varför dör neontetrorna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #16
    Ursprungligen postat av elinj
    mm då vet jag det,, det har varit i gång 1½månad, men jag satte igång vattnet satte ner växterna och efter ca 1½vecka tog jag i fiskarna.
    Att låta akvariet stå tomt i nån vecka innan de första fiskarna flyttar in kan vara bra för att temperatur och andra vattenparametrar ska stabilisera sig något. Men det hjälper tyvärr inte nyttobakterierna i fall man inte själv "matar" dem.

    Här har du ett par länkar om hur det funkar:

    Cycling the aquarium can be done with or without fish. Fishless aquarium cycling offers an alternative for the hobbyist.




    Efter 1½ månad borde ditt akvarium vara färdigcyklat, men det kan hända att fiskar som blivit skadade av ammoniak/nitrit senare dör av dessa skador.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • elinj
      • July 2007
      • 1100

      #17
      hara bara märkt att dessa har försvunnit, men jag kan mer tänka på att de har fått för mkt mat. har tappapt av med hell del,, varann dag istället för varje dag jag gav dom förrut..

      de verkar må bättre nu,, mer lugnare nu..

      Kommentar

      • elinj
        • July 2007
        • 1100

        #18
        tänkte på en annan sak, har en guppy som idag har skitit ut en stor tjock skitkorv ( om man får säga så ) kan bero på att de har blivit väl göda.. men hon är även på gång att få yngel när som helst.

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #19
          Ursprungligen postat av elinj
          hara bara märkt att dessa har försvunnit, men jag kan mer tänka på att de har fått för mkt mat. har tappapt av med hell del,, varann dag istället för varje dag jag gav dom förrut..

          de verkar må bättre nu,, mer lugnare nu..
          Skönt att de verkar må bättre nu.

          Att de har försvunnit är inte alls konstigt. I stort sett alla fiskar är asätare, så det går ganska fort för de andra att äta upp ett så litet lik.

          Om akvariet redan är inkört finns det ingen anledning till att inte ge dem mat varje dag. I naturen äter fiskar det de kommer åt och när de kommer åt det, så det är nog naturligare för dem att äta små portioner oftare än större portioner varannan dag. Jag har för mig att immunförsvarat försämras i fall de måste gå ständigt hungriga.

          Ursprungligen postat av elinj
          tänkte på en annan sak, har en guppy som idag har skitit ut en stor tjock skitkorv ( om man får säga så ) kan bero på att de har blivit väl göda.. men hon är även på gång att få yngel när som helst.
          Nu vet jag inte hur stor och tjock den var, men det är normalt för fiskar att skita långa korvar ibland. Fast är avföring en lång, tunn och vit tråd så kan det vara ett tecken på att de är dåliga i magen.
          Senast redigerad av batski; 30 August 2007, 12:39.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • elinj
            • July 2007
            • 1100

            #20
            ok.. men det är väl inget alvarligt, jag tänkte vi kan ha ont i magen ibland,,

            kan man göra någe ting åt det.

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #21
              Ursprungligen postat av elinj
              ok.. men det är väl inget alvarligt, jag tänkte vi kan ha ont i magen ibland,,

              kan man göra någe ting åt det.
              Det kan vara ett symptom på något allvarligare, men verkar hon som vanligt annars tror jag inte du behöver oroa dig. Vet tyvärr inte vad man kan göra åt diarré hos fiskar. Du kan ju fråga under "Sjukdomar". Det finns säkert någon som vet. Men jag skulle inte börja med någon behandling om jag inte vara säker på att det verkligen är något problem, eftersom en del behandlingar faktiskt kan rubba balansen i akvariet.
              Senast redigerad av batski; 30 August 2007, 15:20.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • elinj
                • July 2007
                • 1100

                #22
                mm ok.. jag avvaktar och ser vad som händer.det blir någ lite förbättring med det eftersom jag hade högt nitrin värde.

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #23
                  Ursprungligen postat av elinj
                  mm ok.. jag avvaktar och ser vad som händer.det blir någ lite förbättring med det eftersom jag hade högt nitrin värde.
                  Hur hög var nitrithalten? Och om du har höga nitritvärden är ditt akvarium inte helt färdigcyklat (eller så är det något fel med filtret) och då ska du mata väldigt sparsamt eller inget alls till nitriten har sjunkit till noll.

                  Då är jag ganska säker på att det är därför som neonerna har dött.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • elinj
                    • July 2007
                    • 1100

                    #24
                    jo jag vet det.. har varit på en zooaffär, skulle mata sparsamt,, men jag ska fixa det ikväll och framöver..

                    det är jag med..att neontetrorna har dött på grund av det.. till 99,9% säker

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #25
                      Lycka till!
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • elinj
                        • July 2007
                        • 1100

                        #26
                        tack...

                        Kommentar

                        Arbetssätt...