Hur hittar man fina Guppys?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hgus
    • July 2003
    • 221

Hur hittar man fina Guppys?

Jag har kikat i ett antal zooaffärer i Göteborgsområdet, men hittar bara rätt trista Guppys, i skövde hittade jag iaf små grå guppyhonor som var otroligt charmiga, men hanarna var ganska trista, och jag bor inte i Skövde.

Jag söker alltså Guppys som exempelvis är helfärgade orange eller blått eller liknande, och de trista jag talar om är exempelvis grå hanar med svarta prickar på stjärtfenan.

Tror ni att det går att hitta någon privatperson i Göteborgsområdet som kan sälja mig en trio fina guppys? Eller vet någon en affär i göteborgsområdet med fina guppys? Krävs det import ägnar jag mig kanske snarare åt Platy...
  • swetrot
    • April 2003
    • 966

Testa med en annons i Annonsbörsen. Annars kan kontakt med en akvarieförening vara lösningen, vad jag har förstått brukar det finnas många där som odlar lite av varje.

Skulle det vara riktig panik så finns det i Stockholm, men det är kanske att "importera" för en göteborgare... :-)

Lycka till!

Swetrot

Kommentar

• Corydoras mad
      • April 2003
      • 1686

<font color="red">Synd att du inte bor i Stockholm för jag har hemma-odlade oranga och blåa solfjäders guppy. </font id="red">
      /Mathias
      The Corydoras freak

Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

Kommentar

• AndreasN
        • July 2003
        • 2732

Det brukar dyka upp fina guppys när akvarieaffären får leverans från grossisten. Fråga din favoritaffär när nästa leverans kommer!
        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

Kommentar

• Peter1904
          • February 2003
          • 1079

Var inne på Hisingens Zoomarknad (på backaplan) i förrgår och dom hade många och snygga guppyhanar.

Kommentar

• hgus
            • July 2003
            • 221

Jag ska dit och titta (igen), men jag är väl egentligen på jakt efter framavlade färger. Moskvablå eller så.

Kommentar

• Bimbolina
              • June 2003
              • 11

jag bor i stocholm och vill också ha tag på snygga Guppy!!!!!!!
              Jag e inte korkad - jag har bara otur när jag tänker!

Kommentar

• aquafred
                • July 2003
                • 4

Tjabba Tjena Hallö.
                Fick faktiskt ett akvarium på ca 50.L
                häromdagen med mängder med både små och någorlunda stora guppis.
                Ett par krabater som tydligen ynglar av sig som bara ...f..n
                De är många som är enfärjade i rött(hanar)men även friskt färgade i olika nyanser.När jag fick det var det så igengrott med alger att man knappt såg fisken. nu lever de och mår toppen.
                Jag bor uppe i Stenungsund. Är du intresserad får du gärna komma förbi en kväll och snacka fisk,för jag har precis HAJat tjusningen med det. PS.får hem ett 720L-akvarium på söndag.
                SIMMA LUGNT!!!

Kommentar

• ior
                  • August 2003
                  • 25

Själv har jag X antal extremt fina guppys (enligt mig) vet ej vad sorten kallas , men stora fina och tåliga är dem iaf .. &lt;-- Vad kallas den sorten? --&gt; , det är nämligen sådana jag har.. 13 yngel av 13 st födda har överlevt .. Kanske får För många tillslut då finns det säkert någon vänlig själ här som orkar komma och hämta ett par för en billig peng
                  Guppy ? Jaha så var det ..

Kommentar

• Tingeling
                    • October 2002
                    • 58

Jag köpte ett par jättefina blå-grön-vit-svarta guppyhanar i Mariestad idag. De brukar ha en hel del fina guppys. Bla. nån sort som kallas redtail el liknade. Ska köpa ett par såna nästa gång jag är där.

Kommentar

• hgus
                      • July 2003
                      • 221

Jag såg fina lila guppys hos Vasa zoo i Göteborg, men det ser ut att bli Endlers istället för någon odlad variant...

Ska bara få igång akvariet nån gång! "Ska bara" bestämma mig för var det ska stå i min 22,5 kvm lägenhet, jag räknade förresten ut att när jag fyllt 80l akvariet kommer jag att ha 20,2 liter akvarium per kvadratmeter! (375+80l)

Slå den!

Kommentar

• maria_n
                        • August 2003
                        • 35

Hej nu har jag läst lite här o där, kan någon tala om
                        vad Endlers är!!!??? (oop det rimmade)/maria

Kommentar

• JR
                          • April 2003
                          • 2112

ska hämta mitt 450 liters på söndag.. med mina andra 6 små akvarium så blir det 1080 L / 42 Kvm = 25.7 L per kvadrat...hehe...

och maria.. endlers är enligt vissa en egen guppyvariant, enligt andra bara en vanlig guppy...
                          vildformen är mycket mindre än vanlig guppy & kan para sig och få fertil avkomma med vanlig guppy.
                          --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                          http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

Kommentar

• hgus
                            • July 2003
                            • 221

Ursprungligen skickat av JR
                            ska hämta mitt 450 liters på söndag.. med mina andra 6 små akvarium så blir det 1080 L / 42 Kvm = 25.7 L per kvadrat...hehe...
                            Damn!

och maria.. endlers är enligt vissa en egen guppyvariant, enligt andra bara en vanlig guppy...
                            vildformen är mycket mindre än vanlig guppy & kan para sig och få fertil avkomma med vanlig guppy.
                            Här är några länkar med bilder;
                            http://pascal.g04.free.fr/Scolaquarium/poecilia_endlers.htm
                            http://www.angelfire.com/la/caprioli/endler.html
                            http://members.cox.net/newcomb1/

Kommentar

Arbetssätt...