inte att någon sitter med måttband framför akvariumet, framförallt inte när man blir så själaglad vid första yngelkullen.

                  Till Jessy vill jag därför säga att de är CA. 5mm! Och man kan se dem ganska tydligt med blotta ögat, de är inte som små, små romkorn som jag trodde när jag var helt nybörjade (är fortfarande i många avseende). Det kan även vara så att dina gyppyn redan kan fått yngel, men att de ev. gömmer sig väl eller är uppätna. Om du har mycket växter eller andra gömställen så klarar sig flera. Kontrollera din pump, där kan det finnas yngel också!

                  Mvh
                  carmahan

                  Kommentar

                  Arbetssätt...