Vilken tetra? Tips önskas!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • MattiasL
    svarade
    Kilfläcksrasboror är en av mina favoritfiskar. Ja,ja, jag vet, det är inte en tetra!!! Men de är stimmiga, vackra, långlivade och otroligt tåliga. Mina går i Ph 8.5

    Lämna en kommentar:


  • aiquen
    svarade
    Haha nej, precis. Nu har jag hört från annat håll också att det är OK att hålla rödmunstetror i pH runt 7... Det viktigaste är att pH-värdet är stabilt. Så det blir ett stim rödmunstetror för mig sedan, när jag väl har köpt mitt akvarium.

    Lämna en kommentar:


  • Solid
    svarade
    Ursprungligen postat av aiquen
    Det var kul att höra! Jag vill som sagt INTE att mina fiskar ska må dåligt på något sätt, men GÅR det att ha rödmunstetror trots det höga pH-värdet så vore det ju kanon.

    Köper jag ett stim rödmunstetror här i Växjö, så lär de ju redan vara ganska vana vid pH-värdet, dessutom?
    Ja, jag har i alla fall aldrig sett någon zooaffär som torvfiltrerar eller liknande för att tetrorna de säljer vill ha det så

    Om det är lågt KH i kranvattnet så brukar ju dessutom pH sjunka ner till 7-7.5 innan det stabiliserar sig. Men ibland finns annat i vattnet som håller uppe pH trots lågt KH, så är det hos mig i alla fall.

    Lämna en kommentar:


  • aiquen
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    Vad jag har förstått, efter att ha läst här på Zoopet, är att vattnet i Växjö är lite knepigt. Men det finns ett antal flitiga Zoopetare från Växjö här på forumet.

    Ett råd är att skicka ut en tråd under "Akvarievatten" med rubriken "Tetror i Växjö" eller något liknande.
    Jo, jag har läst om detta jag också, och tror att jag har snappat upp en del tips. T.ex. att jag nog inte bör byta mer än runt 20% vatten per vecka, att jag alltid ska tillsätta vattenberedningsmedel vid vattenbyten och att jag bör försöka hålla koll på vattenvärdena, o.s.v.

    Eller menar du att jag skulle fråga mer specifikt om någon vet hur det fungerar att ha just rödmunstetror i Växjö-vatten?

    De flesta tetror som ska ha "mjukt och/eller "surt" vatten går alldeles utmärkt att ha i pH 7,0-7,5 utan problem. Det är för det mesta viktigare att ha ett stabilt pH värde.

    Det är naturligtvis skillnad om man har tänk att få dem att leka.
    Ursprungligen postat av Solid
    Jag har under mer än ett år haft ett stim med rödmunstetror i pH 7.6 - 8, så de är inte så känsliga för pH, så länge det är stabilt. De var utfärgade och verkade må toppen.

    Men självklart är det bättre om man har "rätt" ph.
    Det var kul att höra! Jag vill som sagt INTE att mina fiskar ska må dåligt på något sätt, men GÅR det att ha rödmunstetror trots det höga pH-värdet så vore det ju kanon.

    Köper jag ett stim rödmunstetror här i Växjö, så lär de ju redan vara ganska vana vid pH-värdet, dessutom?

    Lämna en kommentar:


  • Solid
    svarade
    Jag har under mer än ett år haft ett stim med rödmunstetror i pH 7.6 - 8, så de är inte så känsliga för pH, så länge det är stabilt. De var utfärgade och verkade må toppen.

    Men självklart är det bättre om man har "rätt" ph.

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Ursprungligen postat av Anettejt
    Kolla in min hemsida! Så skall de se ut!
    Blev själv väldigt nyfiken på dom varav jag skaffade 5st.
    De överaskade mig rejält. Det första de gjorde var att leta upp utflödet till pumpen och sen flög de med i strömmen, gång på gång på gång.
    Helt orädda, och stimmar fint. Riktiga matvrak, som ändå inte rör mina malyngel eller segelfensyngel.
    Dagen efter hämtade jag sen 5st till.
    Kan faktiskt vara den tetra jag har sökt till mina Schackbrädesciklider

    Lämna en kommentar:


  • Guest
    Gäst svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    Blev nyfiken, blir jag alltid när det dyker upp en tetra jag inte känner till

    Gogglade på bilder efter Prionobrama filigera och hittade en hel del, men det var väldigt stor skillnad mellan fiskarna på bilderna

    Kan du ge en länk eller bild på hur dina fiskar ser ut.

    Finns det någon förklaring till att fisken uppenbarligen kan se olika ut
    Kolla in min hemsida! Så skall de se ut!
    Blev själv väldigt nyfiken på dom varav jag skaffade 5st.
    De överaskade mig rejält. Det första de gjorde var att leta upp utflödet till pumpen och sen flög de med i strömmen, gång på gång på gång.
    Helt orädda, och stimmar fint. Riktiga matvrak, som ändå inte rör mina malyngel eller segelfensyngel.
    Dagen efter hämtade jag sen 5st till.

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Ursprungligen postat av aiquen

    Åh, det här är ju verkligen jättesvårt... Sedan när man väl hittar en art man tycker om, så faller det på pH-värdet (verkar det som i alla fall). Suck.
    Vad jag har förstått, efter att ha läst här på Zoopet, är att vattnet i Växjö är lite knepigt. Men det finns ett antal flitiga Zoopetare från Växjö här på forumet.

    Ett råd är att skicka ut en tråd under "Akvarievatten" med rubriken "Tetror i Växjö" eller något liknande.

    De flesta tetror som ska ha "mjukt och/eller "surt" vatten går alldeles utmärkt att ha i pH 7,0-7,5 utan problem. Det är för det mesta viktigare att ha ett stabilt pH värde.

    Det är naturligtvis skillnad om man har tänk att få dem att leka.

    Lämna en kommentar:


  • aiquen
    svarade
    Ursprungligen postat av Anettejt
    Varför inte en Glasrödfenstetra (Prionobrama filigera) då?
    Du kommer inte ångra dig!! Stimmar i ytläge, är aktiva och orädda.
    Ja, de är fina men lite otäcka på något sätt; jag vet liksom inte om jag vill ha fiskar som man ser "rakt igenom". Men jag får väl fundera lite.

    Ursprungligen postat av oskarwallin
    eller ett stim med svart neontetra
    Ja, det var ju dem jag funderade på först. Men de känns faktiskt en aning tråkiga och 'mörtliknande'.

    Åh, det här är ju verkligen jättesvårt... Sedan när man väl hittar en art man tycker om, så faller det på pH-värdet (verkar det som i alla fall). Suck.

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Ursprungligen postat av Anettejt
    Varför inte en Glasrödfenstetra (Prionobrama filigera) då?
    Du kommer inte ångra dig!! Stimmar i ytläge, är aktiva och orädda.
    Blev nyfiken, blir jag alltid när det dyker upp en tetra jag inte känner till

    Gogglade på bilder efter Prionobrama filigera och hittade en hel del, men det var väldigt stor skillnad mellan fiskarna på bilderna

    Kan du ge en länk eller bild på hur dina fiskar ser ut.

    Finns det någon förklaring till att fisken uppenbarligen kan se olika ut

    Lämna en kommentar:


  • oskarwallin
    svarade
    eller ett stim med svart neontetra

    Lämna en kommentar:


  • Guest
    Gäst svarade
    Varför inte en Glasrödfenstetra (Prionobrama filigera) då?
    Du kommer inte ångra dig!! Stimmar i ytläge, är aktiva och orädda.

    Lämna en kommentar:


  • aiquen
    svarade
    Tack för alla svar!

    Nu har jag nog dock ändrat mig (igen..) och känner att rödmunstetror nog skulle passa bra. Men - alltid dessa men - jag såg på artbeskrivningen här på Zoopet att rödmunstetror inte vill ha ett pH-värde på över 6,5 och dessvärre så är pH-värdet i kranvattnet här betydligt högre än så; enligt kommunens hemsida så ligger det på 8,2-8,5...

    Innebär det att jag:
    1. inte kan ha rödmunstetror överhuvudtaget
    2. kan ha ett stim rödmunstetror såvida jag aktivt kämpar för att sänka pH-värdet i akvariet (jag antar att det bl.a. finns olika medel man kan tillsätta för att sänka det?)
    3. utan problem kan ha rödmunstetror trots det höga pH-värdet



    Jag vill ju som sagt inte att mina fiskar ska må dåligt på något sätt, men jag vet inte heller hur pass känsliga de faktiskt är ang. pH-värdet...

    Lämna en kommentar:


  • Snowflingsan
    svarade
    Kerritetran är den vackraste enligt mig, och påminner en del om kejsartetran. Sök efter bilder på google, så får du upp en vacker blå tetra

    Lämna en kommentar:


  • christersandberg
    svarade
    Jag tycker mycket om Rödmunstetra, håller i hop i ett fint stimm med rött huvud och en svart vit randig stjärt fena!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...