Skivtetror äter mkt växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matte&Mia
    • February 2008
    • 141

    Skivtetror äter mkt växter?

    Äter skivtetror även upp anubias & javaormbunke?

    MVH // Mathias
    Ciklider is the shit! : )
  • Wulff
    • May 2009
    • 7

    #2
    Skivtetror är en mycket trevlig fisk som finns i lite olika variationer, men de flesta med samma växtätande beteende. Jag har haft olika sorters skivtetror i flertalet år och har sett dem växa till säkert 5-6 års ålder, vilket är någonting alla borde tycka om att se. Deras utseende är i regel en imitation av pirayaarternas ungfiskar som de delar stim med i tidig ålder för att undvika rovdjur (källa: discovery channels: Pirahna Adventure och Pirahna: Wolf in the water) och är därför stimfiskar. Detta gör det mer eller mindre omöjligt att hålla vissa växter med dem, eftersom enstaka individer ignorerar växter medan andra aldrig slutar äta. Man kan antaga att detta växtätande beteende är anledningen till varför de inte är populärare i Sverige.

    Däremot går detta att lösa utan större problem. Att mata dem mycket verkar inte vara nyckeln till detta problem, då de mest kapar växterna för att vässa tänder ibland. Täta och tåliga växter är däremot det som gäller. Mossbollar fungerar utmärkt samt i övrigt tätvuxna växter som inte ger skivtetrorna möjlighet att komma åt stamdelen på grenarna, utan bara bladen. Lökväxter kan funka ibland, just för att vissa av dem växer fort men det är absolut inget måste. Jag kör själv på tätvuxna buskiga Cryptocoryne undulatus och Echinodorus cordifolius med tjock stam min 30 mm. De har inte rört dem någonsin.

    Så till din fråga: anubias kan funka om de är tjocka nog och får gödningsmedel samt ljus så att de växer snabbt. Javaormbunke borde gå om de är täta.

    Kommentar

    Arbetssätt...