Inavel?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • B-ianca
    • February 2003
    • 618

Inavel?

Har funderat på en sak på sistone, eftersom jag precis börjat odla ungfödare och mosaikguramis för mitt eget höga nöjes skull.

När man köper fiskar i djuraffären, borde det vara ganska stor risk att de kommer från samma kull. Och odlar man sedan på dessa blir det ju inavel och kanske får något av de vuxna ynglen avkomma med en av sina föräldrar/ och eller syskon så småningom (särskilt stor risk i sällskapsakvarier där ägaren inte har riktig koll). Vill det sig riktigt illa kan det ju dessutom vara fiskar som dessa som sedan saluförs i affärerna.

Personligen kan jag förstås vara noga med att köpa individer från olika kullar, men man kan ju inte veta vad de fiskar man köper har för historia.

Är det någon som vet något om detta? Är det vanligt med inavel bland ungfödare (eller andra fiskar) och hur skadligt är det i så fall? Undrar även när det gäller t ex guramis.
    -----------------------
    B-ianca/www.frogpage.se
    http://leguaner.se
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=71680
  • Kaviar
    • June 2003
    • 52

<font color="violet">Jag är inte riktigt säker på detta, men ja hade en guppyhona som fick inavel.Det uppkommer genom att ett yngel från "mamman" parar sig med henne.</font id="violet">
    <font color="green">Kaviar</font id="green">

Kommentar

• swetrot
      • April 2003
      • 966

Någon form av inavel förekommer nästan alltid bland akvariefiskar (och inte bara där för övrigt, många arter linjeavlas för att få fram så bra individer som möjligt). Även i naturen sker detta, och påverkan är inte så negativ som man först kan tycka. Visst, om man i generation efer generation håller sig i samma familj så kan resultatet tillsist bli fiskar som inte duger så mycket till, men normalt är det inte så farligt.

När det kan bli skadligt är när olika fiskar korsas och odlas för att få vissa egenskaper. En hel stam kan då ha endast några få individer som grund för sitt utseende, och dessa i sin tur fisk dessa egenskaper genom mycket hård inavel i kanske 10-20 generationer. Om där fanns någon dold genetisk defekt så riskerar den att bli mycket vanlig bland dessa fiskar.

När det gäller korsning av arter mellan levandefödare så skall man vara uppmärksam på de "missfoster" som odlats fram. Om ett sådant tillåts para sig med en "normal" fisk kan resultatet bli yngel som är så stora att de inte kan födas fram, utan honan spricker sönder.

Swetrot

Kommentar

• shpend
        • August 2002
        • 2010

hej
        inavel har man gjort på guppy för att få fram olika former och färger.
        många dör pga att dom har sne rygg eller så magrar dom men dom andra dör senare pga att dom har dåligt immunförsvar.

Kommentar

• Bjorn
          • March 2003
          • 112

Har själv både guppy (köpta i affär) och diverse "vilda" levandefödare (oftast privat inköpta) och kan lätt säga att min erfarenhet är att de guppy som just nu säljs i butik helt klart har "sönderavlingstendenser".

Trotts att jag sköter dem ungefär lika så är dödligheten hos mina guppys jättehög, på mindre än ett års tid har i princip alla 10 guppys jag köpt gått åt, och inte är det mycket kvar av deras avkomma heller.

Som jämförelse har jag i princip av ca 30 andra ungfödare bara förlorat en gambusia och en dvärgtandkarp. Faktum är att om man ser andra ungfödare såsom t.ex. Gambusia, Limia o. dyl. skulle jag rekomendera dessa till nybörjare långt före de vanliga guppysarna.

/Bjorn

Kommentar

Arbetssätt...