Neontetrornas öde.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Prahlis
    • March 2007
    • 28

    Neontetrornas öde.

    Insåg nu ikväll att vi nog kommer tappa ett par neontetror.

    Min fråga är nu om vi lyckats få ngn sjukdom hos dem eller om det bara är så att våra guppys inte varit snälla.

    1 tetra saknade helt sin stjärtfena så han plockades ut. sen har vi 2-3 st till som är väldigt bleka och kippar lite väl mkt efter luft eller ngt.

    Kan det vara så lätt att alla inte får mat då guppysarna (5 till antal) är snabbare när det kommer till matningen? har fiskfoder som ska ge dem mer färg så att säga och dessa är riktigt bleka till färgen...

    Är det guppysen som tuggar på fenorna eller har vi fått ngt mystisk sjukdom?

    Testade halter idag och allt låg ok till.
    "Fishy fishy"
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #2
    vad har du för vattenvärden? Har du 40 neontetror i ett 54 liters? hur ofta byter du vatten? kan det vara neonsjukan? kolla in under sjukdomar här på zoopet o se om det kan vara det...
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • acinna
      • October 2006
      • 266

      #3
      Min erfarenhet är att Guppys biter inte på tetrors fenor, snarare tvärtom
      Har Du vattentester hemma, annars är det ett måste att införskaffa sig som nybörjare. Själv ganska ny på detta, och man kan inte ha för mycket fisk i ett litet akvarium. 1cm fisk per liter.

      Ju större akvarium, desto mindre risk för dålig vattenkvalite och mindre rengöring...anser jag. Lycka till!
      Vänliga hälsningar acinna
      248 liter 54 liter
      En annan hobby som jag har
      www.mhlasermarkning.se

      Kommentar

      • gizmogirl
        • August 2006
        • 2214

        #4
        Låter som neonsjukan om de är bleka har själv förlorat ett par neonisar på grund av det.

        Kommentar

        • lenis3
          • June 2004
          • 2254

          #5
          oj.. om du har 40 neontetror i ett 54 l akvarie då är det inte konstigt att du har nitrit. Såvida du inte har ett extremt ytterfilter till så är jag säker på att du har nitrit pga rejält överbelastat vatten!
          Nitrit är direkt dödande, och för att bli av med det måste du ha ett rejält filter eller göra typ dagliga vattenbyten, jag skulle ha gjort 50%.
          Det du kan göra nu är att börja göra vattenbyten och därefter göra dig av med minst hälften av tetrorna eller så kommer problem att stanna kvar. Man brukar säga att 1 cm fisk = 1 l vatten, och din fiskbelasting kräver säkert minst 200l vatten och du har 50 l.. Därför kippar fiskarna efter andan.
          Dessutom när de går så trångt kan se säkert bita på varandras fenor. Och eftersom vattenkvaliten förmodligen väldigt dålig kan du få bakteriella infektioner som "äter upp" fenorna och ger sår på fiskarna.
          Det är inget personligt påhopp alltså, men 40 kardinatetror i ett 50 l är helt fel.
          Min zoon
          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

          Kommentar

          • Zwitta
            • October 2006
            • 406

            #6
            Du får skylla dig själv när du tror att du kan ha 45 fiskar i ett 54l. Dina fiskar skulle behöva det dubbla men om du vill att fiskarna ska överleva får du nog byta vatten varje dag och skaffa ett bra filter med kol i.

            Kommentar

            • lenis3
              • June 2004
              • 2254

              #7
              det kan ju vara så att affären sagt att 40 tetror funkar i ett 50 l, det vet man ju aldrig, men du har rätt i att akvariet är för litet, de behöver ungefär 4 ggr akvariets storlek.
              Sen förstår jag inte vart kolet kommer in, kolet kan ju knappast förbättra vattenkvalite, utan kol använder man för att filtrera bort gammal medicin efter att man medicinerat klart.
              Min zoon
              Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

              Kommentar

              • Zwitta
                • October 2006
                • 406

                #8
                Jag kan inte så mycket om pumpar så jag trodde kol var bra för att få så rent som möjligt.

                Kommentar

                • janne63
                  • August 2006
                  • 294

                  #9
                  Nej, håller med Lenis3, det är bättre att kasta ut kolet ur filtret och ha något filtermaterial som kan koloniseras med nyttiga bakterier istället.

                  Kommentar

                  • Prahlis
                    • March 2007
                    • 28

                    #10
                    inga andra av fiskarna visar några symptom alls, det är bara dessa 3 stackarna. Alla halter är normala (gjort 5 i 1 tester) och ska göra ett vattenbyte imorgon.

                    Jag behöver inte höra av fler att jag har för många fiskar för det vet jag men det går fortfarande bra att ha så många.

                    Har köpt svarttorv och ngt annat granulat som man kan ha i filtert så det ska jag ha i imorgon tänkte jag när det ska göras vattenbyte ändå, så då kanske det blir bättre.

                    Min fiskaffär trodde att han utan stjärtfena vad resultat av att de andra neontetrorna kände att han inte var riktigt kry eller så har han hamnat i kläm ngnstans
                    "Fishy fishy"

                    Kommentar

                    • lenis3
                      • June 2004
                      • 2254

                      #11
                      dina tetror kommer fortsätta dö som följd av dålig vattenkvalite eftersom akvariet är grymt överbelastat, du får tro vad du vill, men en efter en kommer de kasta in handduken. Varför lägger du ens ut en tråd om du inte tar till dig svaren? Jag har haft fiskar i mer än 10 år och vet vad jag pratar om.

                      Som jag skrev gör nitrit att fiskarna flämtar och andas häftigt. Såna där multisticks är värdelösa, ska du ha ett riktigt svar på nitrithalten är det vätsketest som gäller. Köper du ett sånt kommer du se att du har hög nitrithalt.
                      Min zoon
                      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                      Kommentar

                      • Prahlis
                        • March 2007
                        • 28

                        #12
                        lenis: tar visst till mig svaren men när den 30e personen säger att jag har för många firrar så blir man aningen trött...

                        de fiskarna som mådde kasst är flyttade på till ett eget litet hem och alla andra mår bra, gjorde ett vattenbyte ikväll o bytte det aktiva kolet mot svarttorv
                        "Fishy fishy"

                        Kommentar

                        • lenis3
                          • June 2004
                          • 2254

                          #13
                          ja men om 30 personer säger att du har för mycket fisk borde du ju inse att du har det! Om det är nåt jag lärt mig under åren så är det att dålig vattenkvalite gör fiskarna sjuka. Dina fiskar kommer att bli sjuka och dö och affären kommer säga att det visst inte är nitrit och därför försöka lura på dig diverse mediciner, vattenberedningsmedel och bakteriekulturer. Har man bra vattenkvalite behövs inga mediciner och ofta gör mediciner mer skada än nytta.

                          torv har man väl för att sänka hårdheten, förstår inte hur det hör till dina fiskar död och avbitna fenor och flämtande andetag.

                          Det du kan göra är antingen att minska fiskantal eller köpa ett till filter (gärna ytterfilter eftersom det står på golvet och inte tar upp plats i akvariet)
                          Senast redigerad av lenis3; 29 March 2007, 22:58.
                          Min zoon
                          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                          Kommentar

                          • janne63
                            • August 2006
                            • 294

                            #14
                            Ursprungligen postat av Prahlis
                            lenis: tar visst till mig svaren men när den 30e personen säger att jag har för många firrar så blir man aningen trött...

                            de fiskarna som mådde kasst är flyttade på till ett eget litet hem och alla andra mår bra, gjorde ett vattenbyte ikväll o bytte det aktiva kolet mot svarttorv
                            Svarttorv sänker pH och gör vattnet mjukare, men det är nog inget vidare som koloniseringssubstrat för nitrifikationsbakterier. Det senare är mycket viktigare i ditt fall, pH och hårdhet kan du justera med t.ex. ekbarksextrakt om du har behov av det. Släng alltså ut svarttorv och annat konstigt mojs ur filtret och i med t.ex. blå filtermatta.

                            Vad är det för filter du har förresten?

                            Kommentar

                            • maricici
                              • March 2006
                              • 303

                              #15
                              Ursprungligen postat av Prahlis
                              lenis: tar visst till mig svaren men när den 30e personen säger att jag har för många firrar så blir man aningen trött...

                              de fiskarna som mådde kasst är flyttade på till ett eget litet hem och alla andra mår bra, gjorde ett vattenbyte ikväll o bytte det aktiva kolet mot svarttorv
                              Dom flesta svarare talar av erfarenhet, själv hade jag problem med för mycket slöjstjärt och för lite vatten. Sedan jag bytte upp mig i akvarium har dom aldrig varit sjuka.
                              I
                              MY

                              Kommentar

                              Arbetssätt...