Mata hur ofta? guppy yngel..

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mage
    • January 2004
    • 165

Mata hur ofta? guppy yngel..

Hej!
    Har råkat få en hel drös guppy yngel i akvariet tillsammans med dom andra fiskarna.
    Brukar mata en gång per dag(kvällen).
    Har för mig att jag sett nånstans att yngel ska ha mat oftare!?
    Borde jag mata oftare nu då för att några yngel ska klara sig??

Mvh//Mage
  • Black_666
    • October 2003
    • 475

ynglena mår klart bättre av att få mat oftare (ju oftare desstu bättre), men jag har lyckats få ett platyyngel att leva i 2 månader på mat en gång om dagen *ler* fast det var ju som sagt bara ett yngel kvar...
    Black Molly

Kommentar

• Holmby
      • February 2004
      • 1118

har du ett ingånget akvarium så hittar nog ynglen mat så att de klarar sig.
      Risken med att mata mycket är ju att du får sämre vatten på grund av matrester samt att fiskarna "bajjar" mer.

Kommentar

• jonathan475
        • March 2004
        • 22

Mam skall mata 2ggr om dagen om du har guppy yngel
        / Jonathan

Kommentar

• ViZiR
          • December 2003
          • 490

jag matar morgon och kväll med krossat flingfoder, och de bryr sig inte de vuxna om.
          <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
          </font id="Comic Sans MS"></b>

Kommentar

• brummel
            • May 2004
            • 73

Guppy placerades en gång i tiden ut i malariasmittade områden, eftersom dom var snabba att föröka sig och åt friskt av mygglarverna.
            Vad lär vi av det? Jo, fiskyngel som vi vill skall växa snabbt och bli fina, skall simma i mat, hela tiden. Dock inte flingor, eftersom det i praktiken är omöjligt att sitta vid karet och ge bara precis så mycket som ynglen i varje stund kan äta, resten faller annars till botten och förstör vattnet. Nyfödda guppyyngel kan äta stora infusorier, typ toffeldjur, därefter cyclopsnauplier (nyfödda cyclops) och annat smått levande, tills dom är stora nog för samma mat som de vuxna. Men grunden är alltså, ständig tillgång till rätt mat för yngel av alla slag.

Kommentar

• Fiskarhatt
              • May 2004
              • 49

Jag har fått 18 yngel i mellan 2-4 månader (spannet beror inte på osäkerhet utan på olika födelsedagar och ingen av dem har dött ännu, trots att jag bara matat dem en gång om dagen. Det går alltså alldeles utmärkt om man har spänstiga små barn att inte mata dem ofta. Är det förresten inte ganska bra att ha lyckats få samtliga yngel att överleva?

(Att jag matade dem sällan hade enbart med att göra att jag inte visste bättre, inte att jag ville utöva darwins principer och avla fram en tålig guppyart)

Kommentar

Arbetssätt...