Bästa temp. för guppy lek?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danne79
    • August 2003
    • 44

Bästa temp. för guppy lek?

Har precis köpt ett jättegulligt guppy par.
    Är det någon som vet vilken som e bästa temperaturen för att få dessa att leka?

Undrar oxå bästa temp. för ancistrus lek...

Tack på förhand
    MVH Daniel
  • danne79
    • August 2003
    • 44

Äter dom upp sina yngel? jag har endast ett guppy par i ett 145 l kar. kommer ynglen att klara sig ( det finns massor med göm ställen)???
    MVH Daniel

Kommentar

• Cattis
      • May 2003
      • 115

Kolla upp guppy här på zoopets artbeskrivningar, temperaturen som anges där är troligen den bästa temperaturen. Dock är jag ganska säker på (i alla fall av egen erfarenhet) att guppy leker oavbrutet och oavsett vattentemperatur - såvida det är inte fullkomligt oacceptabla förhållanden förstås! Om du vill att dina yngel ska klara sig kan du antingen flytta över honan till ett eget akvarium eller yngelkasse när hon börjar bli tjockare, hon ska inte äta upp sina yngel (även om en del honor gör det). Vill du vara på den säkra sidan får du väl lurpassa på henne och plocka ur henne så fort hon är "klar". För ancistruslek gäller nog samma sak - att du får kolla upp deras rekommenderade temperatur här på zoopets artbeskrivningar. Mina leker i 25-26 grader (har dock inte testat någon annan temperatur).
      Cattis

Kommentar

• Cattis
        • May 2003
        • 115

Såg ditt andra inlägg nu...

Om du har ett 145-liters med bara två guppys och massor med gömställen borde de sannolikt klara sig! Mina klarar sig inte i ett 170-liters, men då har jag ett tjugotal fiskar...
        Cattis

Kommentar

• danne79
          • August 2003
          • 44

hur lång tid kan det ta efter att man släppt ner dem tillsammans innan de börjar leka (guppy)? är det helt dödsdömt att skippa yngelkasse/liknande.
          MVH Daniel

Kommentar

• Holgersson
            • January 2003
            • 177

Hej!

Jag har Endlers guppie i ett kar med neontetror, japonica räkor och körsbärsräkor. Där fungerar det och de får massor med yngel. Jag har halva akvariet fyllt med javamossa där ynglen kan gömma sig tills de växt på sig lite. Jag tror att vanliga guppy är mer benägna att äta sina egna yngel, men det vet jag inte säkert. Några kanske går åt men de flesta växer och frodas iaf. Jag har cirka 23-24 grader i karet. Jag matar med skalade artemiaägg och torrfoder.

Mvh Andreas

Kommentar

• danne79
              • August 2003
              • 44

Vad är det för skillnad på endlers och vanliga? jag har inte riktigt förstått det... Vart kan man få tag på Endlers guppys?

De man köper i zooaffären, är det "vanliga" ?
              MVH Daniel

Kommentar

• Holgersson
                • January 2003
                • 177

Endlers är en egen "underart" (vet inte om det stämmer vetenskapligt men jag kallar dem det ) som finns i det vilda, alltså inte framodlad. Så här der de ut - http://www.andreas-john.com/endler_guppy.htm. De är väldigt färggranna, nästan självlysande.

Hanarna är mindre än de vanliga. Vissa gillar de bättre och vissa gillar endler bäst. Jag gillar båda men blandar dem inte.

Endlers brukar finnas i affärerna oxo. Det går då för sig, inte med de andra guppierna.

Mvh Andreas

Kommentar

• hgus
                  • July 2003
                  • 221

Jag läste en mycket intressant artikel på en brittisk sida, där någon hade experimenterat med temperatur, och kunnat konstatera att temperaturen hade mycket stor betydelse för livsspannet hos fiskarna, de växer fortare, men lever också kortare. Detta konstaterades bl.a. vid 30 grader. Vid lägre temperatur växte fiskarna långsammare men levde också betydligt längre.

Läs allt om 'et: http://home.clara.net/xenotoca/temperat.htm

Kommentar

• danne79
                    • August 2003
                    • 44

Varför blandar man dem inte? Av rent estetiska skäl eller?

*Mitt nya guppy par kan inte hålla fenorna ifrån varandra.( har bara varit i akvariet i ett par timmar.)*

MVH Daniel

Kommentar

• danne79
                      • August 2003
                      • 44

Hanarna är mindre än de vanliga. Vissa gillar de bättre och vissa gillar endler bäst. Jag gillar båda men blandar dem inte.

Hur mycket mindre?
                      MVH Daniel

Kommentar

• hgus
                        • July 2003
                        • 221

Jag har hört att Endlers blir c:a 2cm för hanarna, och c:a 3,5cm för honorna.

Kommentar

• danne79
                          • August 2003
                          • 44

Ursprungligen skickat av hgus
                          Jag läste en mycket intressant artikel på en brittisk sida, där någon hade experimenterat med temperatur, och kunnat konstatera att temperaturen hade mycket stor betydelse för livsspannet hos fiskarna, de växer fortare, men lever också kortare. Detta konstaterades bl.a. vid 30 grader. Vid lägre temperatur växte fiskarna långsammare men levde också betydligt längre.

Vågar man tro på detta?
                          MVH Daniel

Kommentar

• hgus
                            • July 2003
                            • 221

Ursprungligen skickat av danne79
                            Ursprungligen skickat av hgus

Vågar man tro på detta?
                            Jag har också läst hos svenska guppysällskapet saker som tyder på exakt samma sak, "seriösa" odlare har ofta lite högre temperatur just för att höja förökningstempot. Så jag skulle tro att det stämmer. MEN jag har inget provat i praktiken (ska skaffa mina först Guppy (Endler) om någon vecka.

Kommentar

• danne79
                              • August 2003
                              • 44

Får väl passa på att höja tempen nu medans det bara simmar guppys där.

Hur ser man när de leker?
                              MVH Daniel

Kommentar

Arbetssätt...