vet någon hur man ska göra för att få niontetror färdiga till lek?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lili.n
    • March 2009
    • 24

    #16
    Ursprungligen postat av åheim
    vadå 7000? menar du stålar så kan du fixa plastboxar från clas ohlson ganska billigt! ska man lyckas med dessa krabater kan man inte låta dem gå kvar med rommen iallafall, den blir uppäten! fryst arteima och lite äggula brukar funka inna de kan ta större foder!
    vad är fryst artemia
    ska man inte ha dopvärmare,botten matrial,pump och glas-skivor?
    en i zooafären sa att man ska ha glas-skivor så att äggen ska åka ner

    Kommentar

    • lili.n
      • March 2009
      • 24

      #17
      eller vill de bara att jag ska köpa en massa onödiga saker?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #18
        Nu skriver jag inte för att vara dum, men att vilja odla tetror så är det inte fel att man vet lite vad man sysslar med och är kanske lite mer erfaren än vad du är.
        Om jag vore i dina kläder skulle jag hellre satsa på någon slags ciklid eller ungfödare som är lite lättare samt heller inte så svårt att bli av med ynglen från.
        Sedan när du lärt dig en del om hur man drar upp yngel och tycker det verkar vara intressant att försöka sig på någon tetra så är det kanske läge att böra med någon tetra som är lite lättare än vad neontetran är.
        Sedan är även kruxet att du inte får många kronor för en sådan hemodlad tetra, om du vill sälja vidare. Odlar du däremot någon av de tidigare föreslagna arterna kan det bli någon krona över, eller kanske du kan byta mot lite andra grejer i akvarieaffären.
        Hur du än gör så lycka till!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • lili.n
          • March 2009
          • 24

          #19
          Ursprungligen postat av ansjo
          Nu skriver jag inte för att vara dum, men att vilja odla tetror så är det inte fel att man vet lite vad man sysslar med och är kanske lite mer erfaren än vad du är.
          Om jag vore i dina kläder skulle jag hellre satsa på någon slags ciklid eller ungfödare som är lite lättare samt heller inte så svårt att bli av med ynglen från.
          Sedan när du lärt dig en del om hur man drar upp yngel och tycker det verkar vara intressant att försöka sig på någon tetra så är det kanske läge att böra med någon tetra som är lite lättare än vad neontetran är.
          Sedan är även kruxet att du inte får många kronor för en sådan hemodlad tetra, om du vill sälja vidare. Odlar du däremot någon av de tidigare föreslagna arterna kan det bli någon krona över, eller kanske du kan byta mot lite andra grejer i akvarieaffären.
          Hur du än gör så lycka till!
          jag har ju mollyn men dom är ju hur sega som helst
          vad är det med att jag inte kan så mycket jag vill ju lära mig genom att fråga och förhoppningsvis få ett svar
          och ciklider vill ju ha mycket plats(revir) så dom kan skada andra fiskar(bråk om revir)

          Kommentar

          • Lilla Damen
            • February 2008
            • 2649

            #20
            Även om man får lek, är det långt till yngel ...

            Har ca 20 svarta neontetror i ett tätt planterat 300 liters (ca 26 grader varmt) tillsammans med andra tetror och malar. De (och sorgmantlarna) leker ofta, men några yngel har jag aldrig sett till ...

            De svarta neonerna leker tidigt var och varannan morgon utan att jag gjort något speciellt med akvariet... fast jag brukar säga att de bjuder på frukost, för det är det som händer... och även "föräldrarna" gillar "romfrukost". Att se vilka som är honor och hana är lätt, eftersom de är fullvuxna (honorna är större än hanarna)...

            Sorgmantlarna leker inte så ofta, men i gengäld kan de hålla på hela dagen. De uppskattar frysfoder i några dagar, och sedan vattenbyte...

            Nu var det ju inte dessa fiskar du frågade efter, men det kanske funkar på neontetror oxå ...

            Kommentar

            • lili.n
              • March 2009
              • 24

              #21
              Ursprungligen postat av Lilla Damen
              Även om man får lek, är det långt till yngel ...

              Har ca 20 svarta neontetror i ett tätt planterat 300 liters (ca 26 grader varmt) tillsammans med andra tetror och malar. De (och sorgmantlarna) leker ofta, men några yngel har jag aldrig sett till ...

              De svarta neonerna leker tidigt var och varannan morgon utan att jag gjort något speciellt med akvariet... fast jag brukar säga att de bjuder på frukost, för det är det som händer... och även "föräldrarna" gillar "romfrukost". Att se vilka som är honor och hana är lätt, eftersom de är fullvuxna (honorna är större än hanarna)...

              Sorgmantlarna leker inte så ofta, men i gengäld kan de hålla på hela dagen. De uppskattar frysfoder i några dagar, och sedan vattenbyte...

              Nu var det ju inte dessa fiskar du frågade efter, men det kanske funkar på neontetror oxå ...
              kanske kulor som bottenmatrial kan funka
              P.S.malar är inte riktigt det bästa man kan ha när man har rom

              Kommentar

              • lili.n
                • March 2009
                • 24

                #22
                det är inget som hindrar dig från att ta bort malarna till ett annat akvaium

                Kommentar

                Arbetssätt...