Hur är det kardinal/neontetor och stimmet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • candra
    • January 2010
    • 455

    Hur är det kardinal/neontetor och stimmet?

    Hej!

    Jag har hört att man ska inköpa hela stimmet på ett köp, te x 70 st, och köper man dom i omgångar, så bildar dom olika stim och inte går ihop som ett stim. Stämmer detta? Vad är det optimala för att stimmet verkligen ska gå tillsammans?
    // Candra


    240l sällskap 20l Nano


  • zoomi
    • August 2004
    • 829

    #2
    du behöver ju inte 70st men mer än 10 är väll okej.

    Kommentar

    • Nubi
      • March 2009
      • 9026

      #3
      Jag har köpt mina neontetror i omgångar och de har de första dagarna bildat två grupper så som du menar, efter några dagar så bildade de en större stim

      Vad ska du ha för tetror? Kardinal eller neon? Vad är det för storlek på ditt kar?
      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
      Fiskbloggen

      Kommentar

      • endymion
        • October 2006
        • 680

        #4
        Största skälet att köpa alla på en gång är väl att du sannolikt får bättre pris då.

        Kommentar

        • candra
          • January 2010
          • 455

          #5
          Nä, jag har nämligen ett stim med kardinaltera ca 60 st, men tycker inte att dom går så bra i stimmet och jag har köpt dessa i omgångar. Har 240 l. Tanken var först att jag bara skulle ha kardinaler, men det blev inte riktigt så. Jag har köpt mina kardinaler i omgångar.

          Har även
          4 Praktbotia (kanske kan vara boven i dramat, med tanke på att dom är livliga.)
          1 mal
          3 dvärgklogroda
          2 discus (dessa ska ju samla ihop stimmet sägs det, men det vill dom ju inte ) =)
          2 khuli ål
          // Candra


          240l sällskap 20l Nano


          Kommentar

          • Nubi
            • March 2009
            • 9026

            #6
            Vad skumt! med tanke på att du har discus så borde dina kardinaler stimma, kanske de gör när discusarna blir tillräckligt stora så de blir bossen i karet
            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
            Fiskbloggen

            Kommentar

            • Nilsrolf
              • November 2006
              • 549

              #7
              Ursprungligen postat av Nubi
              Vad skumt! med tanke på att du har discus så borde dina kardinaler stimma, kanske de gör när discusarna blir tillräckligt stora så de blir bossen i karet
              Jag uppfattar att man anser att de stimmar när de "osäkra", verkar ligga något i det. Mina 20 som jag har i ett 60 liters har inte simmat så där när jag hade mkt växter i akvariet som de kunde "gömma" sig i, nu när jag tagit bort mkt växter och det är mer fria ytor är det betydligt mer stimmande, så det ligger nog något i det + att fiskarna måste nog ha några dagar på sig att acklimatisera sig först.

              Kommentar

              • candra
                • January 2010
                • 455

                #8
                Ja, jo dom stimmar ju, men inte på det sättet att man ser att det är *ett* stim, ett par här och där är liksom på villovägar! Och på natten när jag släcker, ja, då om nåt ska dom ju stimma tycker man, men då är en där solo, och 2 på andra sidan osv, helskumt, med tanke på att det är då "havet jagar" vanligtvis. Jag trodde härom kvällen när det var en vid vattenytan solo, att den inte mådde bra, då han var själv, men icke då, alla lever.

                Vad gör man för att få dom och stimma, det enda är väl ett "rovdjur" dom discusen, men inte våra 2 inte, den lilla discusen äter inte ens discusmat!? Dom är inte så tuffa som det sägs tror jag, men det är väl olika. Eller så ska man bara ha kardinaler kanske?

                Kände en tjej som hade ett jättestort avlångt akv, och bara 3-4 växter i och fin sand, med bara kardinaler i, dom stimmade vill jag lova, det är därifrån jag fått iden. Det var så himla läckert att se. Dom gick verkligen fram och tillbaka hela tiden, inte en enda eftersläntrare.

                Nån som vet hur bra det är, att bara ha några få växter och bara kardinaler, för det var riktigt snyggt.
                // Candra


                240l sällskap 20l Nano


                Kommentar

                • candra
                  • January 2010
                  • 455

                  #9
                  Nilsrolf: Ja, det är nog det, men då undrar man ju samtidigt, hur mår fiskarna när dom är osäkra hela tiden? Så det blir ju lite dubbelmoral på nåt vis, "jag vill att mina fiskar ska stimma, men vill inte att dom ska må dåligt" Och har jag inte växter så kommer väl nitratet, men det får man ju då bort med många vattenbyten har jag förstått, om man inte har några växter eller få. Men dessvärre så skaffade jag mig ett sällskapsakvarium, vilket inte var tänkt ifrån början, och andra fiskar grävde växter och gömställen, men men... så kan det gå... =) Man ska fasiken hålla sig till sin första tanke =)
                  // Candra


                  240l sällskap 20l Nano


                  Kommentar

                  • Nubi
                    • March 2009
                    • 9026

                    #10
                    Att simma är ett sätt att överleva ute i naturen. Ju fler de är desto större verkar de för andra fiskar och skulle ett rovdjur dyka in i stimmet så kanske 2 av 60 dör. De vet att man ska leva i grupp, för då går man mer säker.

                    men jag tror inte att dina eller mina fiskar har läst den boken, för mina simmar två och två på kvällarna och jag tror det har med att det blir svårare för rovdjuren att hitta de på kvällarna...min teori.

                    Vill du veta hur vissa butiker gör för att få sina neontetror att stimma....de knackar på rutan!

                    Bara att ha växter och kardinaltetror kommer inte att få dina fiskar att stimma bättre.
                    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                    Fiskbloggen

                    Kommentar

                    • candra
                      • January 2010
                      • 455

                      #11
                      Haha, nä den boken måste dom ha missat! Ja, jag såg det igår på zoo igår, att en kund knackade på rutan, fasiken vad dom reagerade, och han gjorde det flera gånger, såg helt sjukt ut. Men det såg ju inte så trevligt ut. Jaha, då har man väl skaffat sig singel fisk då..haha. Jag som såg fram emot mitt stora fina stim =(. Tittar på dom nu, heeelt utspridda över hela akvariet..inte ett stim i närheten....suck =) Men dom är väl trygga då, och det är väl en bra sak i ett akvarium om man ser det så.. =)
                      // Candra


                      240l sällskap 20l Nano


                      Kommentar

                      • DaRe

                        • June 2009
                        • 2227

                        #12
                        Jag skulle tro (kanske) att det är lättare att se stimmet som ett stimmom de är i ett långt kar. 60 tetror i ett 240 liters så tror jag att det ofta blir som du beskriver även då de stimmar. "Stimmet" sträcker ut sig i hela karet.

                        Rovfisk som har ett revir i karet kommer definitivt att trycka bort tetrorna från den delen.
                        Checking out...

                        Kommentar

                        • Nubi
                          • March 2009
                          • 9026

                          #13
                          Ursprungligen postat av candra
                          Haha, nä den boken måste dom ha missat! Ja, jag såg det igår på zoo igår, att en kund knackade på rutan, fasiken vad dom reagerade, och han gjorde det flera gånger, såg helt sjukt ut. Men det såg ju inte så trevligt ut. Jaha, då har man väl skaffat sig singel fisk då..haha. Jag som såg fram emot mitt stora fina stim =(. Tittar på dom nu, heeelt utspridda över hela akvariet..inte ett stim i närheten....suck =) Men dom är väl trygga då, och det är väl en bra sak i ett akvarium om man ser det så.. =)
                          Du får ta och knacka på rutan (skämt skämt!)
                          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                          Fiskbloggen

                          Kommentar

                          • Nubi
                            • March 2009
                            • 9026

                            #14
                            Ursprungligen postat av Dre
                            Jag skulle tro (kanske) att det är lättare att se stimmet som ett stimmom de är i ett långt kar. 60 tetror i ett 240 liters så tror jag att det ofta blir som du beskriver även då de stimmar. "Stimmet" sträcker ut sig i hela karet.

                            Rovfisk som har ett revir i karet kommer definitivt att trycka bort tetrorna från den delen.
                            De kommer definetivt att då kardinalerna att stimma och hålla sig i en mer tight grupp.
                            har ett eget exempel här hemma, skaffade röd juvel ciklid. Innan stimmade de inte, sen simmade tetrorna skitfint när cikliderna började att bossa lite
                            Och antal tetror har minskat, men det är en annan issue
                            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                            Fiskbloggen

                            Kommentar

                            • candra
                              • January 2010
                              • 455

                              #15
                              Dre: Ja, och ändå är det liite avlångt tyckte jag. Men är inte discus en revirfisk, men det kanske blir bättre när dom blir större. Eller så skulle man bara ha haft kardinal och en revirfisk eller nåt. Jaja, får liksom aldrig till det tycker jag. =) Om det finns dom som har fina stim, så är jag avis på dom iallfall...

                              Nubi: Javisst hörrö, hahaha.

                              /Candra, som ger fiskarna trygghet i sitt akvarium...=)
                              // Candra


                              240l sällskap 20l Nano


                              Kommentar

                              Arbetssätt...