Transport av akvarium (lång sträcka)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dumdedidum
    • February 2008
    • 4

    Transport av akvarium (lång sträcka)

    Då är det dax för flytten med stort F!
    Ska flytta från Halmstad till Stockholm till sommaren vilket jag ser mkt fram emot. Förutom mina två hundar ska självklart mina två akvarium med upp.
    Det lilla är på 60l och det stora på 250l (sötvatten båda två)
    Har inte så många firrar i det lilla
    men i det stora finns det en hel del + att jag har massa malyngel osv...

    Tips är varmt välkomna kan jag säga för detta gör mig as nervös!
    Flytten kommer ske med släp och det kommer ta kanske 6-7 timmar i bara bilfärd....
    hur gör jag när jag fraktar fiskarna, växterna, pumpen?
    När jag väl är på plats...vad lägger jag i först i akvariet? Hur vet jag att vattnet inte kommer ta kol på allt. Stockholm har ju inte samma vatten som här nere...

    Usch tacksam för alla svar
    Ha en trevlans kväll!
    mvh Janni
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Jag skulle skaffa spannar med lock att förvara fiskar, växter och filter i till att börja med. Sen ett underlag att frakta akvarierna på och helst ha dem i skuffen på bilen om det går.
    När du kommer fram så fyller du akvariet och sätter i filtret igen så fort som möjligt för att bevara filterbakterierna. Dekorera akvariet kan du göra senare.
    Vattenberedningsmedel kan ju vara smart att hälla i vid uppstarten för att lugna fiskarna och ta bort eventuella giftiga ämnen. Även en inkoppning direkt i spannen kan oxå vara en bra idé när du kommer fram för att inte chocka fiskarna för mycket...

    Detta är vad jag skulle gjort och andra har kanske bättre eller annorlunda idéer
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • dumdedidum
      • February 2008
      • 4

      #3
      inkoppling direkt i spannen" Vad menar du med det?
      ska fiskarna i akvariet på en gång när det är fyllt?
      haha sorry men jag e ganska ny med akvarium, vill juh inte verka helt blåst... =P
      Växter å stenar å rötterna ska också väntas med då eller?
      Tusen tack för ditt svar!!! =)
      Mvh

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        När du kommer fram kan du lägga i bottensubstratet (sand eller vad du nu har) sedan fylla akvariet med ca. 21-22 gradigt vatten. Sätt i pumpen och kör igång den så fort som möjligt. Filtret får inte hinna bli torrt utan måste ligga i blöt hela tiden så inte de goda bakterierna dör.
        Eftersom det inte är samma vatten som du har i Halmstad bör du vänja fiskarna försiktigt. Det vill säga koppa in dem noga. Ta en mugg och häll i Stockholmsvatten i spannen lite då och då (ca. 15min intervall).
        När du har mer Stockholmsvatten än Halmstadsvatten och du tycker fiskarna har vant sig håvar du upp fiskarna och släpper dem i karet. Du bör inte använda transportvattnet eftersom fiskarna förmodligen skitat ner det ordentligt efter en stressande resa.
        Vill du ta med akvarievatten hemifrån bör du transportera det i dunkar där det inte funnits fisk.
        Växter rötter och stenar kan du plantera när du känner att allt är på plats...

        Hoppas jag inte är för luddig i mina svar
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • hlafk
          • August 2007
          • 202

          #5
          Såhär skrev Kjell Fohrman om att transportera fisk.

          1/ Bäst är att packa i stora plastpåsar (med plats för 6 st påsar i en frigolitlåda)
          2/ Påsen skall innehålla ca. 1/3 vatten och 2/3 luft
          3/ Undantag för ovanstående är t.ex. barber där det skall vara 50-50
          Blås aldrig ner luft i påsen - utandningsluften innehåller mindre syre än vanlig luft
          4/ Det är betydligt bättre med syrgas än med luft
          5/ Vissa arter (de som andas in atmosfärisk luft) skall inte ha syrgas i påsen.
          6/ En nypa salt i påsen är en fördel för de flesta arter (förutom för de som är känsliga mot salt)
          7/ Vattenberedningsmedel är en klar fördel - speciellt sådant som buffrar vattnet.
          8/ Att svälta fisken 1-2 dagar före transporten är bra.
          9/ Använd inte smutsigt transportvatten - ett vatten med lågt KH riskerar pH-ras
          10/ Packa aldrig 2 eller 3 fiskar i en påse. Antingen singel eller en grupp.
          11/ Påsarna skall var mörkt placerade under transporten - att plocka upp fiskarna ur den förslutna lådan för att kolla konditionen är mer stressande än transporten i sig.
          12/ Påsarna skall alltid vara dubbla - går det hål på innerpåsen så finns ytterpåsen kvar
          13/ Använd tjocka fryspåsar eller ännu hellre mjuka men sega plastpåsar som är avsedda för fisk (köp i affär)
          14/ När man knutit ihop innerpåsen så skall man vända på den när man knyter ihop ytterpåsen. Knutarna på inner resp. ytterpåsen skall hamna på motsatta sidor
          15/ Vissa arter kräver specialpackning. T.ex. så utsöndrar Corydoras ett gift när de blir skrämda och detta gift gör vattnet dåligt och kan mycket väl döda dom själva (och andra fiskar) under transporten. Därför håvar man först upp dom och placerar dom i en vattenbehållare, väntar någon minut och placerar dom sedan i en ny vattenbehållare. Detta upprepas sedan en gång till - därefter har de "slut" på giftet (bildas igen efter en tid) och man kan transportera dom

          Den där frigolitlådan kan man ju byta ut mot en vanlig kylväska.
          Vad vet jag...

          Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

          Kommentar

          • dumdedidum
            • February 2008
            • 4

            #6
            ahh okey nu hänger jag med! Tusen tack för din hjälp!!!! =)

            Kommentar

            • dumdedidum
              • February 2008
              • 4

              #7
              tusen tack för ditt svar! Om man ska ha fiskar i grupp gäller det typ kardinaltetrorna och ballongmolly? För "sugmalarna" är himla stora typ 13cm dom två äldsta...sen en yngre på 5cm kanske...sen ca 8 st yngel malar som bara är ca 1 månad gamla.
              Mvh Janni

              Kommentar

              Arbetssätt...