Roligt foder till tetror + fråga om fiskkombination

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    Roligt foder till tetror + fråga om fiskkombination

    Fråga 1:

    Jag har hittills mest matat mina neontetror med flingmat, men jag vet att de borde få lite mer variation... Vad tycker ni är bäst att ge, dvs, nyttigast för fisken, som inte smutsar ner så mycket? (Ej röda mygglarver.)

    Säg gärna i vilken form man köper det också, så jag inte blandar ihop (torrt eller fryst, osv). Vore kul att veta om något märke är extra bra

    Fråga 2:

    Jag har ett 110-litersakvarium med mycket växter. Lummigt alltså. Just nu simmar där 11 neontetror, 2 platy och ett ancistruspar (unga).

    Jag är sugen på att skaffa kejsartetror, men går de ihop med neonerna? Och hur känsliga är de egentligen? När jag byter vatten brukar det bli en temperaturskillnad från 26 ner till 23 grader, klarar de detta? Har märkt att vissa fiskar är känsliga för plötsligt svalt vatten. I övrigt har jag stockholmsvatten som jag tror är ett ok vatten.

    Har svårt att bestämma mig vad jag ska komplettera med för fiskar. Jag vill inte ha fler levandefödare när platysarna gått bort. Helst inte heller ciklider. Gurami kanske? Det brukar sluta med att det blir fler tetror.... Det måste vara fiskar som klarar ett veckovattenbyte med svalt vatten
    / Ebba
  • myslas
    • February 2008
    • 672

    #2
    Mina tetror (vinkel och kardinal) blir som galna när jag matar med nykläckt artemia. Det blir en himla fart på dem. Fast det är ju lite jobb med att kläcka artemian också. Matade med frysta dafnier igår och det gillade de också mycket.

    Kommentar

    • toccata
      • January 2004
      • 1238

      #3
      Okej, ska kolla in dafnierna, tack

      Jo levande foder är väl alltid bäst, men jag håller mig helst till något lite mer enkelt.
      / Ebba

      Kommentar

      • Markus1984
        • November 2008
        • 2606

        #4
        Jag tycker absolut bäst om Granulat, och JBL's olika sorter är helt ok!

        Annars så är ju frysfodret trevligt, testa som myslas skrev Dafnier, jag rekommenderar även mysis!

        Angående din andra fråga så tror jag inte att det är nå problem alls med ett "kallt VB" för kejsarna. Riotetra är också en fin och lite 'udda' tetra tycker jag.
        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

        Kommentar

        • Saturnus80
          • October 2009
          • 943

          #5
          Varför inte ciklid?
          //Daniel

          110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
          23l aqualandscape med dvärgkulor

          Kommentar

          • toccata
            • January 2004
            • 1238

            #6
            Okej, Dafnier och mysis... vad är det för nåt egentligen? Och i vilken form köps det...?

            Ciklidfrågan: Jag vill inte ha något som är revirhävdande, något som ynglar av sig ofta, eller något som kräver grottor som revir (eftersom jag inte har mycket till grottor och de gömställen som finns i grottform vill ancistrusarna vara i nu).

            Men i övrigt är många ciklider fina såklart. Jag hittar säkert någon art jag vill ha nån gång.
            / Ebba

            Kommentar

            • Saturnus80
              • October 2009
              • 943

              #7
              Visst nästan alla ciklider är revirhävdande. Kanske lite av deras charm.
              //Daniel

              110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
              23l aqualandscape med dvärgkulor

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13131

                #8
                teror uppskattar frysfoder väldigt mycket och jag brukar köra med vita, svarta mygglarver, mysis (kräftdjur) och artemia det gillar dem verkligen! Cyclops tycker jag är för smått och de är inte särskilt intresserade av dem!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • toccata
                  • January 2004
                  • 1238

                  #9
                  okej, ska skaffa lite fryst foder
                  / Ebba

                  Kommentar

                  • BengtO
                    • May 2005
                    • 216

                    #10
                    Om du verkligen vill ha ett "Roligt" foder till dina tetror rekommenderar jag att skaffa en odling med hoppstjärtar. Enkla att odla, tar ingen plats och tetror älskar dom. Finns att köpa på Södermalms akvarieaffär.

                    Kommentar

                    • Eidesdotter
                      • December 2009
                      • 219

                      #11
                      Mina glödbandstetror är förtjusta i frysta bosmider.

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        ...artemianauplier finns också i fryst form, likaså vuxen artemia.

                        Jag tror nog du med gott resultat kan köpa kejsartetror, de borde klara några graders skillnad i temperatur vid vattenbytena. Enligt min erfarenhet är det byte med VARMARE vatten än det ursprungliga som ställer till det.
                        Senast redigerad av tummen; 08 December 2009, 12:50.
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • Don Kiwin
                          • April 2007
                          • 114

                          #13
                          Brukar ge mina SA lite räkmix ibland.
                          Funkar bra, de brukar kasta sig över räkmixen när den hamnar på botten.

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #14
                            Ursprungligen postat av Don Kiwin
                            Brukar ge mina SA lite räkmix ibland.
                            Funkar bra, de brukar kasta sig över räkmixen när den hamnar på botten.
                            Ja de flesta frysfoder uppskattas av de flesta fiskar... Det bästa märket jag råkat på när det gäller frysfoder är Åled´s foder, bra kvalitet, även om priset oftast är högre än andra märken. Men i just detta fallet så skulle jag gå på kvalitet före pris....

                            Jag avråder på det bestämdaste att köpa "fina fiskens" frysfoder, när jag dumsnålt vid ett fåtal gånger köpt deras foder så har jag gruvligt ångrat mig, för det har inte hållit en bra kvalitet, någon gång luktade det till och med ruttet om förpackningen....
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • aqvagull
                              • December 2009
                              • 4

                              #15
                              jag slår i lite kokande vatten från vattenkokaren i hinken med kallvatten, tills jag får rätt temperatur ;-)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...