Guppy i guldfiskskål???

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maxine
    • August 2003
    • 28

Guppy i guldfiskskål???

Hjälp!!
    Har just varit och impuls-köpt ett akvarium, eller snarare en "skål" som rymmer 48 liter och är av märket aquael... (se länk)

http://www.aquael.pl/en/akwarystyka/zestawyakwariowe.php?id=244

Till denna skål fick man ett filter (sera 60L) och en luftpump (aquael APR 150)...

Skulle jag kunna ha guppy eller kanske platy i denna skål? Vill ju inte plåga de små stackarna, men skålen är ju ganska stor ändå?

Måste jag ha en värmare också i såna fall?

Snälla hjälp!
  • ami
    • March 2002
    • 294

Ja,guppy skulle jag nog ha där.Jag skulle tro att du behöver värmare där också.Det kommer nog flera olika teorier om hur varmt de ska ha.Jag rekommenderar c:a25gr.iaf.

Kommentar

• Maxine
      • August 2003
      • 28

ok...! Så hur ska man fördela könen? Hur många kan man ha i denna skål?

Kommentar

• imported_n/a
        • September 2003
        • 112

Jag tycker att det är fett OK dom blir inte mer än 2 cm drygt ... ööö, hehe den räcker äsch värmare i den lilla? vatten skulle bli varm och dom skulle säkert döö... kanske på vinter och ditt hus har dåligt element då går det bra tycker jag iaf, men du bestämmer själv.
        Jag har BÄSTA fiskar!

Kommentar

• Bilbo
          • February 2002
          • 2119

Guppy klarar sig i lite svalare vatten så jag tror inte du behöver någon värmare
          // Magnus
          Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

Kommentar

• Maxine
            • August 2003
            • 28

okej! Tack för tipsen... får väl helt enkelt köra det utan fisk o värmare ett tag o se vilken temperatur den håller!

Är det förresten nån som vet nåt om filtret jag har? Ser litte futtigt ut, bara ett rör med en svamp i ena änden typ!?

Kommentar

• cecilia
              • January 2003
              • 754

Tittade på en sådan skål som du har köpt igår. Den är ju (faktiskt) ganska fin, men vad som slog mig är att det nog blir ganska svårt med syresättningen av vattnet - liten vattenyta och tätt lock. Filtret låter som ett billifilter - det funkar bra om du inte har för mycket fisk i (dvs inte både han- och honguppy) och inte slarvar med vattenbytena. Mycket gröna växter och några kardinalfiskar (Tanichtys albonubes) skulle nog vara fint i! /Cecilia

Kommentar

• Maxine
                • August 2003
                • 28

jo, visst är den ganska fin... fast lite svår att inreda och så problemet med liten vattenyta som du sa. Uuuuush vet inte om jag ångrar mig nu Men men, den kan säkert bli fin med mkt växter o några små firrar i. Tycker du kardinalfisk i stället för guppy??

Kommentar

• cecilia
                  • January 2003
                  • 754

Absolut! Kardinalfisken är tålig (vilket guppies inte längre är) och riktigt vacker. Dessutom är den ganska lättodlad (fast ynglen måste plockas upp, annars blir de mat åt mamma & pappa). /Cecilia

Kommentar

• JR
                    • April 2003
                    • 2112

annars finns endlers guppy.. mycket mindre än vanlig guppy, ser inte lika "konstlade" ut, och skaffar du vanliga vildformen så är de hur tåliga som helst...
                    --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                    http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

Kommentar

• Maxine
                      • August 2003
                      • 28

Jo har funderat på endlers, men verkar inte finnas hos affärerna här där jag bor. Sjukt dåligt utbud tyvärr! Vill man ha växter får man tydligen odla dem själv! :/

Kommentar

• skadedjur
                        • September 2003
                        • 188

Men du kanske kan höra med din akvarieaffär om de kan ta hem några Endlers? Jag brukar kunna få tag i de flesta arter, för ägarna av Zoobutiken här i den lilla ort jag bor åker ner till Simontorp varje månad och fyller på sitt fiskförråd. Då brukar jag passa på att göra personliga "beställningar" och det funkar utmärkt!
                        Kanske de gör likadant hos er?
                        Jag hämtar fiskarna direkt när de kommer i bilen, förpackade i påsar med syre, och behöver således bara vänjas in i ETT nytt akvarium. Mycket bra!!
                        // Karolina //
                        "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Kommentar

• MissHarry
                          • September 2003
                          • 60

Jag har ett nästan likadant akvarium som du impulsköpte... jag har guppy och kampfisk i den (dom kommer bra överens) utan värmare och den håller värmen runt 24 grader..det är ju som sagt ganska tåliga fiskar...men håll koll om du har det kallare inomhur i vinter..

//Madde

Kommentar

Arbetssätt...