Kolglödstetror?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Televinken
    • October 2005
    • 7

    Kolglödstetror?

    Hej!
    Ny här på forumet...
    Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av kolglödstetror? Har du/ni i så fall upplevt dem som svåra eller känsliga? Något annat man bör tänka på för att få dem att trivas?
  • Wonko
    • September 2005
    • 20

    #2
    mmmm crunchy

    Crunchy...

    Nej skämt å sido så har jag aldrig hört om kolglödstetror. Finns det bilder nånstans.

    Kommentar

    • MagicFingers
      • November 2003
      • 3136

      #3
      gissar att det skall vara glödbandstetra han syftar på...
      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

      Nunc Est Bibendum

      Kommentar

      • Televinken
        • October 2005
        • 7

        #4
        Nej, jag syftar faktiskt inte alls på glödbandstetror! Även om de också är fina... Kolglödstetror är små, söta och påminner om... just det, kolglöd till färgen. Finns det verkligen inte någon här på forumet som har eller har haft kolglödstetror?

        Kommentar

        • Lenmar
          • February 2004
          • 6154

          #5
          Nädu magicfingers... Du har ju sett kolglödstetror live hemma i vårt vardagsrum!!

          Kolglödstetror är en egen art som heter hyphessobrycon amandae på latin, därför kan de ibland också kallas för amandatetra. Det är en liten näpen art som blir 2-2,5 cm lång och ser ut precis som de låter - som små kolglöd!!

          Våra har dessutom förökat sig helt på egen hand. De passar inte ihop med för stora munnar eftersom de är så pyttiga och jag tycker de har varit ganska lätta så länge vi haft dem, kan väl röra sig om nåt år nu?!? Vi har dem tillsammans med pygmépansarmalar vilket de passar jättebra med! De tillhör mina absoluta favvisar, de stimmar jättebra och är görgulliga. Man bör väl tänka på att inte ge dem för stora matbitar och på att de kanske trivs bättre i lite surare vatten. Bilder finns i mitt bildgalleri.
          http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...stetra-med.jpg
          http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...tetror-med.jpg

          Skickar upp en länk:
          http://members.lycos.co.uk/aquaworld...on_amandae.htm
          Senast redigerad av Lenmar; 09 October 2005, 23:48.
          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

          Kommentar

          • MagicFingers
            • November 2003
            • 3136

            #6
            som sagt en gissning då jag inte känner till den arten och bara kom med ett förslag som verkade rimligt då 08-orna har en tendens att döpa om fiskar hit och dit.
            dessutom köper jag inte fiskar för 30:- (ca)/st som blir 3cm stora.. och stimfiskar dessutom....
            Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

            Nunc Est Bibendum

            Kommentar

            • PatrikMalmo

              #7
              Amanda-tetrorna är sanslöst trevliga och inte alltför svåra. Som Lenmar skriver, lite mjukare och surare vatten är bra, de färgar ut bättre då. Får vara lite uppmärksam på sällskapet till dem bara, de är inga tuffingar - men det är också redan nämnt i tråden.

              Lenmar, skoj med spontan tillökning!!

              Hilsen,

              P

              Kommentar

              • Lenmar
                • February 2004
                • 6154

                #8
                Ursprungligen postat av MagicFingers
                som sagt en gissning då jag inte känner till den arten och bara kom med ett förslag som verkade rimligt då 08-orna har en tendens att döpa om fiskar hit och dit.
                dessutom köper jag inte fiskar för 30:- (ca)/st som blir 3cm stora.. och stimfiskar dessutom....
                Nä du e ju lite snål Conny (Obs!!)
                Jag gav 12 kronor styck för dem men hade gärna betalat 30 kronor styck för de är jättesöta!! Jag letade bra länge innan jag fick tag i mitt stim så då är det lite extra kul med lite spontan förökning!! Ett tag var jag nästan beredd att slänga mig i bilen å köpa dem i Stockholm eftersom jag från säker källa visste att de fanns å akvarielagret! Men Herkules hade dem, där kallades de för amandatetra. Köpte rubbet!! Några månader tidigare hade de oxå men då kallades de för kolglödstetror.
                Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                Kommentar

                • Televinken
                  • October 2005
                  • 7

                  #9
                  Tack för fin information och länkarna - visste inte att de också kallas Amandatetror. Lenmar - vad kul att dina har förökat sig. Har det skett flera gånger? Nu blev jag verkligen ännu mer sugen på att skaffa dessa söta små tetror...

                  Kommentar

                  • Poul
                    • May 2003
                    • 41

                    #10
                    Jag har haft kolglödstetror i flera år. En väldigt trevlig liten fisk och mer lätthållen än jag trodde.
                    Först gick de tillsammans med stänktetra, otocinclus och ett par Apistogramma viejita. Då höll de sig i ett ganska tätt stimm.
                    Sedan flyttade jag undan cikliderna till ett annat akvarium. Trots att hotet från de större fiskarna försvunnit stimmade kolglödarna rätt bra ändå.
                    Över sommaren blev akvariet ganska försummat men kolglödarna klarade även det utan problem. De ynglade till och med. Kanske hade det solljus som fått nå fram hjälpt dem att komma i rätt stämning. Såg två mindre exemplar simma bland de andra en dag. I det överväxta akvariet hade de lyckats klara sig.

                    Vill man ha en lite färglad fisk kan jag verkligen rekommendera dem.

                    // Poul

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av Lenmar
                      Kolglödstetror är en egen art som heter hyphessobrycon amandae på latin, därför kan de ibland också kallas för amandatetra. Det är en liten näpen art som blir 2-2,5 cm lång och ser ut precis som de låter - som små kolglöd!!

                      Våra har dessutom förökat sig helt på egen hand. De passar inte ihop med för stora munnar eftersom de är så pyttiga och jag tycker de har varit ganska lätta så länge vi haft dem, kan väl röra sig om nåt år nu?!? Vi har dem tillsammans med pygmépansarmalar vilket de passar jättebra med! De tillhör mina absoluta favvisar, de stimmar jättebra och är görgulliga. Man bör väl tänka på att inte ge dem för stora matbitar och på att de kanske trivs bättre i lite surare vatten. Bilder finns i mitt bildgalleri.
                      http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...stetra-med.jpg
                      [url="http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=1111&size=big&sort=1&cat=658"]http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...tetror-med.jpg
                      Vad fina de är! Skulle de gå bra ihop med kardinaltetra tror du? Utseendemässigt alltså? Var i akvariet brukar de hänga mest? Skulle de trivas i ett stim på 10 individer?
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • Lenmar
                        • February 2004
                        • 6154

                        #12
                        Jag kan tänka mig att de passar bra med kardinaler! Båda arterna skulle ju utgöra bra kontraster och olika blickfång. De rör sig i mitten av akvariet och stimmar bra trots att det inte finns några hot, de bor med en clownpleco och pygmépansarmalar. Bara de inte tar efter kardinalerna och slutar stimma!?!

                        Jag hade dem med mina taeniatuspaletter innan och det var inte elt lyckat för av de ursprunliga sex jag hade hittat var det tre som försvann, förmodligen in i munnarna på paletterna.

                        Jag såg att du (batski) hade slängt upp en annan tråd om tetra tillsammans med kardinaler. Jag vet ju att du kör ditt sydamerikatema och så men om du är ute efter en liten stimfisk med helt annan färg så är rasborerna från Asien också väldigt charmiga och trevliga. Färgen i affären djupnar och mörknar när man kommer hem till djupt eldorange. Leker på ett kul sätt, upp å ned under växter, och stimmar bra dessutom väldigt fredliga. Hoppla, nu tänker jag på drottningrasbora och kilfläcksrasbora. Om du kan tänka dig att pajja ditt SA-tema så är det värt att ta in dessa!! De är supercharmiga. Kolglödstetror är jättesvåra att få tag i!
                        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Ursprungligen postat av Lenmar
                          Kolglödstetror är jättesvåra att få tag i!
                          Jag trodde dina hade förökat sig
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • Lenmar
                            • February 2004
                            • 6154

                            #14
                            Jag har hittat tre yngel - som nu blivit busiga ungdomar ! Så det handlar ju inte om nån massproduktion direkt men det är kul när stimmet ökar av sig själv. De är ju så små de här rackarna så man kan ha lite fler ! OM man hittar dem i affären!
                            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo

                              #15
                              Lenmar,
                              du behöver ju inte hitta dem i affären - stimmet växer ju ändå!! Tålamod, så kan du snart säga att du inte har någon Amanda-tetra som är inköpt - egenproducerat, ekologiskt och alltihop!!

                              För övrigt så är nog odling i "permantenta lekakvarier" det jag tycker är bland det roligaste. Inget trixande, inget slabbande - bara fler yngel. De som överlever i sådana kar brukar dessutom bli snäppet snyggare enligt min mening. Månne har det med naturliga urvalet och födan att göra.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...