Vilken ska jag välja, Rödmunnar, vinkel eller rosentetra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • firren_99
    • September 2009
    • 237

    Vilken ska jag välja, Rödmunnar, vinkel eller rosentetra?

    hej
    Jag har köpt ett 220 l och har tänkt ha ett stim med någon tetra. 'Problemet' är bara vilken. Fiskarna som är i det gamla akvariet ska flytta över till det nya, bland dem finns ett stim på 4 st Pakistanbotior. Jag är därför lite orolig för att rödmunstetrorna blir mat. Botiorna är nog ca 9 cm. Eftersom vinkeltetran blir 1 cm längre än rödmunstetran, simmar vid ytan (pakistanbotiorna simmar ju vid botten) och är lite "tjockare" så borde den nog funka. Rosentetran har en högre kropp och den stora fenan gör att den ser större ut än vad den är. Så den borde nog också funka. Vet nån om rödmunstetra kommer fungera? Tips, vilken tetra är trevligast och intressantast?
    Senast redigerad av firren_99; 11 August 2010, 10:56.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Att Rödmunnarna skulle bli mat tror jag knappast, i övrigt är det en smaksak vilken tetra du väljer.
    Själv gillar jag Rosentetran lite extra, men den är dålig på att stimma om det är det du är ute efter...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Klotte
      • February 2007
      • 621

      #3
      För att svara på den sista frågan, jag tycker Rödmunnar är de trevligaste av alla tetror jag haft. De är de som är bäst på att stimma. Men i ditt fall skulle jag rekomendera någon av de andra två större. Rödmunnarna gillar även att ha lite längre akvarier att simma i.

      Lycka till med nystarten!

      Edit: Pakistanbotia blir ju inte så stor så tror inte heller de blir mat om du väljer rödmunnar...
      Senast redigerad av Klotte; 11 August 2010, 10:32.
      540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
      100 liter blandat...

      Kommentar

      • Christerhedberg
        • August 2008
        • 624

        #4
        Är det ingen speciell skillnad på beteende mellan vinkeltetra och rödmunstetra? Vilka stimmar bäst osv..?

        Kommentar

        • firren_99
          • September 2009
          • 237

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Att Rödmunnarna skulle bli mat tror jag knappast, i övrigt är det en smaksak vilken tetra du väljer.
          Själv gillar jag Rosentetran lite extra, men den är dålig på att stimma om det är det du är ute efter...
          Tack för svaret. Vi får se vilken det blir. =) Att de ska stimma är inget måste, men en fördel. tycker verkligen rosentetran verkar trevlig.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            För stimmets skull är det klart Rödmunstetran, men ett gäng vinkeltetror som blir lite grönskimrande vid stigande ålder är heller inte fel.
            Medans Rosentetrans spel mellan hannarna är något man inte kan se sig mätt på plus att de är en lite större färgklick.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • firren_99
              • September 2009
              • 237

              #7
              Ursprungligen postat av Klotte
              För att svara på den sista frågan, jag tycker Rödmunnar är de trevligaste av alla tetror jag haft. De är de som är bäst på att stimma. Men i ditt fall skulle jag rekomendera någon av de andra två större. Rödmunnarna gillar även att ha lite längre akvarier att simma i.

              Lycka till med nystarten!

              Edit: Pakistanbotia blir ju inte så stor så tror inte heller de blir mat om du väljer rödmunnar...
              tack. ok får se vilken det blir =)

              Kommentar

              • firren_99
                • September 2009
                • 237

                #8
                Ursprungligen postat av Christerhedberg
                Är det ingen speciell skillnad på beteende mellan vinkeltetra och rödmunstetra? Vilka stimmar bäst osv..?
                Vinkel verkar hålla till mest vid ytan vad jag vet iaf =)

                Kommentar

                • firren_99
                  • September 2009
                  • 237

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  För stimmets skull är det klart Rödmunstetran, men ett gäng vinkeltetror som blir lite grönskimrande vid stigande ålder är heller inte fel.
                  Medans Rosentetrans spel mellan hannarna är något man inte kan se sig mätt på plus att de är en lite större färgklick.
                  Ja det verkar häftigt när hanarna visar upp sig. =)

                  Kommentar

                  • Christerhedberg
                    • August 2008
                    • 624

                    #10
                    Aha okej då vet jag. Det finns alltså ingen "som är bäst" utan det är mer utav en smak sak som ansjo nämnde.

                    Kommentar

                    • firren_99
                      • September 2009
                      • 237

                      #11
                      Ursprungligen postat av Christerhedberg
                      Aha okej då vet jag. Det finns alltså ingen "som är bäst" utan det är mer utav en smak sak som ansjo nämnde.
                      lite skillnad i beteende är det nog, speciellt tror jag rosentetran skiljer sig mot vinkel och rödmun som du trodde. =) Men ganska lika är de nog, alla är ju tetror. men bara en gissning.
                      Senast redigerad av firren_99; 11 August 2010, 11:01.

                      Kommentar

                      • Klotte
                        • February 2007
                        • 621

                        #12
                        Visst är det skillnad, jag har aldrig haft vinkeltetra, men Rödmunnar är överlägnsa på att stimma om man jämför med t.ex. glödband, neon och kardinaler som jag haft tidigare.
                        540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                        100 liter blandat...

                        Kommentar

                        • Klotte
                          • February 2007
                          • 621

                          #13
                          Här finns en filmsnutt på hur mina rödmunnar stimmar. LÄNK

                          Kolla gärna fiskarna på Youtube, finns nästan alla fiskar där
                          540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                          100 liter blandat...

                          Kommentar

                          • firren_99
                            • September 2009
                            • 237

                            #14
                            Ursprungligen postat av Klotte
                            Visst är det skillnad, jag har aldrig haft vinkeltetra, men Rödmunnar är överlägnsa på att stimma om man jämför med t.ex. glödband, neon och kardinaler som jag haft tidigare.
                            Ah, då vet jag =). Rödmunnar verkar verkligen stimma väldigt bra, såg det i filmen i din projekt tråd. Bara en enda tetra vände så följde hela gänget efter. tack för trevlig film stund. Ska verkligen titta på alla tetrorna på youtube.
                            Flest träffar får man nog om man söker på det latinska namnet. Rödmunstetran något med hemigrammus bleheri (?) rosentetran nåt med hypohessbrycon rosa... något ; ) Vinkeltetra, ingen aning. Zoopets artbeskrivningar
                            Senast redigerad av firren_99; 11 August 2010, 11:16.

                            Kommentar

                            • KORSARKOFF
                              • August 2010
                              • 327

                              #15
                              Våra rödmunnar stimmar jättebra. Pakistanbotian roar sig bara med att jaga runt våra praktbotior.
                              40L Yngel
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=694
                              240L Sällskap
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=680

                              Kommentar

                              Arbetssätt...