försvunna neontetror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lilla_Cilla
    • January 2006
    • 112

    försvunna neontetror

    köpte för ett tag sen 10 neontetror, efter nån vekca var dom 9, nu är det bara 8 st, o det ligger ingen död nånstans??? vad kan ha hänt? har 3 pansarmalar, 4 ancistrusbebisar, 2 krokodilfisk(tror jag dom heter) o 2 borneo algätare, kan nån av dom ha ätit upp tetrorna??? eftersom det inte ligger nåt lik nånstans, alltså
  • Gucci
    • April 2004
    • 96

    #2
    jag tror det, mina neontetror brukar också försvinna spårlöst och jag tror att det är min stora regnbågsfisk som har ätit upp dem, så om någon av dina fiskar är stora är det möjligt att den har ätit upp dem.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=174352

    Kommentar

    • Birgitta W
      • October 2005
      • 2764

      #3
      Just neontetror verkar vara favoritmat för många större fiskar!
      Är det för att dom ser ut som godis...
      Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

      Min zoon :
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Ursprungligen postat av Lilla_Cilla
        köpte för ett tag sen 10 neontetror, efter nån vekca var dom 9, nu är det bara 8 st, o det ligger ingen död nånstans??? vad kan ha hänt? har 3 pansarmalar, 4 ancistrusbebisar, 2 krokodilfisk(tror jag dom heter) o 2 borneo algätare, kan nån av dom ha ätit upp tetrorna??? eftersom det inte ligger nåt lik nånstans, alltså
        De kan ha dött och kropparna blivit uppätna.I stort sett alla fiskar är asätare när tillfälle ges. Och det är tur det, annars hade risken för nitritspikar pga lik som ligger och ruttnar nånstans varit mycket större.

        Frågan är varför de har dött. Har du koll på dina vattenvärden? Hur är det med pH och nitrit? Neontetror kan vara känsliga för plötsliga förändringar.

        Eller kan de ha blivit dödade av andra fiskar? Hur ser krokodilfiskar ut? Är de stora?
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Lilla_Cilla
          • January 2006
          • 112

          #5
          jag vet inte om den heter krokodilfisk, det var vad den såldes som iaf, ser ut så här:



          mina är ca 8-10cm, o blir vad jag vet inte så mycket större, dom gräver mest ner sig, o äter samma mat som mina pansarmalar. tetrorna försvann innan jag satte i dom iaf, dom försvann när jag bara hade tetrorna o 2 små albinopansarmalar om dom försvunna tetrorna har dött o blivit uppätna så tycker man ju att det borde ligga lite rester kvar nånstans

          vattenvärdena är stabila, ingen verkar ha mått dåligt, dom har bara försvunnit över en natt, o det har inte varit något bråk i akvariumet sen min kampfisk dog(den jagade tetrorna o högg efter dom).
          Senast redigerad av Lilla_Cilla; 09 January 2006, 15:57.

          Kommentar

          • Nils Holmström
            • November 2004
            • 2195

            #6
            Har du ytterfilter? isåfall skulle jag kolla där, de kan ha sugits in.
            222 liter Malawi

            Kommentar

            • Lilla_Cilla
              • January 2006
              • 112

              #7
              vad är ett ytterfilter jag har iaf ett vanligt som sitter på insidan, o springorna är för små för att nån fisk ska kunna sugas in

              Kommentar

              • Nils Holmström
                • November 2004
                • 2195

                #8
                Ett ytterfilter är ett filter som sitter utanför akvariet, helt enkelt.
                Nåväl, är springorna för små på innerfiltret så är det nog inte det som är boven.

                Det som kan ha hänt är att de dött (av okänd orsak, sjukdom, mobbing whatever) och sedan blivit uppätna, resterna av en neontetra är så små så det kan väl förmdoligen sugas in i filtret eller så ligger de under en sten eller i gruset.
                222 liter Malawi

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av Lilla_Cilla
                  vattenvärdena är stabila, ingen verkar ha mått dåligt, dom har bara försvunnit över en natt
                  Vad har du för pH? Temperatur? Kan det ha varit en väldigt stor skillnad mellan vattnet de kom ifrån och vattnet i ditt akvarium?

                  Om krokodilfiskarna inte hade flyttat in när tetrorna dog så kan det omöjligt vara de som är bovarna Och pansarmalarna skulle aldrig göra dem illa.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • mayday
                    • November 2005
                    • 2085

                    #10
                    Har liknande problem med en Ancistus köpte 2 pyttesmå men kan bara hitta en

                    kanske har letat i bakgrunden o i roten o bland växter men den e borta eller så turas dom om o gömma sig
                    ______________________________________________

                    "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                    Kommentar

                    • Lilla_Cilla
                      • January 2006
                      • 112

                      #11
                      Ursprungligen postat av batski
                      Vad har du för pH? Temperatur? Kan det ha varit en väldigt stor skillnad mellan vattnet de kom ifrån och vattnet i ditt akvarium?

                      Om krokodilfiskarna inte hade flyttat in när tetrorna dog så kan det omöjligt vara de som är bovarna Och pansarmalarna skulle aldrig göra dem illa.
                      ph ligger runt 6,5-7, tempen runt 24-26 grader

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Ursprungligen postat av Lilla_Cilla
                        ph ligger runt 6,5-7, tempen runt 24-26 grader
                        Låter bra! (26 grader är nog bättre än 24). Inga problem där. Var de väldigt små? Små fiskar är känsligare än vuxna.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • Lilla_Cilla
                          • January 2006
                          • 112

                          #13
                          den storleken som neontetror brukar vara i affären, inte jättepyttiga men inte helt vuxna heller. men nu växer dom så det knakar

                          Kommentar

                          • Guppys_92
                            • November 2005
                            • 71

                            #14
                            Ursprungligen postat av Lilla_Cilla
                            köpte för ett tag sen 10 neontetror, efter nån vekca var dom 9, nu är det bara 8 st, o det ligger ingen död nånstans??? vad kan ha hänt? har 3 pansarmalar, 4 ancistrusbebisar, 2 krokodilfisk(tror jag dom heter) o 2 borneo algätare, kan nån av dom ha ätit upp tetrorna??? eftersom det inte ligger nåt lik nånstans, alltså
                            Det är nog så att dom har dött och så har dom andra fiskarna ätit upp den, speciellt malarna äter döda fiskar!
                            /Cecilia

                            *Hahahahahahahahahahahahahahahahahahaha*
                            Don´t worry, be happy!

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Ursprungligen postat av Lilla_Cilla
                              den storleken som neontetror brukar vara i affären, inte jättepyttiga men inte helt vuxna heller. men nu växer dom så det knakar
                              Kul! Som sagt, neoner är särskilt känsliga för förändringar och stress (som just vid flytt) när de är små. Det enda man kan göra är att koppa in dem noga och länge.
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...