Neontetror och diamantneon i Uppsala-vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Knyttet
    svarade
    Ursprungligen postat av Azur
    Det är en odlingsform av vanlig neon. Finns både såna utan rött, såna utan blått, och såna som är helt vita.

    Neoner är över lag hårt inavlade och uppfödda med antibiotika i vattnet, och därmed mycket ömtåliga när de kommer ut i riktiga akvarier - och sånt gäller ofta dubbelt för odlingsformer.
    Vattnets hårdhet spelar däremot ingen roll, annat än om du tänkt dig odla dem.
    Ok, det låter rimligt tycker jag att de blir mer känsliga ju mer specialodlade de är.

    Har inga ambitioner att odla dem, skulle vara nöjd om de bara ville leva rimligt länge hos mig.

    Hur är det med pH och andra vattenvärden då?

    Lämna en kommentar:


  • Azur
    svarade
    Det är en odlingsform av vanlig neon. Finns både såna utan rött, såna utan blått, och såna som är helt vita.

    Neoner är över lag hårt inavlade och uppfödda med antibiotika i vattnet, och därmed mycket ömtåliga när de kommer ut i riktiga akvarier - och sånt gäller ofta dubbelt för odlingsformer.
    Vattnets hårdhet spelar däremot ingen roll, annat än om du tänkt dig odla dem.

    Lämna en kommentar:


  • Knyttet
    svarade
    Ursprungligen postat av tummen
    Dina "Diamantneontetror" är nog bara en ovanlig (?) variant av den vanliga neontetran....skulle nog kunna kallats "Metallicneontetra" också, så kallade "handlarnamn" brukar dyka upp titt som tätt och ställa till det språkligt, men väldigt fina var de i alla fall....var de dyra?
    Som jag förstod det så ska de vara en variant av vanlig neontetra. De skulle sakna nån gen för den blå färgen. Men du har säkert rätt i att det är ett handlarnamn.

    Jag kommer inte ihåg nu vad de kostade. Kan kolla efter dem när jag är i fiskaffären nästa gång.

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Ursprungligen postat av Knyttet
    Det har inte gått särskilt bra för mig att ha diamantneontetror. i början av nov -06 sen utökades stimmet med 7 st vanliga neontetror pga att deras matte skulle flytta. Dessa har funkat bra, tror att alla eller åtminstone nästan alla lever fortfarande. Av diamantneonerna har det varit någon fisk då och då som har trillat av pinn.

    Mina funderingar gå i banorna att Uppsala-vatten kanske inte är något vidare om man vill lyckas med de här tetrorna, och även att diamantneon kanske är känsligare än vanliga neontetror. Vad säger ni andra om de sakerna?

    Har nyligen fått mitt kranvatten kontrollerat av kommunen. pH låg på 7,4. Det är ju inom gränsen för neontetra enligt artbeskrivningen här, men det är väldigt nära max-pH för dem. Jag upptäckte just att jag håller en temperatur åt dem som också är i högsta laget (26-27 grader), men de gick lika dåligt om inte t o m sämre när de tidigare hade svalare vatten.
    Dina "Diamantneontetror" är nog bara en ovanlig (?) variant av den vanliga neontetran....skulle nog kunna kallats "Metallicneontetra" också, så kallade "handlarnamn" brukar dyka upp titt som tätt och ställa till det språkligt, men väldigt fina var de i alla fall....var de dyra?

    Lämna en kommentar:


  • Knyttet
    svarade
    Ursprungligen postat av Maria - Sjöjungfru
    oj vad många bilder det fanns, några liknade mina fiskar tycker jag

    Lämna en kommentar:


  • Maria - Sjöjungfru
    svarade

    Kika här!

    Lämna en kommentar:


  • Knyttet
    svarade
    Ursprungligen postat av Maria - Sjöjungfru
    Denna kanske


    edit: nja, inte jättelik, men enligt artbeskrivningen skall det finnas flera färgvarianter
    ja, jag tittade länge på bilden, men det ser ju inte ut riktigt som mina firrar. Mina har lite blått precis bakom ögonen så att man får intrycket att det lyser om ögonen.

    Lämna en kommentar:


  • Maria - Sjöjungfru
    svarade
    Denna kanske


    edit: nja, inte jättelik, men enligt artbeskrivningen skall det finnas flera färgvarianter

    Lämna en kommentar:


  • Knyttet
    svarade
    Ursprungligen postat av Martin.M
    För någon som inte vet, hur ser en diamant-neon ut? Aldrig hört talas om det.

    Du menar inte Diamant/briljant-tetra?
    nu har jag kollat upp vad en diamant/briljant-tetra är. Den var väldigt olik mina firrar. Mina ska vara en variant av neontetra

    Lämna en kommentar:


  • Knyttet
    svarade
    ursäkta att det inte syns så bra på bilden ändå det syntes mycket bättre i min dator

    Lämna en kommentar:


  • Knyttet
    svarade
    bild
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Knyttet
    svarade
    hmm, de hette diamantneontetra när jag köpte dem. De ser ut som neontetror fast utan det mesta av det blå strecket. De lixom lyser blått kring ögonen istället. ska kika om jag hittar nån bild

    Lämna en kommentar:


  • Martin.M
    svarade
    För någon som inte vet, hur ser en diamant-neon ut? Aldrig hört talas om det.

    Du menar inte Diamant/briljant-tetra?

    Lämna en kommentar:


  • Knyttet
    startade ett ämne Neontetror och diamantneon i Uppsala-vatten

    Neontetror och diamantneon i Uppsala-vatten

    Det har inte gått särskilt bra för mig att ha diamantneontetror. i början av nov -06 sen utökades stimmet med 7 st vanliga neontetror pga att deras matte skulle flytta. Dessa har funkat bra, tror att alla eller åtminstone nästan alla lever fortfarande. Av diamantneonerna har det varit någon fisk då och då som har trillat av pinn.

    Mina funderingar gå i banorna att Uppsala-vatten kanske inte är något vidare om man vill lyckas med de här tetrorna, och även att diamantneon kanske är känsligare än vanliga neontetror. Vad säger ni andra om de sakerna?

    Har nyligen fått mitt kranvatten kontrollerat av kommunen. pH låg på 7,4. Det är ju inom gränsen för neontetra enligt artbeskrivningen här, men det är väldigt nära max-pH för dem. Jag upptäckte just att jag håller en temperatur åt dem som också är i högsta laget (26-27 grader), men de gick lika dåligt om inte t o m sämre när de tidigare hade svalare vatten.
Arbetssätt...