Massmord(?) på Kardinaltetror!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • S_sund
    • July 2004
    • 1904

    Massmord(?) på Kardinaltetror!

    Har haft tetror de senaste tio åren och är uppväxt med akvarier där tetror var en naturlig del men jaghar aldrig varit med om något liknande...

    Som några av er kanske vet så köpte jag 30 så kallade "stora" Kardinaltetror igår kväll. Skalarerna var väl inte helt överens om hurvida tetrorna var stora fiskar eller små mumsbitar.

    Skalarerna attackerade påsen direkt när jag lade i den för att de skulle få samma temperatur. Två utav dem dog i påsen inom loppet av några få minuter medan jag höll på att skopa in de andra (köpte fiskar till två olika kar igår så det var 6st påsar att hålla koll på).

    Såg en liten tunn stackare bli slukad i ett stycke av en av skalarerna! Och jag misstänkre att någon mer fick sätta livet till den första timmen, detta trots att skalarerna fick mat tre gånger innan de nya invånarna visade upp sig.

    När vi vaknade i morse och tände upp karet låg det döda Kardinaltetror lite varstans på bottnen. Flera av dem saknade huvuden medan en annan saknade allt utan huvudet. Totalt 14st döda, alla tuggade på men ingen uppäten, är inte det märkligt? Gibbo. och L-malen jag köpte samtidigt verkar må bra och jag flyttade över 20st fullvuxna Kardinaler igår kväll innan jag släppte i de nyinköpta, samtliga av dem mår bra.

    pH 7.0, temp. 25, nitrit <0.3 ... men ändå känns det som om det är något annat än bara de glupska skalarerna som är boven i det här dramat. Om det inte är så att de har stressat eller skrämt ihjäl dem?

    Hmmm trist men samtidigt en intressant gåta. Av mitt stim på 50 tetror igår återstår kanske drygt 30 (varav 20 är fullvuxna). En av de mindre ser lite slö ut och simmar långsammare än de andra så där är väl bara en tidsfråga men alla de andra verkar må bra.
    450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
    Min Blogg
    För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Låter som skalarerna. Fisk som är för stor att sväljas hel biter de itu.
    Du kan kallt räkna med att förlusterna fortsätter, tills du bara har en eller ett par fruktansvärt försiktiga och misstänksamma kardinaler kvar - av nån anledning brukar det alltid finnas nån "extrem överlevare" i stim som utsätts för såna här attacker.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • S_sund
      • July 2004
      • 1904

      #3
      Har väl i princip dragit samma slutsats somdig Azur men jag hoppades på ett annat svar.

      Så antagligen har skalarerna attackerat tetra-stimmet under natten då tetrorna gått ner i "dvala" ?

      Suck...är ju inte speciellt lätt att få tag på stora kardinaler men jag kan ju inte fortsätta att mata skalarerna med små fisk för flera hundra kronor.
      450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
      Min Blogg
      För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        tråkigt:/ tycker du ska håva upp resternade levande fiskar och sätta de i ett lungt akvarie.
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • S_sund
          • July 2004
          • 1904

          #5
          Ursprungligen postat av lenis3
          tråkigt:/ tycker du ska håva upp resternade levande fiskar och sätta de i ett lungt akvarie.
          Jo det kan man ju tycka men även jag har en begränsad tillgång på akvarium och tro mig, de har det betydligt bättre hos Skalarerna än vad de skulle ha hos Malawicikliderna!
          450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
          Min Blogg
          För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

          Kommentar

          • S_sund
            • July 2004
            • 1904

            #6
            Ytterligare ett par Kardinaler som har dött under dagen! Inga av de fullvuxna utan bara av de jag köpte igår. De saknar bitmärken helt och hållet och Skalarerna är inte framme och nafsar på dem förrän de redan är döda eller döende.... Förstår inte vad som händer!?
            450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
            Min Blogg
            För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

            Kommentar

            • S_sund
              • July 2004
              • 1904

              #7
              Av de 30 jag köpte igår kväll återstår färre än 10...
              450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
              Min Blogg
              För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

              Kommentar

              • lenis3
                • June 2004
                • 2254

                #8
                kanske blir grymt stressade av scalarerna?
                Min zoon
                Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                Kommentar

                • S_sund
                  • July 2004
                  • 1904

                  #9
                  Ursprungligen postat av lenis3
                  kanske blir grymt stressade av scalarerna?
                  Misstänker det... Får nog invänta att växterna tagit sig bättre och ger ett bättre skydd innan jag köper fler.

                  (Har liksom bestämt mig att jag skall ha Kardinaltetror, det har ju faktiskt gått bra förut! Tetrorna o skalarerna har växt upp ihop och de vuxna tetrorna har vi haft tre år.)

                  Inga tecken alls på jakt igår kväll eller idag på morgonen. Var dock en som hade fått sättalivet till under natten. Låg en halv tetra på botten när jag tände imorse.

                  Dyrt Skalarfoder....
                  450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
                  Min Blogg
                  För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Jag har försökt med skalarer och kardinaltetror några gånger eftersom jag gillar bägge fiskarna - tyväerr har det alltid förr eller senare slutat med att kardinalerna blivit uppätna
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      #11
                      Det är väl inte helt otroligt att när de växer upp tillsammans är det inga större problem. Men när du släpper ner mindre kardinaltetror som inte hittar i karet utan nog irrar runt en del. Då väcks scalarens jaktinstinkt. Du kan inte flytta scalarerna ett tag tills de tetror som är kvar har vuxit till sig lite mer och boat in sig i karet? Men det låter som dyrt levandefoder, det gör det.
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • S_sund
                        • July 2004
                        • 1904

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Jag har försökt med skalarer och kardinaltetror några gånger eftersom jag gillar bägge fiskarna - tyväerr har det alltid förr eller senare slutat med att kardinalerna blivit uppätna
                        NEJ Kjell! Det är ju nu du skall komma med lösningen!? "Jo jag minns hur jag gjorde 1979, om du gör så här och så här så kommer allting att bli bra..." ???
                        450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
                        Min Blogg
                        För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

                        Kommentar

                        • S_sund
                          • July 2004
                          • 1904

                          #13
                          Ursprungligen postat av Sonja
                          Det är väl inte helt otroligt att när de växer upp tillsammans är det inga större problem. Men när du släpper ner mindre kardinaltetror som inte hittar i karet utan nog irrar runt en del. Då väcks scalarens jaktinstinkt.
                          Jo det är väl så att det fungerat bra tidigare tack vare att de har växt upp tillsammans. Skalarerna var ju betydligt mindre då och i takt med att de har växt har även Kardinaltetrorna växt. Faktum är att jag aldrig sett dem jaga varandra tidigare.

                          Ursprungligen postat av Sonja
                          Du kan inte flytta scalarerna ett tag tills de tetror som är kvar har vuxit till sig lite mer och boat in sig i karet?
                          Flytta scalarerna? Du menar köpa ett nytt akvarium i 3-400 liters klassen, inreda med en BTN-bakgrund och låta skalarerna bo där? Jo, jag skall genast fråga frun i huset, det kommer säkert att bli uppskattat?!

                          Ursprungligen postat av Sonja
                          Men det låter som dyrt levandefoder, det gör det.
                          Jo lite i dyraste laget... Du kan vill ha några "snälla" inneboende i dina räkkar Sonja? Bara ett år eller två till Kardinalerna växt till sig!
                          450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
                          Min Blogg
                          För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av S_sund
                            NEJ Kjell! Det är ju nu du skall komma med lösningen!? "Jo jag minns hur jag gjorde 1979, om du gör så här och så här så kommer allting att bli bra..." ???
                            Tyvärr har det till slut alltid slutat på samma sätt. Visst har jag låtit dom växa upp ihop och det har funkat hur bra som helst hur länge som helst tills
                            .... jag åkt på semester och matningen har blivit sporadisk och någon skalar råkar få för sig att testa om dom däringa färgglada kompisarna är ätbara och det var dom ju och sedan går det snabbt när väl begäret väckts
                            .... jag råkat släppa ner några andra småfiskar eller kanske någon annan fisk har lekt och gett yngel. Dessa nykomlingar betraktas som mat och när väl tanken är väckt så är steget till att också testa kardinalerna inte långt
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Sonja
                              • October 2003
                              • 7357

                              #15
                              Ursprungligen postat av S_sund


                              Jo lite i dyraste laget... Du kan vill ha några "snälla" inneboende i dina räkkar Sonja? Bara ett år eller två till Kardinalerna växt till sig!
                              Det är väl bara att trycka ner dom i något av mina 18-literskar Eller kanske i 120-literburken med Crystal red. Då kanske dom möjligen kan vända sig lite
                              Alltid nyfiken!
                              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                              Kommentar

                              Arbetssätt...