Få dem att stimma =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

    Få dem att stimma =)

    Jag märkte idag då jag flyttade om lite saker i karet att de började stimma.

    de stimmar ju i normala fall då de känner sig hotade, har inga hotfulla fiskar i mitt kar så detta är uteslutet i mitt fall. har dock märkt att de stimmar då lysrören är släckta, de kanske är mörkrädda

    skälet till att de började stimma idag är antagligen för att jag skapade större simytor istället för fler och mindre simytor. detta genom att jag tog bort växter jag hade lite här och där och istället la dem alla tillsammans i ett hörn vilket resultera i att det blev stor (tom) yta =) detta fick dem antagligen att inte känna sig lika trygga så testa detta om ni har neon/kardinaltetror så får vi se om dét jag kommit fram till stämmer !

    egentligen så simmar ju stimfiskar i helt öppna hav/vatten(så vitt jag vet).

    då man har massa inredning så tar man dem ifrån sin naturliga miljö och ger dem för mycket trygghet så de inte beter sig naturligt. dessa fiskar ska vara rädda, det är därför de som skyddsmekanism antagligen börjat hålla ihop =)

    såg att folk flera gånger undrat varför deras fiskar inte stimmar. kanske kan bero på detta =)

    Mvh/Amaro
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!
  • Richard.R
    • December 2006
    • 1872

    #2
    haha trodde att du menade sakerna började stimma när du inte nämde vilka som stimmade :P
    396L SA biotop
    128L SA biotop
    54L SA biotop
    54L SA biotop

    Kommentar

    • Amaro
      • January 2007
      • 1709

      #3
      hahaha. det händer ju också ibland då växterna flyter upp. de stimmar skit fint =)
      If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

      Kommentar

      • Richard.R
        • December 2006
        • 1872

        #4
        hhaah :P
        396L SA biotop
        128L SA biotop
        54L SA biotop
        54L SA biotop

        Kommentar

        • Matsvin
          • April 2006
          • 254

          #5
          Frågan är ju lite om de fortsätter att stimma framöver, eller om de stimmade just för att du gjorde om?

          Mina tetror har alltid stimmat när jag vart och grejat med deras akvarium.

          /Matsvin.
          Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

          Kommentar

          • Amaro
            • January 2007
            • 1709

            #6
            matsvin joo det gör de ju självfallet eftersom de då känner sig hotade. i morse stimmade de fortfarande. vi får se hur det blir framöver. de fortsätter förhoppningsvis med det =)
            If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

            Kommentar

            • Pehpsii
              • July 2006
              • 69

              #7
              Tror det kan stämma. När jag köpte större kar och gjorde om med större simyta framtill och mest växter bak och i hörnen runt grottorna så började mina neontetror stimma, vi,lket de aldrig riktigt gjort innan. Då höll de sig i små gäng med 4-5 i varje.
              Älskade rabarber!

              Kommentar

              • smurfmats
                • February 2003
                • 3538

                #8
                Ursprungligen postat av Amaro
                då man har massa inredning så tar man dem ifrån sin naturliga miljö och ger dem för mycket trygghet så de inte beter sig naturligt. dessa fiskar ska vara rädda, det är därför de som skyddsmekanism antagligen börjat hålla ihop =)

                Mvh/Amaro
                njae, i floder och sjöar finns det ju grenar, stenar och växter som ger skydd...

                i stora öppna sjöar och hav så är det ju såklart inte mycket som är i vägen men mindre sjöar, floder så finns det nog en hel del bråte... så jag håller inte med dig om att inredningen tar i från dem sin naturliga miljö...
                tråden om fjärilars lek!

                Kommentar

                • diväteoxid
                  • December 2006
                  • 356

                  #9
                  Konstigt...mina tetror gömmer/lägger sig på botten när dom är rädda för nåt...om jag grötar eller nåt i karet. När dom är lugna och orädda, då stimmar dom. Vet ej hur det kommer sig att dina fiskar gör tvärtom...
                  Det kan ju vara så enkelt att du har för få fiskar för att dom ska stimma.
                  Senast redigerad av diväteoxid; 05 March 2007, 18:12.

                  Kommentar

                  • laerni
                    • October 2005
                    • 1046

                    #10
                    När tetror stimmar beror det på flera orsaker! Mat, hot i akvariet hur många dom är! Jag har upptäckt att bästa stimmantalet verkar var över 15-20 st individer!
                    Lasse

                    Min Zoon

                    Bilder på Diskusyngel mm:
                    http://www.laerni.dk/rubin.htm
                    Nytaget på Diskusfröna
                    http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm

                    De senaste
                    http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flv

                    Kommentar

                    Arbetssätt...