Växter till skivtetror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stari
    • September 2003
    • 13

    Växter till skivtetror

    Har haft skivtetror ett tag nu och de är ena rackare att tugga i sig växter. De äter både gälört och knipsar av echinodorus och cryptocoryne. Jag undrar nu om det går att ha några växter med dessa fiskar? Kanske flytväxter?

    Är det någon som har erfarenhet?

    /Stari
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Nja, det blir nog svårt.
    Dock kan du testa någon av de växter som klassas som "Äts inte av växtätare", visst kan de ge sig på även dessa men de har störst chans att klara sig.

    Dessa växter hittar du genom sökguiden i Zoopets växtartregister. Klicka där för - Äts inte av växtätare - bland nyckelorden

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • stari
      • September 2003
      • 13

      #3
      Tack för svar.

      OK. Vallesneria och Anubias alltså, kanske ngn Crinum. Jag tror jag provar vallisneria. Har haft jättevallesneria tidigare och tror att det skulle passa bra. Kan vara värt en chans.

      Kommentar

      • stari
        • September 2003
        • 13

        #4
        De fick gå i pension.........i ett annat kar. Men de är verkligen otroliga när det kommer till att äta växter. I karet fanns en gammal vildvuxen javaormbunke. Var borta en vecka och vid hemkomst var allt borta, ned till minsta rot. Helt barskrapat.
        Matar dem nu bland annat med rens från växtkaret. De älskar flytväxter, men käkar även upp skamfilade echinodorus-blad. Borde ha nytt namn - växtpiraya.

        Kommentar

        Arbetssätt...