Tog över krokiga guppys.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TzOn
    • July 2003
    • 5

    Tog över krokiga guppys.

    Hejsan! Kom igår hem med ett 310 liters där det ingick runt 20 vuxna guppys och kanske 60 väldigt små yngel. Tyvärr ser i stort sett alla av dom vuxna ut att vara krökryggda. Efter att ha läst på så verkar det vara det som uppstår av inavel. Dom ser inte ut att lida men ser ju nästan ut som dom sönderavlade guldfiskar man ser i vissa affärer.
    Nu till mina frågor:
    Kan jag tillsätta friska guppys från en annan stam och hoppas det friska tar över i längden?
    Det känns fel att avliva 20 st guppy som i övrigt ser ut att vara friska och simmar utan problem.

    Ynglerna har jag i ett annat kar, kan jag där avvakta och se hur dom utvecklas?

    Vill inte börja det nya karet med ett massmord =(
    TzOn the man to be
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Ursprungligen postat av TzOn
    Hejsan! Kom igår hem med ett 310 liters där det ingick runt 20 vuxna guppys och kanske 60 väldigt små yngel. Tyvärr ser i stort sett alla av dom vuxna ut att vara krökryggda. Efter att ha läst på så verkar det vara det som uppstår av inavel. Dom ser inte ut att lida men ser ju nästan ut som dom sönderavlade guldfiskar man ser i vissa affärer.
    Nu till mina frågor:
    Kan jag tillsätta friska guppys från en annan stam och hoppas det friska tar över i längden?
    Det känns fel att avliva 20 st guppy som i övrigt ser ut att vara friska och simmar utan problem.

    Ynglerna har jag i ett annat kar, kan jag där avvakta och se hur dom utvecklas?

    Vill inte börja det nya karet med ett massmord =(
    Hej!
    Missbildade fiskar brukar sällan bli gamla, undantag kan ju naturligtvis förekomma.
    Det är nog minst 50 år sedan jag i min ungdom odlade guppy, men när du skriver om detta öppnas en bortglömd minnesbank, jo guppy med skolios har jag också fått.
    Det borde ju bli så att genetiskt friska fiskar tar överhanden, och en fundering kan ju vara den att de krokiga fiskarna inte ens kan para sig, de är inte fertilt funktionsdugliga..?
    Sedan beror det ju på hur ömhjärtad du är, om du skall avliva dom krokiga eller låta dem vara.. Så länge de simmar bra och har aptit så låt dem vara, men se till att de inte förökar sig, om de nu kan det då förstås.
    -Ok, du har redan yngel av dom krokiga... Om de ser ut att bli raka, så behåll dem, korsa in nya friska gener. Men om de kroknar efter en tid, så avla inte på dem.

    Kommentar

    • stefant
      • January 2009
      • 783

      #3
      Personligen tror jag inte att jag skulle behållt dem. Men om en krokig och en frisk parar sig så blir avkomman med största sannolikhet frisk och är inte längre inavlad. Så om du tillför friska individer så borde nästa generation vara klart friskare. Jag skulle tro att man kontinuerligt måste utavla guppies för att bibehålla en frisk population.

      Kommentar

      • SHM
        • April 2018
        • 1

        #4
        Hej,
        Jag har haft krokiga guppy som levt och förökat sig i många år. Sonen var väldigt fäst vid sina fiskar så jag fick inte avliva dem. Jag tänkte att naturen nog skulle sköta det men de blev väldigt gamla. Vi ympade in lite nytt blod för fyra år sedan och nu har vi visserligen en och annan krokig men majoriteten är raka. En av våra krogiga honor har varit urmoder till våra vackraste guppysar så det är inte helt lätt att veta hur genomen på fiskar fungerar.

        Med andra ord räkna inte ut dem bara för att de är krokiga.

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Låter mera som att det är åldersrelaterat....guppy kan inavlas länge utan att visa defekter, men det beror också på vilken variant det handlar om, svaga individer skall alltid sorteras bort i dessa fall. I naturen sköts det automatiskt; klena individer äts upp....är man orolig funkar det däremot bra att tillföra lite nytt blod! Dessutom får man antagligen in lite nya kul färger på köpet!
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • flygrc
            • June 2006
            • 2755

            #6
            Gammal tråd... Det handlar om ett genetiskt problem. jag började om med guppy för ett tag sedan och är fri från alla krökta ryggar. För min del var de med krökta ryggar från samma leverantör och när akvarieaffären bytte så försvann problemet. De jag har nu är en fantastisk blandning av mönster och färger, kul att sitta och klura på vilka som hör ihop
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

            Kommentar

            Arbetssätt...