Kaxig svärdbärare

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jodan
    • April 2004
    • 4

Kaxig svärdbärare

Min svärdbärar-hanne mobbar mitt guppy-par titt som tätt så nu ligger dom stackarna bara och gömmer sig på ett par ställen så dom får vara ifred. Jag funderar skarpt på att skicka ut den där kaxiga firren men är det någon annan som haft liknande problem med svärdbärare?

Jag har ett 50 liters akvarium med ett par svärdbärare, ett par black molly, ett par guppy, en scalare och en näve med neontetror.

Tetrorna låter han vara, men dom verkar lite skraja dom med och gömmer sig lite.

Tips?
  • plastglas
    • November 2003
    • 20

Hur stor är svärdbäraren? kanske är akvariet för litet för alla invånare?
    152 l: 1 gulbukad vattensköldpadda
    75 l: 2 svärdbärare och Tetraodon biocellatus på ingång

Kommentar

• jodan
      • April 2004
      • 4

Dom är inte speciellt stora, jag har inte haft dom så länge heller. Jag skulle gissa på att hannen är en drygt 5 cm lång exklusive "svärd". Han är bara på guppy också, ingen av de andra fiskarna.

Jag vet inte om det är för många fiskar i akvariet, det ser inte trångt ut för dom i alla fall. Det finns gott om utrymme. Jag måste försöka ta reda på exakt hur stort akvariet är, det är lite svår att mäta då det är hexagonalt Det blir att ta fram miniräknaren och linjalen

Kommentar

• jodan
        • April 2004
        • 4

Jo, det är 50 liter som jag trodde. Men det borde inte göra svärdbäraren dum mot mitt guppy-par kan jag tycka... men jag är inget akvarieproffs direkt...

Kommentar

• jodan
          • April 2004
          • 4

Efter ett tips så har jag sänkt temperaturen till en 24-25 grader och har efter det fått mer harmoniska invånare. Svärdbäraren har blivit riktigt snäll och har dom senaste dagarna inte rört någon guppy. Neontetrorna har blivit mer på alerten, vilket kanske inte är så konstigt för troligen hade jag för varmt i akvariet för att dom skulle trivas.

Kommentar

Arbetssätt...