Mollyn som gömmer sig

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • yez
    • February 2005
    • 2

Mollyn som gömmer sig

Hej!
    Jag har tre gula mollyn som gömmer sig under div. saker i stort sett hela tiden. Har även svarta mollyn och de gömmer sig aldrig.
    Varför gör de så? Är det normalt?
    De gula mollyna har fått flytta till ett större akvarie och är de enda fiskarna där, så när som på en mal.
    Kan det ha med saken att göra? Trivs de inte?
    Har även sett att det kommit något yngel.

Tacksam för svar! /Jessica
  • Triana
    • January 2005
    • 840

Du måste skriva vad du har för vattenvärden, tempratur och storlek på akvariet för att någon ska kunna hjälpa dig.. dessutom vad fiskarna egentligen heter.. black molly förstår jag, men orange molly är svårare då det fins flera mollys som kan vara orange/gula...

*mina egna 3 favvo fiskar har jag knappt sett sedan jag köpte dem, det krävs lyftade på stenar och rötter för det och det trots att de är ensamma i 400 liter.. *

Kommentar

• yez
      • February 2005
      • 2

Akvariet är på 320liter och tempraturen är ungefär 25grader.
      Vattenvärden har jag ingen aning om. (Jag är nybörjare om jag får använda det som ursäkt)
      Sorten hette något i stil med Molly golden. De ser ut som att de rodnar när de simmar omkring

Kommentar

• Triana
        • January 2005
        • 840

Förlåt om detta låter elakt:

Läs på om fiskarna innan du skaffar dem.

Det är det viktigaste rådet tillsammans med:

Lita inte på personalen i zooaffärer!

Så.. om du hade läst på om fiskarna så hade du vetat vad de var för art. Jag har aldrig hört om någon molly golden (molly är dock inte min starkaste sida).

Black mollyn är dock känslig (det är en fisk som föredrar bräckvatten.)

Vad har du för andra fiskar i akvariet? Det kan vara något som skrämmer dem, som kivas med dem eller så är akvariet för litet till mängden fiskar osv.

Om att inte lita på zooaffärer så säger jag det för att de ofta låter som de vet en massa men inte vet alls. När jag frågar om vattenvärden säger de: de behöver inget särskilt vatten, jag frågar igen: men vad vill dom ha för vatten? får svaret - Vanligt vatten.

När jag står i en akvarieaffär och frågar olika i personalen om samma fisk får jag olika svar: basiskt vatten.

nästa: vad vill de ha för vatten? lätt basiskt har jag hört... svar: Inga akvariedjur gillar basiskt vatten.

och sedan sista, klassiska: vanligt vatten.

De är mest ute efter att sälja, vissa bryr sig inte det minsta om vad man får.. jag har sett dem sälja saker tillsammans utan minsta ord eller fråga och sedan när jag frågar om man kan mata det och det med småspigg så kallar de mig grym eftersom vattnet skulle vara varmt och stressande medan spiggen levde.

*suckar... trött på konstiga råd*.. till råga på alltet fick jag sist jag beställde fiskar en som var rätt art, och två som kom från en helt annan kontinent och var en helt annan ras. när jag säger detta svarar de att de kan skicka tillbaka dem men jag får inga pengar i retur.

Kommentar

• hjulejus
          • February 2005
          • 60

om den är nästan senapsgul/gul-orange/ saffransgul så kan det vara en saffransmolly eller en regnbågsmolly. JAg tror att detta är samma fisk, men den kallas olika av de som odlar den.

Mollys gillar strömt vatten, mina simmar runt som fanken och är jättepigga, och det är för att jag har en stark pump i en liten tank.
          Jag gissar på att det är svårt att få bra cirkulation i ett 320liters akvarium. JAg har själv ett 175, och har två filterpumpar (då min eheim externa gick sönder och läckte vatten)
          Och det är inte särskillt mycket cirkulation på vattnet i det karet, och det var det inte innan heller.

Dessutom testade jag att sänka temperaturen till 24 grader, man kan till och med ta bort doppvärmaren. Så det ändras lite då och då (beror naturligtvis på hur varmt eller kallt det är i luften i rummet där du har akvariet.)

Dessutom ska de tydligen vilja ha en del salt.

Kommentar

• hjulejus
            • February 2005
            • 60

Triana skrev:
            nästa: vad vill de ha för vatten? lätt basiskt har jag hört... svar: Inga akvariedjur gillar basiskt vatten.

nu är det faktiskt så att det finns visste det akvariedjur som gillar basiskt vatten. Vissa sorters ciklider till exempel. De vill ha hårt och basiskt vatten, annars är de inte nöjda.

Kommentar

Arbetssätt...