syresatt vatten?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Drakulla
    • July 2004
    • 403

syresatt vatten?

Varför är fiskarna (Mollies) vid ytan då o då och snappar luft? Är det för dåligt med syre i vattnet? Hur gör jag i så fall?

Har ett innefilter, Fluval2plus. Det går inte att få en massa bubblor med det lilla "rör" som följer med, som ska vara ovanför vattenytan. Utblåset har jag ca 1 cm under vattenytan. Ge mig tips! Måste jag köpa en vattenpump o syresten? Jag har Vattenpest och 6 andra växter i akvariet.

mvh Drakulla
    mvh Drakulla

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8083

Varför är fiskarna (Mollies) vid ytan då o då och snappar luft? Är det för dåligt med syre i vattnet? Hur gör jag i så fall?
    Mollys är en ytvattenorienterad fisk som normalt går upp till ytan med jämna mellanrum. Om du tycker att dom går upp för ofta eller hänger i ytan hela tiden så kan det vara nitritförgiftning, det är akut och skall genast åtgärdas.

Har ett innefilter, Fluval2plus. Det går inte att få en massa bubblor med det lilla "rör" som följer med, som ska vara ovanför vattenytan. Utblåset har jag ca 1 cm under vattenytan. Ge mig tips!
    Tycker du att bubblor är fina? Om inte så går det lika bra utan, dom är bara av kosmetisk betydelse. Om utblåset är tillräckligt nära ytan för att ge krusningar på ytan så har du tillräckligt med syre i karet.

Måste jag köpa en vattenpump o syresten?
    Inte för syresättningens skull, däremot så skulle jag rekomendera att på lång sikt fundera på ett större filter, men det av helt andra anledningar.

MVH
    Magnus
    min zoon

Kommentar

• Drakulla
      • July 2004
      • 403

Tack för svaret! Jag har ingen nitrit alls och sköter vattenbyte varje vecka. Visste inte att Mollies gärna går upp och snappar luft ibland. Det blir krusningar på ytan av innerfiltret, så jag antar att det räcker då..? Trodde att det syresätter vattnet bättre när det är mycket bubblor (enda anledningen).
      Fluval2plus filtret satt i det större karet innan. Men jag köpte ett snäpp större filter dit och satte in det mindre till Mollykaret. Tycker att filtret blir ganska igensatt fort och slemmigt. Har fått klämma ur filtret i akvarievatten som jag har tagit ut i en kanna. Man kanske ska köpa ett bättre filter..

mvh Drakulla
      mvh Drakulla

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876

Kommentar

• jackson
        • September 2003
        • 1242

Små filter (dvs filtervolym, inte pumpkapacitet) kletar igen fort. Har man tillräckligt stort filter så behöver man normalt rensa filtren med 2-3 månaders mellanrumm. Och som alltid bara när det börjar pumpa dåligt.
        Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
        Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

Kommentar

Arbetssätt...