Tips på stimfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • axolotl
    • June 2005
    • 54

    Tips på stimfisk

    Jag ska snart starta upp ett 325l akvarium och vill ha ngn typ av stimfisk.
    Antingen så tänkte jag ha:

    1. Ett riktigt stort stim med ngn väldigt liten fisk (+ gurami)

    2. Några lite större stimfiskar 5-10cm om det finns några sådana som stimmar i ett 325l akvarium...

    Vad har ni för tips? Det behöver ej nödvändigvis vara tetror.
    Andra invånare i akvariet kommer att bli ett gäng på 5-10 botia rostrata (ca 5-6cm långa) och 2-4 L-malar av ännu obestämd sort. Om jag går på alternativ 1 så funderar jag även på att slänga in ett par blå gurami.

    Om någon har ngn helt annan idé på fisk så välkomnas även sådana förslag
  • redtroll
    • January 2005
    • 70

    #2
    Jag tycker det är snyggt med stora stim av kardinaltetra, dom fungerar bra med botia med.

    Kommentar

    • Daniel Blom
      • June 2003
      • 1670

      #3
      De fiskar som stimmat bäst hemma hos mig är rödmunstetror. De håller ihop trots att de inte har något att vara rädda för. Snygga och livliga små rackare! Ett stim på 100 stycken måste vara en fantastisk syn!
      mvh Daniel
      Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
      och framgången är given.
      Samuel Clemens
      Mina bilder

      Kommentar

      • Tastyfish
        • February 2005
        • 1761

        #4
        varför inte en riktigt stor tetra som stimmer ca 1 dm?
        Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
        Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
        Måste skaffa mig fler djur!

        Kommentar

        • sunkan aspidoras
          • June 2005
          • 925

          #5
          saxfisk är inte så färggranna men simmar i otroligt täta och läckra stim. suverän och rackarns snabb!!!!

          Kommentar

          • Neptun
            • March 2004
            • 719

            #6
            Har prövat ett par olika sorters stimfiskar, men tänker inte byta bort mina rödmunstetror. Har inte varit med om några fiskar som stimmar så bra.
            Dessutom är de otroligt läckra med sina rödlysande huvuden och randiga stjärtfenor.
            "Failure does not require planning"

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              #7
              Du har inte funderat något på regnbågsfiskar? Det finns en hel del i lite olika storlek och färg. Dom är intressanta och snygga, väldigt livliga fiskar där hanarna ofta byter färg, eller i alla fall får väldigt intensiva färgen på mornarna/fm då dom brukar leka.
              Ett stim med Melanotaenia praecox är väldigt snyggt om det är lite dunkelt i karet uppifrån och lite sidoljus in. Dom har samma färg hela dygnet, och är rätt lätta att få lek på om man är intresserad av sånt. Men regnbågarna är inte precis några tetror, om det är det du funderar på.
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • simpanboycool
                • December 2004
                • 52

                #8
                Helt klart sebra fisk dom är otroliga att titta på simmar nästa hela tiden runt och jagar varandra

                Kommentar

                • simosaurus
                  • July 2004
                  • 373

                  #9
                  Rödmunstetror stimmar otroligt bra hos mig. Mycket livlig fisk, dessutom väldigt vacker
                  Discus bilder: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272524

                  Kommentar

                  • Paula&Jimmy
                    • April 2005
                    • 397

                    #10
                    Jag vill också veta!! Jag har ett 180L och funderar på kardinaltetra, men tycker att dessa är för vanliga. Ska köpa en del ovanliga fiskar att ha i. Har kulfisk (en snäll) bl. a. och två vildfångade paletter. En mal Royal Pleco L190 osv
                    Svart neontetra ser intressant ut, är dom lätta att få tag på?
                    Proffsiga amatörer (...?)


                    Paulas zoon

                    Kommentar

                    • heljis

                      • June 2003
                      • 1150

                      #11
                      Ja, svart neontetra är inte ovanlig.
                      Tyvärr har jag upptäckt att rödmunstetror är väldigt dyra... ungefär tre gånger så dyra som tex glödbandstetror eller citrontetror. Enligt affärsinnehavaren pga att de är lite svårare att odla och inte ger så stora kullar. Otroligt synd, för dessa tetror skulle jag väldigt vilja ha! Nu blev det citrontetror istället
                      Martin Heljedal

                      They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                      Kommentar

                      • Zone
                        • February 2004
                        • 680

                        #12
                        Kan bara instämma angående rödmunstetror, dom absolut bästa stimfiskarna jag haft !
                        Visst är dom något dyrare, men man får verkligen valuta för pengarna.
                        MVH.
                        Tommy.

                        Kommentar

                        • BengtO
                          • May 2005
                          • 216

                          #13
                          Vill du ha en liten stimfisk så skulle du kunna skaffa någon Boraras-art tex brigittae eller merah. Men då behöver du nog ganska många i ett så stort akvarium 40 och uppåt, gärna 100st.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...