gällande lek på mina koppartetror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trollet85
    • January 2005
    • 667

    gällande lek på mina koppartetror

    jag har funderat på att försöka mig på små koppartetror. har tre hanar som det är nu och tänkte köpa några honor, hur många är det bäst man köper på tre hanar? om det finns någon speciell sådan "regel".
    dom tre är ensama nu i ett 63liters så det passar ju bra nu medan dom är ensama tänkte jag. men hur ska man gå tillväga med allt? man ska ju ta undan äggen vet jag så de inte äter upp dem, men när vet man om äggen komit innan dom hinner äta upp?? sen får man väl ha ett speciellt litet "rum" för föräldrarna tills äggen komit? kan man göra en egen sån? såg något karantänstjosan på zooaffären, det är typ en sådan man ska ha eller? men jag läste någonstans på någon tråd att man ska ha mycket växter osv, men det blir det ju inte i den lilla "lådan" om man har dom tillfälligt där bara för att få äggen..
    63L med salamandrar
    Mina älskade persers Viola och Velvet
  • dgqlof
    • November 2003
    • 1344

    #2
    Just koppartetror går nog faktiskt att odla medan föräldrarna är kvar, men det blir nog inte så många yngel som klarar sig.

    Det är lättare att ta undan föräldrarna än äggen.

    Javamossa är ett tips. I den försvinner rommen så att föräldrarna inte ser den. Och i den frodas ett mikroliv som blir stödmat till nykläckta yngel.

    Vill du styra leken i tid och rum är det enklast att dela på hanar och honor någon vecka medan du matar mycket. När du sedan sätter ihop dem leker de ofta dagen efter. I själva odlingsakvariet är det en fördel om du inte matar, då slipper du matrester som ligger och möglar.

    Två, helst tre, akvarium behövs om det skall bli bra resultat. Varför? Ett att odla i och ett att tillfällig ha alla av ena könet och ett "normal"-akvarium.

    Du kan skaffa två små (20-30L), ett luftdrivet bubbelfilter och en värmare till varje så kommer du undan med ca 700 kr även om du köper nytt. De behöver inte något eget ljus.

    Kommentar

    Arbetssätt...