Dåligt med syre?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • m0rphaza
    • June 2007
    • 46

    Dåligt med syre?

    Hejsan.

    Jag har dragit igång ett 315 liters kar som jag har några pirayor i. Allt verkar funka bra tills för 2 dagar sen då pirayorna börjat åka upp till ytan och hämta luft. Jag tänkte då att det vart för lite rörelse på ytan (som jag läst om här på zoopet) så jag satte utblåset längre upp så det blev rejält med rörelse. Men pirayorna forsätter att åka upp till ytan. Lika så mina gibbiceps malar som igårkväll drog upp till ytan nån gång i halvtimmen.

    Jag antog då efter jag va jag läst på zoopet vara kanske för varmt vatten ( det ar ca 27 grader ). Jag drog ut doppvärmaren och satte utblåset ännu längre upp. Nu är det så mycket rörelse på ytan att det blir rejäla vågor. Idag är tempen 25 grader och Gibbiceps malarna har slutat åka upp till ytan. Men pirayorna drar upp lite då och då ändå. Det verkar som dom andas rätt så rejält också. Har några ciklider i karet också som också verkar andas rätt tungt. Vad kan problemet vara?

    Ytter filtret är ett Fluval 403 med bra blås i.

    Vatten värderna är bra.

    Tack på förhand, Marcus
    Senast redigerad av m0rphaza; 03 October 2007, 21:23.
    I am the lizardking, I can do anything...
    310 - Fisksoppa | 70 - Kulfisk
    54 - Palletciklider
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #2
    Garanterat skadliga eller antagligen tom dödliga ammoniak-och/eller nitrit-halter! Du får göra upprepade vattenbyten i flera dagar tills nivåerna har sjunkit under 0,2 mg/l.

    Har du ett nitrittest? Om inte får du skaffa ett så du kan hålla koll på nitriten. Kör du med bakteriekultur? Om inte gör det och överdosera reellt. Mata så lite som möjligt utan att piryaorna börjar betrakta varandra som mat.

    Hur många är de? I ett nystartat akvarium måste man börja med ytterst få fiskar under den första månaden. När jag startade upp mitt 310 liters hade jag bara 2 mosaikguramis och 2 siamensis under hela den första månaden. Med tanke på pirayors kostbehov är det ännu viktigare att de är så få som det bara går (högst 3 skulle jag säga) under den första månaden.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • m0rphaza
      • June 2007
      • 46

      #3
      Yes jag har kikat värderna med sticktest och har inget nitrit. och yttest lite nitrat. Risken är väl att nitrik spiken kommer snart så ska ner och handla en ny flaska bakterikultur imorgon och tömma i för säkerhetens skull.

      Karet vart endast igång i en vecka innan jag drattade i fiskarna. Det var från början meningen att det skulle få gå betydligt mycket längre. Men så blev det inte då det var brådis för killen jag köpte av att bli av med dom.

      Jag har hittils kört i en flaska Nitrivec god för 1000 liter, klämt ut skit från 3 olika filter och haft i ungefär 60 liter vatten från mina andra akvarier några dagar innan pirajorna kom i karet, så tror jag lyckats hyffsat med bakterier i alla fall.

      Jag är medveten om alla steg man gör när man startar akvarie, det vart ju som sagt meningen att jag skulle gjort perfekt cycling från början, men det blev som det blev :S

      Det är 10 st små pirayor på ca 6 - 7 cm. Ska bara ha dom här några månader tills jag flyttar och flyttar över dom till ett 720 eller 900, men under tiden ska jag ju försöka få dom trivas så gott det går.

      Ska dra och hämta dropptest hos en kompis imorgon och kanske få lite bättre test på värderna.
      Senast redigerad av m0rphaza; 04 October 2007, 00:53.
      I am the lizardking, I can do anything...
      310 - Fisksoppa | 70 - Kulfisk
      54 - Palletciklider

      Kommentar

      • rsoderberg
        • February 2007
        • 954

        #4
        En kompis till mig ringde och hade fiskdöd, det var helt obegripligt för hans sticktester uppvisade ingen nitrit alls. Jag tyckte att det kan inte stämma så jag åkte dit med min dropptest och se knallrött dvs akut nitritförgiftning, så mitt råd till dig är att du skaffar en dropptest eftersom stickorna inte är pålitliga och det är speciellt gällande nitrit.

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          I så fall skulle jag gissa på ammoniak. Kan faktiskt inte tänka mig nåt annat som skulle ge så akut syrebrist. Fast det är klart det låter som om du har laddat upp med bakterier...
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • m0rphaza
            • June 2007
            • 46

            #6
            Okey. Ska som sagt dra till polaren idag och sno hans dropptest. Ska också ner och handla Både Nitrivec och något som kan tänkas eliminera amoniak. Tack för svaren i alla fall.
            I am the lizardking, I can do anything...
            310 - Fisksoppa | 70 - Kulfisk
            54 - Palletciklider

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              1) Sticktester är värdelösa. Tro inte på ett ord de säger.
              2) Som sagts har du säkert nitrit/ammoniak problem - symptomen är samma som för syrebrist pga att nitriten gör det svårt för fisken att ta upp syre. Några rediga vattenbyten fixar det omedelbara problemet, och ett hett tips är att du saltar vattnet en smula. Det behövs inte mycket: lös upp en deciliter salt i en liter vatten och tillsätt till akvariet. Det räcker för att kraftigt minska giftverkan av kvarvarande nitrit så du i alla fall kanske inte förlorar fisk.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • m0rphaza
                • June 2007
                • 46

                #8
                Okey.

                Ska det vara "vanligt" salt eller ska det vara sånt salt man köper på akvariebutiken? Har båda hemma nämligen.

                tack för hjälpen
                I am the lizardking, I can do anything...
                310 - Fisksoppa | 70 - Kulfisk
                54 - Palletciklider

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Det kan vara vanligt koksalt, men då är det viktigt att det inte innehåller några tillsatser.

                  Seras Toxivec ska ta bort ammoniak och nitrit.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • m0rphaza
                    • June 2007
                    • 46

                    #10
                    Jag körde i 1dl Red Sea salt och gjorde ett 50% vattenbyte samt tillsatte 50ml Toxivec som jag hade liggande. Hann inte köpa nitrivec idag men hoppas dom klarar sig till imorgon. Efter vatten bytet ser dom betydligt piggare ut och ingen tung andning längre.
                    I am the lizardking, I can do anything...
                    310 - Fisksoppa | 70 - Kulfisk
                    54 - Palletciklider

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Vad skönt att de mår bättre! När du byter vatten tänk på att tillsätta procentuellt lika mycket salt till det nya vattnet. Det är nämligen inte bra om salthalten minskar plötsligt.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • m0rphaza
                        • June 2007
                        • 46

                        #12
                        Okey tack för tipset.

                        Tur man skaffade trädgårdsslang. Första gången jag gjorde vattenbyte på detta akvarie gick jag med hinkar fram och tillbaka Det funkar ju till mina små akvarier, men det vart inte kul med det stora.
                        I am the lizardking, I can do anything...
                        310 - Fisksoppa | 70 - Kulfisk
                        54 - Palletciklider

                        Kommentar

                        • m0rphaza
                          • June 2007
                          • 46

                          #13
                          Update:

                          Nu har karet vart igång sen 24e september och fiskarna har vart i sen 1 oktober tror jag det var.
                          Jag har kört i totalt 2 flaskor Nitrivec och 1 flaska Toxivec samt en JBL FIlterbakterie flaska och kramat ur filter från 3 andra akvarium med några dagars mellanrum. Har testat köra 50% vatten byten varenda dag i en vecka, sen kört sånna byten lite då och då efter det. Och det verkade funka till en början.
                          Men nitriten försvinner inte. Den Ligger runt 0.5 - 0.6 tills jag kör ett vattenbyte, men nästa dag är det uppe där igen. Karet har altså vart igång i en månad nu med fisk i hela tiden (hade några guppys och neontetror i första veckan till pirayorna kom). Filtret är ett Fluval 403. Kan det vara nått filtervadd som börjat bli för gammalt? vet ej hur lång tid man ska ta mellan byten av dessa. Men känns som filtret borde få filterbakterier även om filter vadden inte är slitter nytt, eller?

                          Någon som har några förslag?

                          TAck på förhand, Marcus
                          I am the lizardking, I can do anything...
                          310 - Fisksoppa | 70 - Kulfisk
                          54 - Palletciklider

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Det kan ta 5 veckor innan nitriten försvinner: http://www.bestfish.com/newtank3.html
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • m0rphaza
                              • June 2007
                              • 46

                              #15
                              Aha tack
                              I am the lizardking, I can do anything...
                              310 - Fisksoppa | 70 - Kulfisk
                              54 - Palletciklider

                              Kommentar

                              Arbetssätt...