Skrämma neoner och kardinaler till att stimma?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kampfisken
    • September 2003
    • 666

    Skrämma neoner och kardinaler till att stimma?

    Har nyligen startat om mitt 25L och har bytt ut all inredning, slängt in svart sand, många växter samt ordnat bättre ljus. Har byggt nytt filter med filtermatta. I detta akvarium ska jag ha Neontetror och Kardinaltetror, just nu har jag bara några malar (1 Peckoltia Pulcher, 1 Siamesisk algätare samt 3 Fläckiga pansarmalar). Det jag undrar över är hur jag kommer att lyckas få mina framtida tetror att stimma och inte sprida ut sig i varsitt hörn? Den bästa idén är väl att slänga i en något större fisk som med sin blotta närvaro får neonerna och kardinalerna att stimma på "naturligt" vis? Problemet är att jag inte vet vilken fisk som skulle vara lämplig då mitt akvarium ju inte är alltför stort. Vilken fisk är "skrämmande" nog för att få tetrorna att stimma men ändå inte för stor för akvariet? Det får ju heller inte vara någon elak sort som dödar och käkar upp mina fiskar. Någon som har förslag på lämplig fisk? OBS!!! JAG VILL INTE HA NÅGRA KOMMENTARER ANGÅENDE STORLEKEN PÅ AKVARIET UTAN HELT ENKELT ETT SVAR PÅ MIN FRÅGA!!!
    Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.
  • mgrant
    • July 2003
    • 475

    #2
    25 liter! Jag skulle nog vilja påstå att din burk redan är full.
    Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
    Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

    Kommentar

    • kampfisken
      • September 2003
      • 666

      #3
      Nämen så bra att få ett uppmuntrande svar utan nedlåtande underton av en riktig expert som du mgrant... Var vänlig svara på den fråga jag ställde istället för att komma med oönskade och totalt irrevelanta påståenden!!! Men man ska kanske tycka synd om dig, som av allt att dömma tycks ha haft en tragisk barndom som får dig att vilja känna dig mer betydelsefull än andra, fast du i själva verket är en nolla!?
      Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

      Kommentar

      • jackson
        • September 2003
        • 1242

        #4
        Kampfisk, inget problem att få tetrorna att stimma, de kommer nämligen inte ens att kunna vända sig i det akvariumet...
        (Där har du en nedlåtande kommentar, mgrant var inte nedlåtande)

        Allvarligt, ett akvarium på 25 liter har inte plats för dina fem malar (siamensis är ingen mal och blir stor) och ett stim av neontetror och ett av kardinaler. Möjligen ett stim (6 st) kardinaler ELLER neontetro samt KANSKE 3 pansarmalar. Skaffa ett par kampfiskar istället, eller köp ett 60-80 liters akvarium så får du plats med fiskarna du har nu samt kanske ett riktigt stim (10 st) kardinaltetror ELLER neontetror.

        Bara att konstaterande. Du HAR ett för litet akvarium för så mycket fisk.
        Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
        Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

        Kommentar

        • HeNkeDeH
          • September 2002
          • 91

          #5
          Vilken J*vla ton du har kampfisken,Det mgrant säger är helt sant!.
          -

          Kommentar

          • schizo
            • August 2003
            • 259

            #6
            av en riktig expert som du mgrant...
            Gillar inte att gnälla men jag kan bara inte hålla mig.
            25 liter är alldeles för lite för att permanent hålla det antal fiskar du talar om. Jag är ingen expert men i detta fall kommer man långt med sunt förnuft.
            - 250 liter sydamerikanskt (nästan)

            Kommentar

            • malawi´n
              • August 2003
              • 1643

              #7
              Och så vad det det här med att inga personliga "attacker" skulle förekomma, eller vad var det nu...

              Mvh Malawi´n
              Björn Forsberg

              Kommentar

              • kampfisken
                • September 2003
                • 666

                #8
                1: Det är gott om plats och mina malar har det bara bra.
                2: Jag vet att siameser inte är malar men för enkelhets skull kallar jag dom för det.
                3: Kampfiskar går inte ihop med neoner och kardinaler, då dessa är för snabba, livliga och ätar upp maten så kampfisken inte hinner få någon mat.
                4: Det blir nog lite bökigt att ställa ett 80L-kar i min hörnhylla...
                5: Mitt akvarium RYMMER ett litet stimm neoner och kardinaler.
                6: Tänk vad det kryllar av helylleexperter här på zoopet...
                7: Kan någon vara snäll att svara på det jag frågade om och hålla sig till ämnet?
                Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

                Kommentar

                • Peter_F
                  • October 2003
                  • 693

                  #9
                  Jag har 20 svart neontetra som numera stimmar. Personligen tror jag det är min nya pump som ger bätter rörelse i toppskiktet. De simmar nämligen ofta motströms. Frågan är om du kan få lagom strömt i ett 25 liters utan att hela karet virvlar.

                  (Jag som var tveksam till att flytta 20 neontetror till 55Liters)

                  ***Glömde säga att idag går de i ett 300 Liters =)
                  "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
                  Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

                  Kommentar

                  • malawi´n
                    • August 2003
                    • 1643

                    #10
                    Snäckskalslekare kanske...
                    Har hört att de kan trivas i mindre kar, och även fast de inte är så mycket större än en fullvuxen tetra, så kanske de kan vara lite aggressiva när de försvarar reviret. (tyvärr kanske hela karet blir deras revir=(
                    Vet dock inte om de har samma pH. (kommer inte ihåg om det är bäst med snäcklekare eller snäckskalslekare, vilket jag har förstått är olika firrar=)

                    Mvh Malawi´n
                    Björn Forsberg

                    Kommentar

                    • mgrant
                      • July 2003
                      • 475

                      #11
                      Hej kampfisken!

                      Det var kul att höra att du anser att jag är en expert på ämnet. Tackar för dina intresanta för att inte tala om relavanta kommentarer. Om det nu är så att du anser att det går bra att trycka ner hur mycket fisk som helst i en lite balja så föreslår jag att du köper 30-40 neontetror. Då kommer du inte ha några som helst problem att få den att stimma fint i ditt vackra akvarium.
                      Puss på dig :-)
                      Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
                      Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

                      Kommentar

                      • kampfisken
                        • September 2003
                        • 666

                        #12
                        Ursprungligen skickat av malawi´n
                        Snäckskalslekare kanske...
                        Har hört att de kan trivas i mindre kar, och även fast de inte är så mycket större än en fullvuxen tetra, så kanske de kan vara lite aggressiva när de försvarar reviret. (tyvärr kanske hela karet blir deras revir=(
                        Vet dock inte om de har samma pH. (kommer inte ihåg om det är bäst med snäcklekare eller snäckskalslekare, vilket jag har förstått är olika firrar=)

                        Mvh Malawi´n
                        Tack så jättemycket för ett informativt svar ;-).

                        Ni där ute: Jag brukar inte gå till personangrepp, men då jag själv gång på gång har blivit utsatt för det och fått oerhört mycket kritik för att jag råkar ha ett 25L akvarium, så rann det liksom över och jag såg rött. Visserligen ogillar jag att ni fortsätter gnälla över mitt lilla akvarium och att ni försöker mästra över mig genom kommentarer som tex. "25L! - Vilken jävla djurplågare du är", och jag menade verkligen det jag skrev då ni svarade på allt förutom det jag frågade om, men jag ber i alla fall om ursäkt om ni tog illa upp! Så; Jag blev sårad och arg, ni blev sårade och arga. Kan vi gå vidare nu?

                        MVH
                        Johan
                        Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

                        Kommentar

                        • mgrant
                          • July 2003
                          • 475

                          #13
                          Gärna för mig.
                          Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
                          Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            När man ställer en fråga i ett allmännt forum så måste man nog vara inställd på att man kan få kritik och inte förbjuda folk att komma med negativa synpunkter eller förbjuda dom att uttala sig om vissa saker. Sedan är det en helt annan sak att detta bör ske i en trevlig ton.
                            Jag kan förstå att du blir irriterad över att inte få svar men det är väl helt enkelt som så att ingen annan antagligen har erfarenhet av hur man skall få det att funka dem att stimma i ett så pass litet akvarium.
                            Inte ens jag själv trots att jag har hållt på med fisk i uppåt 30 år har jag ens försökt testa det som du är ute efter i ett så litet akvarium och kommer knappast inte heller att göra det.

                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Agnes
                              • July 2002
                              • 109

                              #15
                              Jag har en del små akvarier som funkar betydligt bätttre en folk menar att de ska göra. Men man måste vara mycket nogrannare med allting, det går inte att slarva. Sen ska man inte ha för ycket fisk specielt inte stora fiskar.
                              Sen får man ju tänka på hur mycket fiskarna rör sig, livliga fiskar behöver naturligt vis större än de so rör sig mindre. Snäcklekare ellersnäckskalslekar ska du absolut inte ha. Jag känner inte till skilnanden på dessa fiskar, men det jag brukar kalla snäckskalslekare kommer iaf från Tanyikasjön och kräver ett helt annat ph än vad neon vill ha.
                              Jag skulle rekomendera att du gjorde dig av med dina malar, iaf den siamisiska algätaren. Istället kan du kanske ha ottosar.
                              Tyvärr tror jag du är tvungen att ge uppp att dina fiskar ska stimma, det finns ingen fisk som kan skrämma dem till det, som du kan ha i ditt akvarium. Jag har mina neon med skalarer och dvärgciklider och inte ens då stimmar dom. Jag fick rådet att ha mycket växter så att de inte hade fri sikt och då var tvugna att hålla ihop mer. Det kan du ju prova.

                              Min rekomendation är alltså,
                              2 (ca) ottos
                              5-10 neon
                              Mycket växter

                              Övermata inte!

                              Eventuelt är det bäst att bara ha neontetror, det brukar inte bli så mycket aljer i välbalanserade akvarier, kanske en äppelsnigel eller en räka istället.
                              Neon är trevliga även när de inte går i stim, då kna man urskilja deras andra beetenden tydligare.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...