Yngel utan yngel-akvarium?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sanne
    • February 2004
    • 15

Yngel utan yngel-akvarium?

Finns här några som har lyckats få yngel att överleva utan yngel-akvarium. Jag har platys, svärdbärare o guppys. Just nu har jag två yngel, i java-mossan, som är ca 5 mm långa. Har de en chans att klara sig, eller det är dömt att misslyckas? Har tidigare sett att guppy-honorna är med ungar, men bara vid ett tillfälle sett yngel.
    Ska jag ge upp, o köpa yngelakvarium? Hur fungerar isåfall det? Sätter man fast det i det vanliga akvariet? Hur fungerar det med syresättningen osv? Hur ska man lyckas fiska upp ynglen, utan att de "krossas". Mina gömmer sig i java-mossan, eller i stenbotten.
    Tacksam för all hjälp jag kan få i ämnet.
  • muppins
    • September 2002
    • 1629

De fiskar som du har får ju oftast rätt många yngel så om du har en del gömställen i akvariet ( som t ex din javamossa ) så kommer alldeles säkert flera att överleva.
    Lycka till!
    /muppins

Kommentar

• scoooob
      • July 2003
      • 102

du kan skaffa hornsäv och små flytväxter så blir det snart som hos mig, näst intill fullt i akvariet. Får ge bort halvvuxna yngel jämt och ständigt

Kommentar

• Pe3
        • January 2004
        • 150

För drygt 4 veckor sedan så fick min silvermolly 12 yngel. Hade inte något speciellt ställe för dessa. Har välvd framruta så jag tror att det skulle bli svårt att ha en "yngelkasse" eller vad det nu heter.

Varenda dag räknade jag ynglen och det var samma antal hela tiden. De minsta gömde sig under javamossan nere vid stenarna och en del tryckte under roten mellan några stenar. Nu kan jag bara räkna till 10, så jag antar att de starkaste och kvickaste överlever de andra fiskarna.

Nu är honan rund igen och hennes kompis, lyrstjärtsmollyn, är också rund så snart får vi väl utökning igen. ;-)
        Undrar om man kan se på dem när det är dags?!

Lycka till!!!

/Petra

Kommentar

• Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

Växten Cabomba (eller liknande) eller vattenspikblad, kan bilda nystan vid ytan.. fungerar lika bra som yngelkar i princip eftersom ynglen kan gömma sig men det blir för "snårigt" för de vuxna att ta sig in. Sedan är det som någon skrev här, bättre att de starkaste överlever... då kan man få en egen livskraftig stam av ungfödare i karet.
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

Kommentar

• Theriss
            • April 2003
            • 66

Sen kampfiskarna försvann i mitt lilla akvarium har black molly ynglen börjat överleva.. =P I mitt stora akvarium överlever en hel del guppy yngel utan att jag gör nåt för dem. Har man bara mycket växter och sånt överlever nog alltid något yngel tror jag.
            *Sophie*

Kommentar

• Mia_20
              • February 2004
              • 41

Några överlever säkert men vill man ha några säkra är det alltid bra med yngelkasse eller akvarium för sig. De flyter i akvariet och vissa sätts fast på insidan av glaset
              Mia

Kommentar

• Marie J
                • January 2004
                • 10616

Ja nog kan du få några yngel att överleva. Men det har större chans att överleva om du har tät vegitation i alla fall någonstans i karet. Störst chans har du om du flyttar över dom i yngelkar.

Lycka till med fiskodlingen!
                /Marie.

Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

Kommentar

• Sanne
                  • February 2004
                  • 15

Tack för alla svaren!

Får kanske lugna mig...har ju egentligen inte plats för fler fiskar. Men det e ju så kul när man ser de där små liven.
                  Ni som är "proffs" på detta? Vad gör ni när ni får för många? Kan man ge/sälja dem till djuraffären?

Kommentar

• Tant Nancy
                    • April 2002
                    • 5407

Med risk att bli halshuggen här på forumet så får jag väl tala om att jag matar mina Scalarer och Tetror med dem...
                    MvH
                    Tant Nancy
                    www.gladafisken.aqualogen.se
                    Mitt fotogalleri
                    Dagbok
                    Min zoon

Kommentar

• leopoldi rocka
                      • February 2004
                      • 11

Hej!
                      Jag har platys, svärdbärare, mollys och guppys. Faktum är att vårat akvarium nästan svämmar över av dom.
                      Så gott som alla är f.d. yngel som vi själva fött upp, och ytterst få av dom har bott i ett yngelakvarium. Dom gömmer sig bland växterna, och blir snart tillräckligt stora för att klara sig från att bli mat.
                      Förut när en hona snart skulle yngla så stoppade vi ner henne i ett yngelakvarium så fick hon yngla där, och sedan släppas ut när hon ynglat klart. Men vi brukar undvika det då yngelakvariet är väldigt trångt. Hon ser inte alltför lycklig ut där inne...
                      Lycka till med alla små yngel!
                      //Sandra

Kommentar

• Mia_20
                        • February 2004
                        • 41

hej igen!
                        Jag funderade lite kring det Sandra sa om att det kan vara för liten yta för ynglen, enligt zoo handlarna så säger de att det räcker med en sådan liten yta ända tills man skall släppa ut dem i det störa akvariet. Jag tycker dock att det beror på storlek och mängd men från början kan du gott ha dom i ett mindre kar.
                        Mia

Kommentar

Arbetssätt...