äter scalarer tetror?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Palten93
    • November 2009
    • 5

    äter scalarer tetror?

    Ja, har då hört att scalarer äter tetror men på alla bilder som finns på zoopet så verkar det som att alla har tetror och scalarer tsm. Äter inte scalarer tetror eller? ;s
  • Nilsrolf
    • November 2006
    • 549

    #2
    Jo om det klarar att svälja dem. De försöker så gott de kan, men om de inte klarar det lägger de ned det. En del säger att låter man de växa upp tillsammans blir det inga problem.

    Kommentar

    • Andrém
      • October 2009
      • 1247

      #3
      Man brukar säga att det en fisk får plats i munnen äter den, visserligen ska man ta det med en nypa salt men att låta Scalarer växa upp med neontetror kan minska chansen eller inte spela någon roll. Bortser man från detta så ja, som Nilsrof sa, om dom kan får plats med det i munnen kommer dom nog försöka.

      Kommentar

      • Palten93
        • November 2009
        • 5

        #4
        okey

        Kommentar

        • Radioaktiva Räkor
          • May 2007
          • 1760

          #5
          Jag hade två halvvuxna Hemichromis lifalili som åt fullvuxna Rödmunstetror Så scalarer får nog lätt in tetror i gapet.

          //C
          With a licence to krill!
          Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

          Kommentar

          • Vux
            • October 2009
            • 121

            #6
            Jag hade 2 scalarer för länge sen som växte upp med mina neontetror som de inte åt upp (dock var de ganska stora), men när jag köpte nya så sluka de alla...

            Kommentar

            • Saturnus80
              • October 2009
              • 943

              #7
              Köp lite större tetror, som kejsar tetra.
              //Daniel

              110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
              23l aqualandscape med dvärgkulor

              Kommentar

              • PlatyYngel
                • January 2006
                • 1105

                #8
                Mitt scalarepar satte i sig 20 kardinaler på en natt. En del av dessa hade de gått med utan problem innan, men sen köpte jag till några som var aningen mindre och då försvann dom...
                / Marcus

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  #9
                  Det är nog ingen slump att väldigt många tetror från Sydamerika är högryggade.

                  De går liksom inte in i munnen på många fiskar som nog skulle vilja smaka på dem
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Scalarerna tar tetrorna när lyset just tänts, då ligger tetrorna "uppdukade" på botten och scalarerna har bara att hugga in. Men detta gäller bara stora scalar-individer, eftersom det bara är de som har mun stor nog för att få in t.ex. en neontetra.
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • NIC
                      • January 2008
                      • 5121

                      #11
                      Ursprungligen postat av tummen
                      Scalarerna tar tetrorna när lyset just tänts, då ligger tetrorna "uppdukade" på botten och scalarerna har bara att hugga in. Men detta gäller bara stora scalar-individer, eftersom det bara är de som har mun stor nog för att få in t.ex. en neontetra.
                      Min gamle altum tog de alltid på natten, man hörde hur det smackade i ytan. Har sällan sett tetror stimma så bra som när altumen var ute på simfärd btw.

                      http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        I naturen äter skalarer småfiskar så småtetror är en ganska naturlig föda för dom. Jag har försökt några gånger med altum och kardinaler men det har alltid slutat med att tetrorna blir uppätna (även om de växt upp ihop - vilket minskar risken något).
                        Sen finns det ju massor med olika tetra-arter (flera blir större än skalarer) och det är ju bara de mindre som ligger i farozonen
                        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 08 December 2009, 13:26.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • NIC
                          • January 2008
                          • 5121

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Sen finns det ju massor med olika tetra-arter (flera blir större än skalaler)
                          WHAT!??

                          http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av NIC
                            WHAT!??
                            Använd sökfunktionen för artbeskrivningarna så får du ut en lång lista med stora arter
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • NIC
                              • January 2008
                              • 5121

                              #15
                              Ja, listan var bra lång men bara typ 4 tetror som var stora.
                              Finns kanske fler som inte står på listan, trodde bara tetror var småttingar.

                              http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                              Kommentar

                              Arbetssätt...