Graviditetstid för Guppy?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AndersÅström
    • January 2005
    • 24

Graviditetstid för Guppy?

Halojj!
    Jag har nyligen köpt 3 st. Guppys till mitt akvarium. En hane och 2 honor. (Visste inte att hanen var så mycket mindre) Jag vill ju såklart att de ska bli små yngel så snabbt som möjligt! Kan jag göra någonting för att de ska hända snabbare? Hur vet jag att en hona är gravid, och hur länge är hon gravid innan hon föder?
  • Triana
    • January 2005
    • 840

Du kommer få mer yngel än du orkar med *muttrar något, jag höll på att stänga ner ett akvarium och så får man yngel utan hanne... de har inte fått yngel på evigheter.. varför nu? jaja.. borde inte bytt foder. men men.. det är guppies*

De brukar få yngel typ ungefär varannan var tredje vecka om du matar rätt.. oavsett du har en hanne eller ej...

Kommentar

• AndersÅström
      • January 2005
      • 24

Men hur matar man då rätt? :-)

Kommentar

• Triana
        • January 2005
        • 840

tja...

Jag matar en gång per dag just nu, jag matar litet mer än de äter upp på två minuter, så litet sjunker ner till mina små älskade amanoräkor *mina ögonstenar som snart ska få yngel.*

Kommentar

• Hasse H
          • August 2004
          • 2111

Variera kosten är viktigt. Inte bara flingfoder, mata också med t.ex. olika frysfoder som bosmider, cyclops och liknande. Gärna levande nykläckt artemia om du verkligen vill ge dem godis.
          mvh Hasse
          Det man inte vet, har man ingen aning om.

Kommentar

• AndersÅström
            • January 2005
            • 24

Jag köpte levande foder idag. De är lite röda och nästan "svävar" fram i vattnet. De i djuraffären sa att fiskarna älskar dem. Glömde dock fråga vad det var nåt. Om de andra fiskarna gillar det ska jag nog köpa mer till ev. guppie yngel

Kommentar

• Triana
              • January 2005
              • 840

mm..

jo.. variera kosten är bra... inte nödvändigt för att få yngel av guppies men man får starkare yngel och fiskar i allmännhet..

Kommentar

• erikthur
                • March 2004
                • 9953

Ursprungligen postat av AndersÅström
                Jag köpte levande foder idag. De är lite röda och nästan "svävar" fram i vattnet. De i djuraffären sa att fiskarna älskar dem. Glömde dock fråga vad det var nåt. Om de andra fiskarna gillar det ska jag nog köpa mer till ev. guppie yngel
                Låter som Moina - en japansk vattenloppa
                Killies is a lifetime passion

Kommentar

• erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

Ursprungligen postat av AndersÅström
                  Men hur matar man då rätt? :-)
                  Maten har betydelse.
                  Harbard hittade ett vetenskapligt försök där man just använde guppies som försöksdjur.
                  Det kan vara krånglig men intressant läsning Här är länken:

Hämtat från den här tråden:
                  Killies is a lifetime passion

Kommentar

• Triana
                    • January 2005
                    • 840

hmm..

sedan var det något med mägnden..

om man matar litet får man stora yngel som klarar av att konkurrera om maten, de är lättare att föda upp och ta hand om, färre som dör. Om man matar mycket så får man många små.. stammen jag höll fick nog åtmindstonde nittio yngel i en sådan kull.. men då är det många som dör eller blir uppätna för att de är så klena.

Jag minns någon gång då jag hade 2-3 stora kullar i mitt yngelakvarium... en dimma av pyttesmå yngel, gud vet hur många det var.. säkerligen över 120 iaf.. borde ha fotat det men det var länge sedan.. hade ingen digitalkamera...

Kommentar

• AndersÅström
                      • January 2005
                      • 24

Tack så mycket för svaren! Tror att det var små räkor jag fick tag på. Läste nämligen lite noggrannare å påsen senare Blev lite nyfiken när jag såg de små räkorna simma omkring i påsen: Kan man föda upp räkorna som finns där i? Tex placera dem i ett litet akvarium där de kan leva av alger eller linande tills de blir stora?

Kommentar

• Triana
                        • January 2005
                        • 840

det är svårt att avgöra vad det är.. men jag tvivlar att du kan föda upp dem utan att köpa ägg på ett enkelt sätt... äggkläckningsanordningar brukar finnas för en hel del levandefoder dock.. artemia är vanligast.

Kommentar

• simpanboycool
                          • December 2004
                          • 52

vad ska man mata med om inte flingfoder hörde att man kunde få allergi av fryst foder eller????

Kommentar

Arbetssätt...